Emocjonalne krzywdzenie dzieci.pdf

(309 KB) Pobierz
D
OROTA
I
WANIEC
Profesor emerytowny, Queen’s University w Belfaście
Emocjonalne krzywdzenie dzieci
W przeciwieństwie do wykorzystywania seksualnego czy
zycznego krzywdzenia dzieci, krzywdzenie
emocjonalne długo nie było uznawane za problem wymagający działań profilaktycznych, raportowa-
nia, oceny i interwencji. Obecnie jest jednak zgoda,
że
krzywdzenie emocjonalne to zjawisko bardziej
powszechne i poważne niż przypuszczano.
Artykuł przedstawia najważniejsze aspekty krzywdzenia emocjonalnego, a więc: definicje i cechy cha-
rakterystyczne tego zjawiska; jego skalę; cechy sprawców i ofiar tego rodzaju przemocy oraz krótko-
i długookresowe skutki krzywdzenia emocjonalnego dzieci.
1. Wprowadzenie
zieci, młodzi ludzie i dorośli, którzy
w przeszłości doznali jakiejkolwiek
formy krzywdzenia, zawsze w pierw-
szej kolejności mówią o doświadczonej krzyw-
dzie emocjonalnej i bólu psychicznym, a do-
piero później wspominają o bólu
zycznym.
Prawie wszystkie ofiary krzywdzenia opisu-
ją swój strach, lęk, samotność, brak wsparcia
emocjonalnego, poczucie bycia ignorowanym,
poniżanym, upokarzanym, przeświadczenie
o byciu niekochanym i niechcianym oraz bez-
silnym w konfrontacji z dręczącym rodzicem
czy opiekunem. Znane powiedzenie: „słowa
ranią równie mocno jak pięści” nabiera szcze-
gólnej wymowy, gdy krzywdzące słowa pada-
ją często i wypowiadane są z premedytacją po
to, aby zranić. Towarzyszące im gesty i ton gło-
su oraz sposób, częstotliwość i intensywność
wypowiedzi w kontekście istniejących niepra-
widłowych relacji, przekazują dziecku nega-
tywny komunikat o byciu niekochanym, nie-
chcianym czy niedocenianym. Niedostępność
uczuciowa rodziców lub opiekunów oraz za-
chowania rodzicielskie nacechowane wrogoś-
D
cią, odrzuceniem, chłodem, a także dużą dozą
krytycyzmu — to wyznaczniki emocjonalne-
go krzywdzenia i zaniedbywania. Choć mamy
tu do czynienia z rozpoznanymi problema-
mi wskazującymi na krzywdzenie dziecka,
wspomniany obszar pozostaje najtrudniejszy
z punktu widzenia pomiaru i rzetelnej oceny,
wymaga bowiem uwzględnienia zachowań
rodziców oraz ich wpływu na dziecko (w tym
prawdopodobnego długofalowego oddziały-
wania na rozwój, kompetencje i przystosowa-
nie społeczne dziecka).
Krzywdzenie emocjonalne to dynamicz-
ny konstrukt społeczny podlegający stałym
zmianom. To co dziś uznajemy za emocjonal-
nie krzywdzące i uzasadniające interwencję,
nie zostałoby za takie uznane
ćwierć
wie-
ku temu , a w wielu krajach nawet dziś. Ce-
chy krzywdzenia emocjonalnego pozostają
w dużej mierze niedookreślone, co sprawia,
że
zjawisko to jest trudne do zdefiniowania
w sensie operacyjnym.
Obecnie jest zgoda co do tego,
że
krzyw-
dzenie emocjonalne to zjawisko bardziej po-
Dziecko krzywdzone
nr 2 (39) 2012
29
D
OROTA
I
WANIEC
• EMOCJONALNE KRZYWDZENIE DZIECI
wszechne i poważne niż przypuszczano:
jego oddziaływanie jest bardziej destruk-
cyjne niż efekty krzywdzenia
zycznego
czy seksualnego. W ciągu ostatnich dekad
po obydwu stronach Atlantyku zrealizo-
wano wiele projektów, których celem było
gromadzenie danych empirycznych i po-
szerzanie wiedzy teoretycznej na temat
emocjonalnego krzywdzenia i zaniedby-
wania. Praktyka — choć nadal niepozba-
wiona trudności dotyczących alokacji
środ-
ków i rozwiązań ochronnych — opiera się
teraz na bardziej jednoznacznych zasadach
i szerszej bazie dowodów (Brassard, Germa-
in, Hart 1987; Doyle 1997; Glaser, Prior 2002;
Iwaniec 2006).
Krzywdzenie emocjonalne nie jest zja-
wiskiem nowym. To problem obecny od lat.
Choć wśród teoretyków, badaczy i prakty-
ków panuje zgoda co do tego,
że
emocjonal-
ne krzywdzenie i zaniedbywanie jest najpo-
wszechniejszą formą krzywdzenia dzieci,
obszar ten pozostaje najsłabiej zbadany i naj-
mniej rozpoznany. Można
śmiało
stwier-
dzić,
że
badacze i praktycy stronią od tematu
krzywdzenia emocjonalnego, ponieważ
-
zyczne oznaki jego występowania nie są na-
tychmiast widoczne, a obserwowane upośle-
dzenia rozwojowe i zaburzenia emocjonalne
czy behawioralne mogą wynikać z innych
przyczyn. Krzywdzenie emocjonalne zakłó-
ca tworzenie bezpiecznego wzorca przywią-
zania (Egeland, Sroufe, Erickson 1983; Iwa-
niec 2006); dowodzi się też jego związku ze
wzrostem poziomu agresji (Spillane–Grieco
2000), zaburzeniami
łaknienia
(Rorty, Ya-
ger, Rossots 1994), niską samooceną (Mul-
len, Martin, Anderson, Romans, Herbison
1996), zahamowaniem wzrostu
zyczne-
go oraz samookaleczaniem (Iwaniec 1995).
Mimo to krzywdzenie emocjonalne przez
wielu jest wciąż postrzegane jako najmniej
poważna forma krzywdzenia dzieci. Inter-
wencję instytucji zajmujących się ochroną
dziecka utrudnia konieczność pogodzenia
sprzecznych interesów. Z jednej strony ko-
nieczne jest wzięcie pod uwagę praw dzie-
cka, z drugiej — sfera prywatności rodziny
powinna być chroniona przed ingerencją za
strony państwa, o ile nie istnieją dodatkowe
przesłanki decydujące o konieczności takiej
ingerencji. Pomimo tych trudności, liczba za-
rejestrowanych przypadków krzywdzenia
emocjonalnego istotnie wzrosła w ostatnim
dziesięcioleciu.
Opracowanie powszechnie uznawanej
definicji emocjonalnego krzywdzenia i za-
niedbywania pochłonęło już niemało wy-
siłku, niemniej jednak wiele problemów
-
lozoficznych, naukowych, prawnych, poli-
tycznych i kulturowych wciąż pozostaje bez
odpowiedzi (Hart, Brassard, Binggeli, Da-
vidson 2002). Liczne nierozwiązane kwe-
stie nie ułatwiają działań zmierzających
do uzgodnienia definicji emocjonalnego
krzywdzenia i zaniedbywania. Do opisu tej
formy krzywdzenia stosuje się wciąż różno-
rodną terminologię, często wymiennie, mało
precyzyjnie i bez stosownego uzasadnienia.
Określenia wykorzystywane w tym kon-
tekście to krzywdzenie psychiczne (Burnett
1993; O’Hagan 1995), znęcanie się psychicz-
ne (Garbarino, Guttmann, Seeley 1986), uraz
psychiczny (Kavanagh 1982), okrucieństwo
psychiczne (Navarre 1987) czy „morderstwo
duszy” (Shengold 1989). Co więcej, niektórzy
autorzy rozdzielają koncepcje krzywdzenia
emocjonalnego i emocjonalnego zaniedby-
wania, zwracając uwagę na odmienne do-
świadczenia
ofiar (Iwaniec, Herbert 1999).
Kwestie definicyjne są niezmiernie istotne,
pozwalają bowiem unikać nieporozumień
w praktyce i działalności badawczej. Jasność
i precyzja są w obydwu tych kontekstach
kluczowe. Niektórzy autorzy zainteresowa-
ni tematem skupiają się przede wszystkim
na „czynach sprawczych” (zaniechanie lub
podjęcie działania), dla innych najistotniej-
sze jest to, co dzieje się z dzieckiem (English
1998; Evans 2002; Glaser 2002; Iwaniec 1995).
Zaburzenia zachowania mogą ujawniać się
u dziecka dopiero po pewnym czasie, przez
30
Dziecko krzywdzone
nr 2 (39) 2012
D
OROTA
I
WANIEC
• EMOCJONALNE KRZYWDZENIE DZIECI
co ocena prawidłowości rozwoju jest utrud-
niona. Tylko nieliczni autorzy nawiązują do
odczuwanego przez dziecko czy młodą oso-
bę natychmiastowego bólu, nieustającego
napięcia, lęku, strachu i samotności bez moż-
liwości ucieczki.
2. Cechy charakterystyczne
Najważniejsze cechy emocjonalnego krzyw-
dzenia i zaniedbywania ujawniają się w cha-
rakterze i jakości relacji i interakcji pomię-
dzy krzywdzonym emocjonalnie dzieckiem,
a krzywdzącym rodzicem lub opiekunem.
Jeśli interakcje dziecka i opiekuna długofa-
lowo opierają się na wrogości, lekceważe-
niu, krytyce czy obojętności, relacja dzie-
cko–opiekun staje się trwale nieprzyjazna,
brak w niej ciepła, bezpieczeństwa, poczucia
przynależności; charakter takiej relacji jest
generalnie negatywny. Krzywda emocjonal-
na jest wówczas wynikiem kumulacji boles-
nych doświadczeń, wywołujących lęk, poni-
żających
i niezrozumiałych zachowań opie-
kuna w stosunku do dziecka, powtarzanych
regularnie i nierównoważonych chroniącą
relacją z inną istotną osobą (lub osobami) —
w takim ujęciu uwzględniamy zachowania
opiekuna przyjmujące postać zaniechania
lub aktywnego działania, ale bierzemy tak-
że
pod uwagę perspektywę uczuć, mówimy
więc o emocjonalnym krzywdzeniu i zanie-
dbywaniu.
Nie ma wątpliwości co do tego,
że
krzyw-
dzenie emocjonalne to swego rodzaju konti-
nuum: niektóre czyny lub zachowania uzna-
wane są za stosunkowo
łagodne
i zdarzają
się sporadycznie, inne bywają ciężkie i wy-
jątkowo destrukcyjne. Należy pamiętać,
że
odosobnione incydenty czy serie niewłaści-
wych zachowań same w sobie nie
świadczą
o występowaniu relacji krzywdzącej emo-
cjonalnie. Aby dane zachowanie uznać za
krzywdzące emocjonalnie, musi się ono po-
wtarzać regularnie w dłuższej perspektywie
czasowej, przez co staje się dominującą cechą
danej relacji; charakterystyczną dla jej cało-
ści,
a nie tylko określonych okoliczności.
Krzywdzenie emocjonalne należy też
rozważać z uwzględnieniem kontekstu kul-
turowego i historycznego.
Środowiskowe
normy określające właściwe bądź nieod-
powiednie zachowania opiekuna podlega-
ją stałej ewolucji. Jak zauważono powyżej
— postawy opierające się na zawstydzaniu
dziecka, krytykowaniu czy umniejszaniu
jego osiągnięć to w niektórych społecznoś-
ciach słuszne i dopuszczalne sposoby dyscy-
plinowania, skłaniające do przestrzegania
norm i spełniania przez dziecko oczekiwań.
Kolejną istotną kwestią jest fakt,
że
krzyw-
dzenie emocjonalne
łączy
w sobie działania
oraz zaniechanie działań: jego charakter jest
więc równocześnie aktywny i pasywny.
Kolejnym istotnym elementem wszyst-
kich definicji krzywdzenia emocjonalnego
jest spostrzeżenie,
że
krzywdzące zachowa-
nie lub zaniechanie nie musi być intencjonal-
ne: niektórzy rodzice nie zdają sobie w ogó-
le sprawy,
że
wyrządzają dziecku krzywdę.
Nadopiekuńczość czy nierealistyczne ocze-
kiwania w stosunku do dziecka to doskona-
łe
przykłady postaw
świadczących
o tym,
że
rodzic może nie być
świadomy
krzywdy wy-
rządzanej dziecku.
Krzywdzenie emocjonalne może przy-
bierać postać wrogich słów, gniewnych ge-
stów, długotrwałego ignorowania czy ne-
gatywnego traktowania. Rodzice lub opie-
kunowie, którzy stale krytykują dziecko,
zawstydzają je, karcą, straszą, ośmiesza-
ją, upokarzają, poniżają, wywołują w nim
strach i lęk, nigdy nie są zadowoleni z jego
zachowania — krzywdzą je emocjonalnie.
