Maciej Paluszek - Projekt 2.pdf
(
421 KB
)
Pobierz
Akademia Górniczo-Hutnicza
im. St. Staszica w Krakowie
Inżynieria Maszyn i Urządzeń
„Dobór napędu i układów elektromechanicznych”
„Przenośnik kubełkowy”
Projekt wykonał:
Maciej Paluszek
Rok III
Grupa 7A
Rok akademicki: 2014/2015
Data wykonania ćwiczenia: 27.10.2014
1)
Dobór napędu przenośnika kubełkowego
Schemat mechanizmu:
DANE:
Moment obciążenia [kNm]
Zakładana prędkość obrotowa silnika [obr/min]
Zakładana prędkość obrotowa bębna [obr/min]
Wersja I:
OBLICZONE PARAMETRY SILNIKA:
Przełożenie układu
Obliczony moment obrotowy silnika [kNm]
Moc silnika konieczna do wytworzenia obliczonego
momentu [kW]
Moc silnika z uwzględnieniem strat mechanicznych
[kW]
PARAMETRY DOBRANEGO SILNIKA:
Typ silnika
Moc [kW]
Obroty [obr/min]
Sprawność [%]
Średnica czopa [mm]
Długość czopa [mm]
OBLICZONE PARAMETRY REDUKTORA:
Współczynnik trwałości reduktora
Przełożenie reduktora
Moc efektywna reduktora [kW]
1,6
22,22
4,05
SUDg 132M-6A (CELMA)
4,50
1 000,00
80,50
38,00
80,00
22,22
0,03
3,53
4,02
0,75
1000
45
PARAMETRY DOBRANEGO REDUKTORA:
Typ reduktora
Przełożenie reduktora
Moc reduktora [kW]
Średnica czopa szybkoobrotowego [mm]
Długość czopa szybkoobrotowego [mm]
Średnica czopa wolnoobrotowego [mm]
Długość czopa wolnoobrotowego [mm]
Współczynnik k=1,6 gdzie:
k1=1,5 ( współczynnik rodzaju obciążenia)
k2=1,35 (współczynnik pracy)
k3=0,7 (współczynnik rozruchu)
k4=1,14 (współczynnik temperatury otoczenia)
OBLICZONE PARAMETRY SPRZĘGŁA:
Współczynnik przeciążenia
Moment zastępczy [kNm]
Maksymalny moment przenoszony [kNm]
H-S1H-100-2-S-22,4-5-LP (BEFARED)
22,40
6,10
11,00
40,00
55,00
82,00
2,00
67,5
> 67,5
PARAMETRY DOBRANEGO SPRZĘGŁA:
Obliczony moment obrotowy z uwzględnieniem współczynnika pracy = 67,5
Tns=Tn*Sz*Sb,
gdzie: Tn=33,75, Sz=1, Sb=2
Typ sprzęgła
Nominalny moment obrotowy [kNm]
Średnica piasty napędzającej [mm]
Średnica piasty napędzanej [mm]
Dopuszczalna prędkość obrotowa [obr/min]
Moment bezwładności sprzęgła [kgm2]
GEARex 45
74
38
55
4000
1,17590
Wersja II:
1. Dobór silnika.
a) Obliczenie parametrów silnika
����
Przełożenie układu:
���� =
����
= 22,22
����
����
Moment obrotowy silnika:
����
����
=
����
����
������������
����
= 33,753
Moc silnika:
����
����
= ����
����
∗ ∗ ����
����
∗ 1000 = 3,53 ��������
30
Sprawność układu:
����
����
= 0.805
Moc silnika po uwzględnieniu strat:
����
��������
= ����
����
∗ ����
����
= 4,02 ��������
Warunki pracy: praca ciągła
b) Dobrany silnik
Typ silnika: Y3HE-132MA6 (ELBA)
Moc: 4 [kW]
Obroty: 1000 [obr/min]
Sprawność: 84,8 [%]
Średnica czopa: 38 [mm]
Długość czopa: 80 [mm]
2. Dobór reduktora.
a) Obliczenie parametrów reduktora
Współczynnik trwałości reduktora: 1,6
Przełożenie reduktora:
���� = 22,22
Moc efektywna reduktora:
����
����
= 4,05 [��������]
b) Dobrany reduktor
Typ reduktora: 3W-100-22,4-1a (REDOR)
Przełożenie: 22,4
Moc reduktora: 7 [kW]
Średnica czopa szybkoobrotowego: 22 [mm]
Długość czopa szybkoobrotowego: 50 [mm]
Średnica czopa wolnoobrotowego: 50 [mm]
Długość czopa wolnoobrotowego: 82 [mm]
3. Dobór sprzęgła:
a) Obliczenie parametrów sprzęgła
Współczynnik przeciążenia: 2,0
Moment zastępczy:
����
����
= ����
����
∗ 2 = 33,753 ∗ 2 = 67,5 [������������]
Maksymalny moment przenoszenia > 67,5 [kNm]
b) Dobrane sprzęgło
Typ sprzęgła: GEARex 45
Nominalny moment obrotowy: 74 [kNm]
Średnica piasty napędzanej: 38 [mm]
Średnica piasty napędzającej: 55 [mm]
Dopuszczalna prędkość obrotowa: 4000 [obr/min]
Moment bezwładności sprzęgła: 1,17590 [kgm2]
Wersja III:
1. Dobór motoreduktora:
Typ motoreduktora: SK 33 V - 112M/4 (NORD)
Moc motoreduktora: 4 [kW]
Prędkość obrotowa wyjściowa: 46 [obr/min]
Moment obrotowy wyjściowy: 830 [Nm]
Porównanie wariantów:
Kryterium
Cena
Bezpieczeństwo
Masa
Sprawność
Gwarancja
Hałas
Waga
W1
W2
W3
3,5
2
0,5
2
1,5
0,5
9
5
7
7
8
8
78,9
7
6
7
7
8
5
68,5
6
8
9
8
7
9
72,5
Hałas
Bezpieczeństwo
10
8
6
4
2
0
Cena
Wariant 1
Wariant 2
Wariant 3
Gwarancja
Masa
Sprawność
Wnioski:
Dobór elementów układu wbrew pozorom nie jest łatwy. Posiadamy dużą możliwość wyboru elementów ze
względu na dużą ilość polskich producentów i ogrom elementów do wyboru. Poprzez wybór za pomocą
wykreślenia wykresu radarowego sprawa staje się łatwiejsza. Wybór padł na wariant I ponieważ zdobył on
najwięcej punktów w porównaniu z innymi wariantami. Konieczne jest wykonanie kilku możliwych wariantów
wyboru zestawu ponieważ można nie zauważyć wyraźnych korzyści innego rozwiązania.
Plik z chomika:
miromaj123
Inne pliki z tego folderu:
z zajęć.rar
(20677 KB)
IMIU-Smolińska-2-czacza.docx
(2680 KB)
Kinematyka i dynamika maszyn technologicznych i robotów przemyslowych.pdf
(7212 KB)
IMiU projekty.rar
(4319 KB)
Nowy Dokument programu Microsoft Word (2).docx
(2570 KB)
Inne foldery tego chomika:
Eksploatacja
Francuski
IOK
ISEiE
Konstrukcje Stalowe Fifi
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin