Wpływ traumy na funkcjonowanie dziecka-świadka.PDF

(119 KB) Pobierz
Badura-Madej, Dobrzyńska-Mesterhazy / Wpływ traumy na funkcjonowanie dziecka...
Wanda Badura-Madej
Collegium Medicum UJ
Kraków
Ośrodek Interwencji Kryzysowej w Krakowie
Agnieszka Dobrzyńska-Mesterhazy
Collegium Medicum UJ
Kraków
Wpływ traumy
na funkcjonowanie dziecka-świadka
W artykule zostanie omówiona specyfika zaburzeń potraumatycznych u dzieci, a także
modele wyjaśniające pojawienie się i utrzymywanie objawów. Autorki omawiają zasto-
sowanie wiedzy o traumie dziecięcej w ocenie dziecka w roli świadka.
W ostatnich kilku latach w Polsce ob-
serwuje się wzrost zgłoszeń w sprawach
o znęcanie się nad dziećmi i wykorzysty-
wanie seksualne. Rośnie też liczba wyko-
nywanych ekspertyz psychologicznych,
dotyczących dzieci jako świadków w powyż-
szych sprawach. Równolegle w ostatnich
dwudziestu latach znacznie poszerzyła
się wiedza na temat psychologicznych
i zdrowotnych skutków wydarzeń trau-
matycznych i nikt już nie neguje wpływu
traumatycznych wydarzeń na stan psy-
chofizyczny i rozwój dziecka. Powstaje
pytanie, w jakim zakresie i na jakim etapie
procedury sądowej wiedza na temat skut-
ków wydarzeń traumatycznych staje się
niezbędna dla biegłego do prawidłowego
przeprowadzenia badania psychologicz-
nego i dokonania oceny poziomu rozwo-
ju procesów poznawczych (spostrzeżeń,
pamięci, uwagi, myślenia), a także rozwoju
uczuciowego i społecznego dziecka. Kolejna
dyskusyjna kwestia dotyczy pytania, na
ile udział dziecka jako świadka w postę-
powaniu sądowym może mieć negatywy
wpływ na jego stan psychiczny i grozić
dekompensacją psychiczną wskutek wik-
tymizującego wpływu przesłuchania i pod-
dawania kolejnym badaniom. Na te pytania
trudno sformułować proste zalecenia.
Jedno jest niewątpliwe, że obecnie biegły
wydający opinię psychologiczną dla sądu
o dziecku, które było ofiarą wydarzenia
traumatycznego, nie może nie uwzględ-
niać podstawowej wiedzy na temat wpływu
wydarzeń traumatycznych na funkcjono-
wanie psychiczne dziecka. W przeciw-
nym wypadku dokonana przez niego ocena
dziecka będzie niekompletna, a niekiedy
nawet błędna.
115
1
Badura-Madej, Dobrzyńska-Mesterhazy / Wpływ traumy na funkcjonowanie dziecka...
Krzywdzenie dzieci jako wydarzenie traumatyczne
W latach 80. przemoc wobec dzieci za-
częła być rozpatrywana jako wydarzenie
traumatyczne. W klasyfikacji zaburzeń
psychicznych Amerykańskiego Towarzystwa
Psychiatrycznego DSM – III R z 1987 r.
zamieszczona została odrębna dla dzieci
i młodzieży skala siły działania stresorów
psychospołecznych.
Wyodrębniając różne kategorie streso-
rów, autorzy klasyfikacji zwrócili uwagę
na wielkość zmian wywołanych przez dany
stresor, stopień, w jakim dane wydarzenie
jest pożądane i znajduje się pod kontrolą
danej osoby, a także liczbę stresorów i czas
ich trwania (Rosenhan, Seligman 1994).
Wydarzenia uznane za ostre stresory trwają
krócej niż sześć miesięcy, wydarzenia
o charakterze przewlekłym – dłużej niż
sześć miesięcy. Takie wydarzenia, jak:
maltretowanie fizyczne, wykorzystywanie
seksualne, zaniedbywanie, bycie świad-
kiem przemocy w obrębie rodziny w sze-
ściostopniowej skali zostały zaliczone do
stresorów skrajnych (piąty stopień).