Takie zachowania tworzą bariery emocjo-
nalne pomiędzy dzieckiem a opiekunem,
uniemożliwiając tym samym powstanie
Dziecko krzywdzone
nr 2 (39) 2012
31
D
OROTA
I
WANIEC
• EMOCJONALNE KRZYWDZENIE DZIECI
opartego na pozytywnych emocjach związ-
ku i poczucia bezpieczeństwa (Iwaniec
2004). Także zachęcanie dziecka do anga-
żowania
się w zachowania nieakceptowa-
ne społecznie (takie jak picie alkoholu, za-
żywanie
narkotyków czy kradzieże) wpły-
wa na dziecko destrukcyjnie, a tym samym
może być uznane za krzywdzenie emocjo-
nalne. Podobnie wygląda sytuacja w przy-
padku przemocy w rodzinie czy ekspozy-
cji dziecka na sytuacje przerażające i wy-
wołujące lęk. Dzieci bywają zmuszane do
obserwowania przemocowych zachowań
opiekuna, ma to wzbudzać strach i zmu-
szać do posłuszeństwa. Zmuszanie dziecka
do przyglądania się zabijaniu ukochanego
domowego zwierzątka czy niszczeniu ulu-
bionej zabawki to przykłady takich głęboko
krzywdzących i zdecydowanie destrukcyj-
nych zachowań.
3. Definicja i typologia zachowań krzywdzących emocjonalnie
Najbardziej rozpowszechniony jest ty-
pologiczny podział
krzywdzenia emocjo-
nalnego
autorstwa Garbarino i wsp. (1986)
oraz Hart, Germain i Brassard (1987). Spo-
sób klasyfi kacji zaproponowany przez
tych badaczy był następnie przejmowany
i adaptowany przez wielu teoretyków
i praktyków, a obecnie stanowi podstawę
większości oficjalnych defi nicji i wytycz-
nych obowiązujących w Stanach Zjedno-
czonych i innych krajach. Defi nicja amery-
kańska różni się nieco w poszczególnych
stanach, ale ta najpowszechniej uznawa-
na i stosowana została zawarta w doku-
mencie
Guidelines for the Psychosocial Evalu-
ation of Suspected Psychological Maltreatment
in Children and Adolescence (Wytyczne doty-
czące oceny psychospołecznej w przypadkach po-
dejrzewanego krzywdzenia psychicznego dzieci
i młodzieży)
wydanym przez American Pro-
fessional Society on Abuse of Children (Ame-
rykańskie Stowarzyszenie Profesjonalistów
Przeciwdziałających Krzywdzeniu Dzieci,
APSAC 1995).
Krzywdzenie psychiczne oznacza po-
wtarzający się wzorzec zachowań opieku-
na lub skrajnie drastyczne wydarzenie (lub
wydarzenia), które wywołują u dziecka po-
czucie,
że
jest nic nie warte, złe, niekocha-
ne, niechciane lub zagrożone, i
że
jego oso-
ba ma wartość tylko wtedy, gdy zaspokaja
potrzeby innych. Krzywdzenie takie obej-
muje: 1) odtrącanie, 2) zastraszanie, 3) izo-
lowanie, 4) wyzyskiwanie/deprawowanie,
5) brak reakcji emocjonalnej oraz 6) zanie-
dbywanie rozwoju umysłowego, opieki me-
dycznej i nauki.
Terminy te wymagają definicji:
1) odtrącanie —
może przyjmować postać
zachowań werbalnych lub niewerbal-
nych, jest to na przykład umniejszanie
wartości dziecka, upokarzanie go czy
wyśmiewanie, ogólne poniżanie, odrzu-
cenie lub porzucenie;
2) zastraszanie
to działania polegające na
stawianiu dziecka w niebezpiecznej sy-
tuacji; grożenie dziecku albo osobie czy
rzeczy, na której dziecku zależy; tworze-
nie atmosfery strachu;
3) izolowanie
nakładanie na dziecko su-
rowych ograniczeń, uniemożliwianie in-
terakcji społecznych właściwych na jego
etapie rozwoju, oddzielanie dziecka od
reszty rodziny;
4) wyzyskiwanie/deprawowanie
nakła-
nianie dzieci do przejmowania niewłaś-
ciwych i/lub antyspołecznych zachowań
lub postaw, takich jak kradzieże, przemoc
werbalna w stosunku do innych, wła-
mania, krzywdzenie osób starszych lub
młodszych dzieci;
5) brak reakcji emocjonalnej
niedostęp-
ność emocjonalna, ignorowanie dziecka,
niewyrażanie uczuć, dystans
zycz-
32
Dziecko krzywdzone
nr 2 (39) 2012
D
OROTA
I
WANIEC
• EMOCJONALNE KRZYWDZENIE DZIECI
ny i emocjonalny, ignorowanie wyraża-
nych przez dziecko potrzeb ciepła i ser-
deczności;
6) zaniedbywanie rozwoju umysłowego,
opieki medycznej i nauki
ignorowa-
nie potrzeb dziecka w zakresie jego zdro-
wia psychicznego i
zycznego oraz roz-
woju kognitywnego.
