Jak zostać i pozostać przedsiębiorcą - poradnik dla nowo powstałych firm.pdf

(5259 KB) Pobierz
Jak zostać i pozostać
przedsiębiorcą
Poradnik dla
nowo powstałych firm
Jak zostać i pozostać przedsiębiorcą
Poradnik dla nowo powstałych firm
Wydanie V
Aktualizacja – stan na październik 2015
Publikacja bezpłatna
Redakcja:
Artur Kiełbasiński.
Współpraca:
Karol Demski, PARP.
Przygotowanie publikacji:
Tomasz Lebioda, Agora SA.
Koordynacja wydania:
Aleksandra Borkowska, Agora Custom Publishing.
Wydawca:
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
ul. Pańska 81-83
00–834 Warszawa
tel.: 022 432 80 80
faks: 022 432 86 20
biuro@parp.gov.pl
www.parp.gov.pl
Copyright © by Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie
.................................................................................................................................................................................................. 6
ROZDZIAŁ 1. Pomysł na biznes
............................................................................................................................................................ 8
1.1. Co to znaczy mieć pomysł? ........................................................................................................................... 9
1.2. Ocena szansy na sukces ................................................................................................................................ 11
Biznesplan – nie tylko w głowie .......................................................................................... 11
Analiza SWOT – co wzmocni firmę, co ją osłabi ........................................................ 12
1.3. Wizja przyszłości ................................................................................................................................................. 14
Strategia – po pierwsze nie stać w miejscu ................................................................... 14
Inwestycja w siebie ....................................................................................................................... 15
Budowanie zespołu ...................................................................................................................... 15
ROZDZIAŁ 2. Założenie firmy
.............................................................................................................................................................. 16
2.1. Formy prowadzenia działalności gospodarczej .............................................................................
Biznes na własny rachunek .....................................................................................................
Spółki, czyli wiele możliwości ...............................................................................................
Działanie w spółkach osobowych ......................................................................................
Spółki kapitałowe...........................................................................................................................
2.2. Rejestracja działalności ..................................................................................................................................
Ewidencja firm jednoosobowych ......................................................................................
Przedsiębiorca w rejestrze sądowym ...............................................................................
Spółka z o.o. w 24 godziny ......................................................................................................
Odpisy z KRS i CEIDG – szybko i bezpłatnie .................................................................
Jak założyć spółkę osobową przez Internet .................................................................
17
17
18
19
21
22
22
24
25
26
27
ROZDZIAŁ 3. Z prawem na co dzień
.............................................................................................................................................. 28
3.1. Przedsiębiorca podatnikiem .......................................................................................................................
Prawa i obowiązki .........................................................................................................................
3.2. Podatki dochodowe – obowiązki i przywileje ................................................................................
CIT – od osób prawnych ..........................................................................................................
PIT – od osób fizycznych ..........................................................................................................
Liniowy – z jedną stawką 19% ..............................................................................................
Ryczałtowcy – proste zasady .................................................................................................
Karta podatkowa – dla wybranych ....................................................................................
3.3. VAT – kto go płaci, kiedy musi ...................................................................................................................
Zwolnienie z podatku ................................................................................................................
Zróżnicowane stawki .................................................................................................................
Termin na zapłatę .........................................................................................................................
Mały podatnik i jego przywileje ..........................................................................................
Dyscyplinowanie dłużników .................................................................................................
Rewolucja w rozliczaniu samochodów ..........................................................................
3.4. Koszty firmowe – jak je rozliczać ..............................................................................................................
3.5. Składki ZUS – preferencje na starcie ......................................................................................................
Rozliczanie i opłacanie składek ............................................................................................
ZUS przez sieć, czyli ePUAP2 .................................................................................................
3.6. Księgowość – własna czy zewnętrzna .................................................................................................
Księgowy na etacie ......................................................................................................................
Księgowy poza firmą ..................................................................................................................
3.7. Firmy rodzinne ....................................................................................................................................................
29
29
30
30
30
31
32
32
33
33
34
34
34
34
35
36
37
37
39
40
40
40
41
ROZDZIAŁ 4. Pieniądze na start i rozwój
................................................................................................................................... 42
4.1. Skąd wziąć pieniądze na rozwój firmy? ............................................................................................... 43
Wybierz konto ................................................................................................................................ 43
Pieniądze z urzędu Pracy ......................................................................................................... 44
Kredyt ................................................................................................................................................... 44
Gwarancje ......................................................................................................................................... 47
Leasing ................................................................................................................................................ 47
Fundusze pożyczkowe .............................................................................................................. 48
Inicjatywa JEREMIE ....................................................................................................................... 48
Pieniądze od Anioła ..................................................................................................................... 48
Fundusze Unijne ........................................................................................................................... 49
Fundusze z PARP .......................................................................................................................... 49
Program Operacyjny Inteligentny Rozwój .................................................................... 49
Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój ........................................................... 51
Program Operacyjny Polska Wschodnia ........................................................................... 51
Wsparcie na uzyskanie Grantu ............................................................................................... 52
Fundusz pożyczkowy dla kobiet ........................................................................................... 53
ROZDZIAŁ 5. Doradztwo, wsparcie projektów, przydatne usługi
......................................................................... 54
5.1. Szkolenia, doradztwo, targi, wydarzenia .............................................................................................