Według definicji DSM cechą specy-
ficzną wydarzeń traumatycznych, w od-
różnieniu od innych stresowych sytuacji,
jest zagrożenie życia i zdrowia oraz towa-
rzyszące temu silne reakcje emocjonalne:
strachu, bezradności, przerażenia, które
u dzieci mogą wyrażać się poprzez dezor-
ganizację i niepokój w zachowaniu. Re-
akcje te pojawiają się niezależnie od od-
porności dziecka i jego mechanizmów ra-
dzenia sobie i mogą różnić się zależnie od
wieku rodzajem objawów i ich ekspresją,
natomiast ogólne cechy reakcji potrau-
matycznej są zawsze takie same.
Poza definicją zdarzeń traumatycznych
według kryteriów DSM w psycho-trau-
matologii funkcjonują jeszcze inne definicje
i modele traumy u dzieci. Według Lenory
Terr trauma oznacza psychologiczne kon-
sekwencje zewnętrznego zdarzenia nagłe-
go lub serii zdarzeń:
wszystkie urazy okre-
su dzieciństwa pochodzą z zewnątrz, żadne
nie powstaje jedynie w umyśle dziecka (...)
trauma rozpoczyna się zdarzeniem będącym
poza dzieckiem, ale z chwilą tego zdarzenia
mają miejsce różne wewnętrzne zmiany w sa-
mym dziecku
(Terr 1995, s. 303).
Cytowana autorka zwraca uwagę, że
w wyniku zewnętrznych wydarzeń, które
powodują załamanie dotychczasowych sposo-
bów radzenia sobie i mechanizmów obron-
nych, dziecko czasowo czuje się bezradne.
Terr klasyfikuje skutki wydarzeń w zależ-
ności od długości trwania i powtarzalno-
ści wydarzeń, na tzw.
traumę Typ I
– po
pojedynczym, nieprzewidzianym wydarze-
niu traumatycznym, oraz
traumę Typ II
– po długotrwałych lub powtarzających się
trudnych, zewnętrznych zdarzeniach.
Wydarzenia traumatyczne u dzieci,
podobnie jak u dorosłych, dzieli się na klę-
ski żywiołowe (np. powódź, lawina) oraz
na katastrofy spowodowane przez czło-
wieka (wypadki komunikacyjne, bycie
ofiarą agresywnych przestępstw – gwałt,
napad, bycie świadkiem zabójstwa rodzica,
ofiarą lub świadkiem przemocy fizycznej
i seksualnej).
Rozpowszechnienie wydarzeń trauma-
tycznych w populacji ogólnej dzieci nie jest
wcale małe. Z badań amerykańskich wynika,
że 15%–43% dziewcząt oraz 14%–43%
chłopców doświadczyło w przeciągu życia
przynajmniej jednego z wydarzeń trauma-
tycznych. W grupie tych dzieci u 3%–15%
dziewcząt oraz 1%–6% chłopców posta-
wiono diagnozę (Post Traumatic Stress
Disorder). Badania pokazują również,
że częstość występowania PTSD u dzieci
jest większa w grupie większego ryzyka.
Przykładowo u wszystkich dzieci, które
były świadkami zabójstwa rodziców,
rozwinął się zespół stresu pourazowego
(Gordon, Wraith 1993).
Badacze donoszą też, że najwyższy po-
ziom objawów PTSD mają dzieci, które do-
świadczyły kilku poważnych wydarzeń trau-
matycznych. Ponadto wyższy poziom obja-
wów PTSD mają dzieci-ofiary traumy
interpersonalnej, niż ofiary katastrofy na-
www.dzieckowsieci.fdn.pl
116
2
Badura-Madej, Dobrzyńska-Mesterhazy / Wpływ traumy na funkcjonowanie dziecka...
turalnej (Goodman, Scott 2000). Również
płeć jest czynnikiem ryzyka rozwoju ob-
jawów PTSD, a mianowicie dziewczęta
częściej niż chłopcy rozwijają zespół stresu
pourazowego. Doniesienia na temat obja-
wów stresu pourazowego u dzieci-ofiar
wykorzystywania seksualnego różnią się
pod względem oceny częstości występowa-
nia tego zespołu od 36,3% do 90% dzieci
(Friedrich 2002, McLeer i in. 1992).
www.dzieckowsieci.fdn.pl
Specyfika zaburzeń potraumatycznych u dzieci
Już w latach 70. Henry Krystal (1978)
zwrócił uwagę na różnice w reakcjach na
wydarzenia traumatyczne między doro-
słymi i dziećmi. Jego zdaniem różnice te
wynikają z innych właściwości emocji
i ich roli: emocje dzieci są słabo zróżnico-
wane, związane silnie z somatycznymi
doznaniami i nie są wyrażane werbalnie.
