Weinschenk Susan - 100 rzeczy, które każdy projektant powinien wiedzieć o potencjalnych klientach.pdf

(41761 KB) Pobierz
PODZIĘKOWANIA
Bardzo dziękuję zespołowi redakcyjnemu wydawnictwa Peachpit — przede wszystkim redaktorowi
Jeffowi Rileyowi za wszystkie wiadomości poczty elektronicznej wymieniane późnymi wieczorami.
Dziękuję także Michaelowi Nolanowi (redaktorowi inicjującemu) za to, że zachęcił mnie do napisa-
nia tej książki oraz opiekował się mną przez cały czas jej powstawania. Podziękowania należą się
Guthrie Weinschenkowi za wykonanie zdjęć, Maisie Weinschenk za oryginalne pomysły i Peterowi
Weinschenkowi za wsparcie i cierpliwość. Dziękuję też wszystkim tym, którzy śledzą mojego bloga,
przeglądają moje prezentacje i słuchają moich wypowiedzi na temat psychologii. Wszyscy podsu-
wacie mi cenne pomysły, opinie i stanowicie najważniejszy powód, dla którego cały czas zgłębiam
psychologię oraz projektowanie i piszę o nich.
DEDYKACJA
Książkę dedykuję pamięci Milesa i Jeanette Schwartz.
Tak bardzo mi żal, że nie zobaczycie tej książki…
SPIS TREŚCI
PSYCHOLOGIA PROJEKTOWANIA
XI
JAK LUDZIE WIDZĄ
1.
TO, CO WIDZISZ, TO NIE TO SAMO, CO WIDZI TWÓJ MÓZG
2.
WIDZENIE PERYFERYJNE MA WIĘKSZE ZNACZENIE DLA ODBIORU TEGO,
CO SIĘ WIDZI, NIŻ WIDZENIE CENTRALNE
3.
LUDZIE IDENTYFIKUJĄ OBIEKTY, ROZPOZNAJĄC WZORCE
4.
W MÓZGU ZNAJDUJE SIĘ SPECJALNY OŚRODEK, KTÓRY ROZPOZNAJE TWARZE
5.
LUDZIE WYOBRAŻAJĄ SOBIE OBIEKT TAK, JAKBY PATRZYLI NA NIEGO
NIECO Z GÓRY I POD K ĄTEM
6.
LUDZIE PRZEGLĄDAJĄ ZAWARTOŚĆ EKRANÓW NA PODSTAWIE
WCZEŚNIEJSZYCH DOŚWIADCZEŃ ORAZ OCZEKIWAŃ
7.
LUDZIE DOSTRZEGAJĄ WSK AZÓWKI, KTÓRE MÓWIĄ IM,
CO ZROBIĆ Z DANYM OBIEKTEM
8.
LUDZIE MOGĄ NIE ZAUWAŻAĆ ZMIAN, KTÓRE ZACHODZĄ W ICH POLU WIDZENIA
9.
LUDZIE SĄDZĄ, ŻE OBIEKTY, KTÓRE SĄ BLISKO SIEBIE, SĄ ZE SOBĄ POWIĄZANE
10.
POŁĄCZENIE KOLORU CZERWONEGO I NIEBIESKIEGO
JEST NIEPRZYJEMNE DLA OCZU
11.
CO JEDENASTY MĘŻCZYZNA I CO DWUSETNA KOBIETA
CIERPIĄ NA ŚLEPOTĘ NA KOLORY
12.
ZNACZENIE KOLORÓW JEST RÓŻNE W RÓŻNYCH KULTURACH
2
5
7
9
11
13
15
19
21
22
23
27
JAK LUDZIE CZYTAJĄ
13.
TO MIT, ŻE DUŻE LITERY UTRUDNIAJĄ CZYTANIE
14.
CZYTANIE I ROZUMIENIE TO DWIE RÓŻNE SPRAWY
15.
UMIEJĘTNOŚĆ IDENTYFIKOWANIA WZORCÓW POZWALA LUDZIOM
ROZPOZNAWAĆ LITERY W RÓŻNYCH KROJACH
16.
ROZMIAR CZCIONKI MA ZNACZENIE
17.
TEKST NA EKRANIE KOMPUTERA CZYTA SIĘ TRUDNIEJ NIŻ NA PAPIERZE
18.
LUDZIE CZYTAJĄ SZYBCIEJ DŁUŻSZE WIERSZE, LECZ WOLĄ CZYTAĆ KRÓTSZE
30
33
37
40
42
43
SPIS TREŚCI
V
JAK LUDZIE ZAPAMIĘTUJĄ
19.
PAMIĘĆ KRÓTKOTERMINOWA MA OGRANICZONĄ POJEMNOŚĆ
20.
LUDZIE ZAPAMIĘTUJĄ TYLKO CZTERY RZECZY NARAZ
21.
LUDZIE MUSZĄ UŻYWAĆ INFORMACJI, ABY JE SOBIE UTRWALIĆ
22.
INFORMACJE ŁATWIEJ SIĘ ROZPOZNAJE, NIŻ PRZYPOMINA
23.
PAMIĘĆ ZUŻYWA WIELE ZASOBÓW UMYSŁU
24.
LUDZIE REKONSTRUUJĄ WSPOMNIENIA ZA K AŻDYM RAZEM,
GDY JE SOBIE PRZYPOMINAJĄ
25.
TO DOBRZE, ŻE LUDZIE ZAPOMINAJĄ
26.
WSPOMNIENIA NAJBARDZIEJ ŻYWE SĄ MYLNE
46
48
51
53
54
56
58
60
JAK LUDZIE MYŚLĄ
27.
LUDZIE LEPIEJ PRZETWARZAJĄ INFORMACJE O NIEWIELKICH ROZMIARACH
28.
NIEKTÓRE SPOSOBY PRZETWARZANIA MYŚLOWEGO
SĄ BARDZIEJ WYMAGAJĄCE OD INNYCH
29.
UMYSŁ BŁĄDZI PRZEZ 30 PROCENT CZASU
30.
IM BARDZIEJ CZŁOWIEK JEST NIEPEWNY,
TYM BARDZIEJ BRONI SWOICH POGLĄDÓW
31.
LUDZIE TWORZĄ MODELE MYŚLOWE
32.
LUDZIE STYK AJĄ SIĘ Z MODELAMI POJĘCIOWYMI
33.
LUDZIE NAJLEPIEJ PRZETWARZAJĄ INFORMACJE
PODANE W POSTACI OPOWIEŚCI
34.
LUDZIE NAJŁATWIEJ UCZĄ SIĘ NA PRZYKŁADACH
35.
LUDZIE MAJĄ TENDENCJE DO TWORZENIA K ATEGORII
36.
CZAS JEST WZGLĘDNY
37.
KREATYWNYM MOŻNA BYĆ NA CZTERY SPOSOBY
38.
LUDZIE POTRAFIĄ ODPŁYNĄĆ
39.
KULTURA WPŁYWA NA SPOSÓB MYŚLENIA
62
65
68
70
72
74
76
79
82
84
86
91
93
JAK LUDZIE SKUPIAJĄ UWAGĘ
40.
UWAGA MA CHARAKTER SELEKTYWNY
41.
LUDZIE FILTRUJĄ INFORMACJE
42.
WYĆWICZONE UMIEJĘTNOŚCI NIE WYMAGAJĄ ŚWIADOMEGO SKUPIENIA UWAGI
43.
SPODZIEWANA CZĘSTOTLIWOŚĆ WPŁYWA NA SKUPIENIE UWAGI
96
98
99
101
VI
SPIS TREŚCI
Zgłoś jeśli naruszono regulamin