Akademia PARP ..............................................................................................................................
Zarządzanie przedsięwzięciem
z wykorzystaniem finansowania zwrotnego ...............................................................
Targi, misje i konferencje ..........................................................................................................
5.2. Inkubatory ..............................................................................................................................................................
Dobra lokalizacja ...........................................................................................................................
5.3. Z nauki do biznesu ...........................................................................................................................................
Centra Transferu Technologii (CTT) ...................................................................................
Inkubatory technologiczne ....................................................................................................
Parki technologiczne ..................................................................................................................
5.4. Rozwojowe klastry ............................................................................................................................................
5.5. e-PUNKT ..................................................................................................................................................................
5.6. Enterprise Europe Network .........................................................................................................................
5.7. Krajowy System Usług ....................................................................................................................................
5.8. Portal Innowacji ..................................................................................................................................................
5.9. Portal e-biznesu .................................................................................................................................................
5.10. Aplikacja: Warszawa dla Biznesu ...........................................................................................................
5.11. Informacje o programach .........................................................................................................................
55
55
55
55
56
56
56
56
57
57
57
58
58
59
59
59
60
60
ROZDZIAŁ 6. Biznes w Internecie, czyli droga do klientów
........................................................................................ 61
6.1 Biznes w Internecie, czyli droga do klientów ....................................................................................
Zakres ustawy .................................................................................................................................
Obowiązek informacyjny .........................................................................................................
Przesyłka .............................................................................................................................................
Zwrot towaru lub usługi ...........................................................................................................
Amortyzacja .....................................................................................................................................
Reklamacje ........................................................................................................................................
Aukcje internetowe .....................................................................................................................
Bezpieczeństwo .............................................................................................................................
62
62
62
62
63
63
63
64
64
ROZDZIAŁ 7. Jak uniknąć oszustw i wyłudzeń?
................................................................................................................... 65
7.1 Jak uniknąć oszustw i wyłudzeń? .............................................................................................................
Fikcyjne rejestry .............................................................................................................................
Niebezpieczne katalogi ............................................................................................................
Jedno kliknięcie i płacisz ..........................................................................................................
Dokumenty od obcych .............................................................................................................
66
66
66
67
67
ROZDZIAŁ 8. Promocja to podstawa
............................................................................................................................................ 69
8.1 Jak pokazywać swoją firmę i jej produkty? ........................................................................................
Transmedialność ...........................................................................................................................
Real-time marketing ...................................................................................................................
Formy promocji działań firmowych ..................................................................................
70
70
71
72
ROZDZIAŁ 9. Najczęstsze błędy w marketingu. Jak ich uniknąć?
......................................................................... 75
9.1 Najczęstsze błędy w marketingu. Jak ich uniknąć? ....................................................................... 76
Skąd biorą się podstawowe błędy w działaniach marketingowych? .......... 76
Najczęściej popełniane błędy
w polskich działaniach marketingowych i jak ich uniknąć ................................. 78
ROZDZIAŁ 10. Bezpieczna firma
...................................................................................................................................................... 79
10.1 Zasady dochodzenia roszczeń i egzekucja komornicza .......................................................... 80
Jeśli klient nie płaci ...................................................................................................................... 81
Jeśli trzeba – sąd ........................................................................................................................... 81
ROZDZIAŁ 11. Znajomość kontrahenta to podstawa
..................................................................................................... 83
11.1 Zasady działania biur informacji gospodarczej ............................................................................. 84
Najczęstsze sposoby sprawdzania kondycji firm ...................................................... 85
Reagować czy nie ......................................................................................................................... 87
ROZDZIAŁ 12. Polak potrafi
................................................................................................................................................................. 88
12.1 Nasze firmy, którym się udało ..................................................................................................................
Z Parku Narodowego do Forda i Jaguara ......................................................................
Najpierw Pitu Pitu, potem Everytup z beaconami w roli głównej .................
Olga Malinkiewicz – młoda naukowiec, która zmieni fotowoltaikę ..............
Start-upy to nie tylko aplikacje i nowoczesne technologie ...............................
Z LPP do Starej Wędzarni .........................................................................................................
89
89
89
90
90
90
Słownik przydatnych pojęć
................................................................................................................................................................. 91
Adresy internetowe dla osób rozpoczynających działalność
................................................................................... 93
Legenda:
Przykładowe rozwiązanie
Przydatna informacja
Nowe przepisy 2015
Zgłoś jeśli naruszono regulamin