Dlatego też dzieci popadają w krańcową
bezradność w obliczu traumy, kiedy ich
emocje są intensywne i trudne do modu-
lowania. Dorośli natomiast mogą w więk-
szości antycypować niebezpieczeństwo
i bronić się przed intensywnymi, raniący-
mi emocjami przez blokowanie ich, para-
liż w zachowaniu i sztywność myślenia.
Dzieci w sytuacji traumy manifestują
bardzo różnorodne symptomy emocjo-
nalne, behawioralne, somatyczne, które
modyfikują ich rozwój i wpływają na
tworzącą się osobowość. Od możliwości
rozwojowych dziecka zależy rodzaj oce-
ny wydarzenia traumatycznego i znacze-
nie, jakie mu nadaje, a także emocjonal-
ne i poznawcze sposoby radzenia sobie,
możliwość tolerowania własnych reakcji
i zdolność akceptacji zmian. Te właści-
wości psychiczne pośredniczą między
wydarzeniem a reakcją na nie.
O różnorodności psychopatologicz-
nych skutków wydarzeń tramatycznych,
takich jak przemoc fizyczna i zaniedby-
wanie, świadczy przegląd badań na ten
temat dokonany przez Cicchettiego i To-
tha (1995). Badacze wyróżnili psycholo-
giczne i psychopatologiczne konsekwen-
cje fizycznej przemocy i zaniedbywania.
Są to:
– zachowania agresywne i destrukcyjne,
– zaburzenia regulacji uczuć,
– mało bezpieczne i atypowe wzorce
przywiązania,
– zaburzenia w relacjach z rówieśnika-
mi w postaci bądź agresywnych bądź
ucieczkowo-izolacyjnych postaw,
– pogorszenie wyników w nauce,
– zaburzenia depresyjne,
– zaburzenia zachowania,
– nadpobudliwość psychoruchowa,
– zachowania opozycyjno-buntownicze,
– zespół stresu pourazowego.
Zespół stresu pourazowego u dzieci
Według DSM kryteria diagnostyczne
dla PTSD u dzieci, poza podanym powy-
żej opisem czynnika traumatogennego,
zawierają trzy grupy objawów:
1) uporczywe doświadczanie traumy
w różny sposób, głównie przez intruzywne
wspomnienia, traumatyczne sny, dotyczące
bądź aktualnej traumy lub innych krytycz-
nych doświadczeń, zabawy zawierające
różne aspekty traumatycznego wydarzenia;
2) zmniejszona reaktywność i zaintere-
sowanie otoczeniem, głównie poprzez
zmniejszone zaangażowanie w ulubione
aktywności, emocjonalne odcięcie w kon-
taktach z rodzicami i kolegami, obniżona
tolerancja na bodźce, unikanie intensyw-
nych emocji;
3) objawy pobudzenia związane z sytuacją
traumatyczną, przejawiające się w w sta-
nie pogotowia emocjonalnego w postaci
nerwowości, nagłych reakcji przestrachu,
zaburzeń snu, trudności w koncentracji uwagi
w szkole, pojawianiu się strachu na bodźce
przypominające traumę.
117
3
Badura-Madej, Dobrzyńska-Mesterhazy / Wpływ traumy na funkcjonowanie dziecka...
www.dzieckowsieci.fdn.pl
Za cechy specyficzne dla dziecięcych
reakcji na wydarzenie traumatyczne uważa
się dodatkowo (Pynoos, Nader 1993):
– wzrost przywiązania do rodziców i ro-
dzeństwa,
– pojawienie się objawów lęku separacyjnego,
– utrata osiągniętych już umiejętności
rozwojowych, szczególnie u młod-
szych dzieci,
– lęk przed powtórzeniem się traumy,
– poczucie winy z powodu przeżycia,
szczególnie u starszych dzieci.