Iwaniec (1995) definiuje krzywdzenie
emocjonalne z punktu widzenia jego efek-
tów jako:
„Wrogie lub obojętne zachowania rodzi-
cielskie, które (jeśli są nasilone i długotrwałe)
prowadzą do obniżenia samooceny dziecka,
umniejszają jego poczucie sukcesu, ograni-
czają poczucie przynależności, utrudniają
zdrowy i sprawny rozwój emocjonalny oraz
wyzwalają różnorodne problemy emocjo-
nalne”.
Należy tu podkreślić,
że
doświadczenie
jednej lub kilku powyższych kategorii złe-
go traktowania może mieć różny wpływ na
dziecko, zależnie od etapu rozwojowego, na
którym się znajduje. Na przykład niedosta-
teczna stymulacja w wieku niemowlęcym
może skutkować spowolnieniem rozwo-
ju intelektualnego, językowego i społecz-
nego, natomiast w wieku dziecięcym lub
na etapie pokwitania oddziaływanie to bę-
dzie mniej istotne. Z kolei pozbawienie na-
stolatka możliwości tworzenia bliskich wię-
zi z rówieśnikami, izolowanie go od grupy
rówieśniczej jest na tym etapie
życia
dziecka
szczególnie szkodliwe rozwojowo i emocjo-
nalnie krzywdzące. W najszerszym ujęciu,
skutkiem maltretowania emocjonalnego
jest wpojenie dziecku przekonania,
że
jest
nic nie warte,
że
jest ciężarem, jest złe, nie-
kochane, niechciane, zagrożone, a jego war-
tość ogranicza się tylko do zaspokajania cu-
dzych potrzeb.
Kategorie krzywdzenia emocjonalnego
zaproponowane przez Hart i wsp. nie są jed-
nak powszechnie akceptowane w powyż-
szej formie. Glaser i Prior (2002) na przykład
przekonują do alternatywnego spojrzenia na
definicję krzywdzenia emocjonalnego. Rea-
gując na ograniczenia definicji skupiających
się na zachowaniu opiekuna, autorzy pro-
ponują koncepcję przyjmującą za główny
punkt odniesienia psychospołeczne funkcjo-
nowanie dziecka. Ich zdaniem, koncentracja
na potrzebach dziecka pozwala uwzględnić
takie działania opiekuna, które są faktycz-
nie krzywdzące emocjonalnie i relewantne
w sytuacji konkretnego dziecka, ale zosta-
łyby
pominięte przez systemy klasyfikacji
opierające się wyłącznie na zachowaniach
rodzicielskich.
Glaser i Prior (2002) proponują następują-
ce kategorie niewłaściwego traktowania:
1) niedostępność uczuciowa, brak reakcji
emocjonalnej, zaniedbywanie (kwestie
związane z zaniechaniem działania);
2) przypisywanie dziecku negatywnych
cech i jego błędna ocena (na przykład od-
rzucenie, oczernianie dziecka, wrogość,
wpajanie dziecku,
że
jest niewarte miło-
ści);
3) interakcje niesprzyjające rozwojowi dzie-
cka lub niedopasowane do poziomu roz-
woju (w tym nierealistyczne oczekiwa-
nia, nadopiekuńczość, ekspozycja na
zdarzenia traumatyczne);
4) niedostrzeganie bądź nieuznawanie
indywidualności dziecka i jego odręb-
ności psychicznej (na przykład wyko-
rzystywanie dziecka do zaspokajania
potrzeb psychologicznych rodzica, nie-
umiejętność dostrzeżenia sytuacji dzie-
cka i odróżnienia jej od przekonań do-
rosłego);
5) utrudnianie adaptacji społecznej dzie-
cka (w tym wpajanie postaw antyspo-
łecznych;
deprawowanie; brak właści-
wej stymulacji poznawczej i możliwo-
ści
uczenia się poprzez doświadczenie;
angażowanie dzieci w działalność prze-
stępczą).
Dziecko krzywdzone
nr 2 (39) 2012
33
Zgłoś jeśli naruszono regulamin