Koncepcja traumy u dzieci według Lenory Terr
Dla opisu i wyjaśnienia specyfiki obja-
wów potraumatycznych u dzieci wiele
cennych obserwacji wniosła Lenore Terr.
Terr klasyfikuje objawy pourazowe w trzech
głównych grupach, zgodnie z klasyfika-
cją PTSD:
1) odtwarzanie wydarzenia trauma-
tycznego,
2) unikanie,
3) pobudzenie.
Wymienia takie objawy, jak (Terr 1995):
– tłumienie,
– zaburzenia snu,
– przesadną reakcję na niespodziewane
bodźce,
– zachowania regresywne,
– lęki w codziennych sytuacjach,
– ataki paniki,
– drażliwość,
– nadwrażliwość i nadmierną czujność
na bodźce i sytuacje przypominające
wydarzenie traumatyczne.
Terr uważa, że koszmary senne (jeden
z ważnych objawów zaburzeń pourazo-
wych u dorosłych) jako konsekwencja do-
znanej traumy nie zawsze są widoczne
u dzieci, zwłaszcza poniżej 5. roku życia.
Małe dzieci mogą mieć trudności z ich zapa-
miętaniem i późniejszym odtworzeniem.
Zwraca się też uwagę, że koszmary senne
u dzieci niekoniecznie muszą być ściśle
tematycznie związane z urazowymi do-
świadczeniami; mogą mieć charakter snów
lękowych, w których występują duchy,
potwory itp. (Rutkowski 2001).
Terr wyróżnia cechy wspólne dla obu
rodzajów traumy (typ I i typ II) oraz ce-
chy specyficzne.
Wspólne cechy
reakcji potraumatycznej
u dzieci, niezależnie od typu traumy, to:
– szczegółowe, powtarzające się wspo-
mnienia z silną komponentą wyobra-
żeniowo-zmysłową,
– powtarzające się zachowania,
– specyficzne lęki,
– zmiana postaw wobec ludzi, życia
i przyszłości.
Szczegółowe wyobrażeniowe wspomnie-
nia
pojawiają się u dzieci-ofiar traumy
nie tylko w wyniku skojarzenia z bodźcem
przypominającym wydarzenie traumatycz-
ne, ale najczęściej pojawiają się u dzieci
spontanicznie w czasie wolnym – przed
zaśnięciem, przy oglądaniu telewizji,
podczas nudnej lekcji. Cechą charaktery-
styczną dziecięcych wspomnień wydarzeń
traumatycznych jest łatwe odtwarzanie
doznań zmysłowych, zwłaszcza dotykowych
i węchowych. Mimo braku dostatecznej
pamięci słownej małe dzieci mogą odtwa-
rzać to, co „widzą w swoim umyśle” w ry-
sunkach albo zachowaniu.
Powtarzające się zachowania,
które
są odtwarzaniem doświadczanej traumy
bądź odgrywanie jej w zabawie, mają
charakter kompulsywny. Brakuje im cha-
rakterystycznej swobody, radości i lek-
kości typowych dla zabaw dziecięcych
(Herman 1998). Jeżeli takie zachowania
pojawiają się dostatecznie często, stają
się częścią składową osobowości i re-
pertuaru zachowań dziecka. Wiele dzie-
ci, które doświadczyły szczególnie agre-
sywnych zachowań seksualnych ze stro-
ny dorosłych, ma skłonność do ponow-
nego odtwarzania swojej wiktymizacji
w zachowaniu.
118
4
Badura-Madej, Dobrzyńska-Mesterhazy / Wpływ traumy na funkcjonowanie dziecka...
Treść specyficznych lęków
związanych
z traumą bardzo często odnosi się do źródeł
traumy. Lęki traumatyczne różnią się od
lęków neurotycznych, odnoszą się do kon-
kretnych sytuacji i bodźców, np. dziecko
z problemami nerwicowymi może bać się
dorosnąć czy wziąć ślub, natomiast dziec-
ko seksualnie wykorzystywane może bać
się określonej aktywności seksualnej, np.
seksu oralnego. Lęki traumatyczne mają
tendencję do utrwalania się i pojawiania
się później w życiu dorosłym.
Zmiana nastawienia do ludzi, życia
i przyszłości
wiąże się z naruszeniem pod-
stawowego zaufania do ludzi. Dzieci, które
są ofiarami wydarzeń traumatycznych,
mają uwewnętrznione przekonanie, że na
pewno spotkają je kolejne urazy. Te prze-
konania doprowadzają do poważnych
zmian w zachowaniu i aktywności dzieci.
Terr wyróżnia dodatkowo
specyficzne
objawy zaburzeń,
występujące w wyróż-
nionych przez siebie typach traumy.
W traumie typu I (zdarzenie pojedyncze,
nieoczekiwane) charakterystyczne są:
– bardzo wyraziste wspomnienia wyda-
rzenia traumatycznego,
– poznawcze opracowywanie wydarze-
nia poprzez poszukiwanie odpowiedzi
na pytanie, dlaczego mnie to spotkało,
– zaburzenia spostrzegania w postaci
iluzji, a nawet halucynacji.
Według Terr werbalne
wspomnienia
wydarzeń traumatycznych
są już możliwe
między 28. a 38. miesiącem życia dziecka.
W przypadku ostrej traumy dziecięce odtwo-
rzenia są szczegółowe i klarowne. Dzieci
starają się opowiedzieć każdy szczegół
tak dokładnie, jak to jest możliwe. Czasa-
mi dzieci są zdolne odtworzyć z pojedyn-
czego wydarzenia nawet więcej niż dorośli,
którzy uczestniczyli w tej sytuacji.
Wobec nagłych, niespodziewanych wy-
darzeń traumatycznych dzieci dużo energii
psychicznej spożytkowują
na poszukiwanie
odpowiedzi na pytanie o przyczyny tego,
co im się wydarzyło
(Dlaczego
mnie to
spotkało? Jak mogłem tego uniknąć?).
Ustalenie przyczyn, znaków ostrzegaw-
czych, magicznych wyjaśnień pozwala na
tworzenie pewnego rodzaju kontroli nad
przypadkowością losu i brakiem wpływu
na wydarzenia. Skutkuje to także nasile-
niem poczucia winy.
W reakcjach potraumatycznych, pojawia-
jące się
zaburzenia percepcji
(błędna ocena
czasu, długości trwania wydarzenia, iluzje)
nie są objawami poważnych zaburzeń
psychicznych. Uważa się, że za ich pojawie-
nie się odpowiedzialne są neurofizjolo-
giczne i neurochemiczne reakcje powsta-
jące w mózgu w sytuacji ekstremalnego
stresu (Teicher 2002; LeDoux 2000).
W reakcjach potraumatycznych w trau-
mie typu II, wywołanej przez doświad-
czanie długotrwałych lub powtarzających
się zewnętrznych urazowych zdarzeń,
dziecko tworzy silne obrony przed dezinte-
gracją
self.
Powszechne reakcje obronne to:
– masywne zaprzeczanie,
– odrętwienie,
– identyfikacja z agresorem i autoagresja.
Zaprzeczanie i odrętwienie
są doznaniami
pojawiającymi się w różnych typach trau-
my, jednak w przypadku ostrej traumy są
one ograniczone w czasie. Dzieci wielokrot-
nie stosują dysocjacyjne reakcje obronne,
takie jak: depersonalizacja, odcinanie się
emocjonalne, amnezja.
Powtarzane reakcje stają się stałym ele-
mentem ich osobowości. Towarzyszą im
negatywne emocje,
jak wściekłość, nieusta-
jący smutek, brak silnych emocji. Wście-
kłość połączona z poczuciem bezsilności
powoduje tworzenie wzorca agresywnych
zachowań. Przy takich obronach zrozu-
miałe jest, że dzieci doświadczające chro-
nicznej traumy mało mówią o sobie i czę-
sto mają trudności z opowiedzeniem swo-
jej historii. Trudności te są nasilane przez
obronne postawy dorosłych, którzy uwa-
żają, że dziecko łatwiej zapomni o urazo-
wym doświadczeniu, jeżeli nie będzie się
z nim o tym rozmawiało.
Poza opisem specyficznych cech traumy
u dzieci ważnym problemem jest wyjaśnienie
www.dzieckowsieci.fdn.pl
119
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin