Czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci.pdf

(304 KB) Pobierz
A
GNIESZKA
I
ZDEBSKA
, K
AROLINA
L
EWANDOWSKA
Fundacja Dzieci Niczyje
Czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci
Krzywdzenie dzieci jest zjawiskiem o złożonych i różnorodnych uwarunkowaniach. Starając się wy-
jaśnić jego etiologię nie sposób wymienić wszystkich możliwych czynników ani mechanizmów je wa-
runkujących. Poza czynnikami ryzyka brać należy pod uwagę także występowanie czynników ochron-
nych, które w wielu wypadkach mogą równoważyć obciążający wpływ stresorów. Niniejszy artykuł
koncentruje się przede wszystkim na czynnikach ryzyka krzywdzenia dzieci. Stanowi on próbę ich
systematyzacji zgodnie z ekologicznym modelem funkcjonowania człowieka, a także próbę opisu me-
chanizmów ich oddziaływania na sytuację dziecka.
1. Wprowadzenie
rzywdzenie dzieci jest jednym z naj-
istotniejszych problemów społecz-
nych. Jego konsekwencje nie dotyczą
wyłącznie ofiar, które bezpośrednio go do-
świadczyły.
Trauma ma charakter ponadjed-
nostkowy, naznacza relacje tworzone przez
osoby, które ją przeżyły. W ten sposób dotyka
życia
nie tylko pojedynczej osoby — bezpo-
średniej
ofiary urazu — ale i osób z nią zwią-
zanych. Transpokoleniowy charakter krzyw-
dzenia wiąże się natomiast z faktem, iż do-
świadczenia
pochodzące z relacji z własnymi
opiekunami w dużej mierze wpływają na
sposób traktowania własnych dzieci, rodzaj
stosowanych metod wychowawczych, typ
reakcji na ich potrzeby. Istnieje zatem znacz-
ne prawdopodobieństwo, iż uraz doznany
w relacji z własnymi rodzicami będzie miał
niekorzystny wpływ na własne funkcjono-
wanie jako rodzica.
Krzywda doznana w dzieciństwie ma
ponadto charakter szczególny ze względu na
szczególną rolę tego wczesnego okresu w
ży-
K
ciu człowieka. Dzieciństwo to czas kształto-
wania się obrazu siebie i innych ludzi, czas
kształtowania się umiejętności nawiązywa-
nia relacji z innymi i funkcjonowania w tych
relacjach. Jeśli do częstych doświadczeń
dziecka należy przeżywanie bólu, lęku czy
złości, to przede wszystkim te emocje zdeter-
minują przebieg procesu kształtowania się
jego psychiki. Stąd też uraz doznany — czę-
sto od osób bliskich — w tym okresie ma tak
głębokie oraz szerokie konsekwencje. Nie-
prawidłowe (ze względu na uraz) funkcjono-
wanie psychiczne, które zostało stosunkowo
szybko ukształtowane w dzieciństwie, póź-
niej zdecydowanie trudniej jest zmienić. Od-
działywania korekcyjne, gdy zaburzenie już
się rozwinie, pochłaniają o wiele więcej cza-
su, energii i nakładów
nansowych, związa-
nych m.in. z uczestnictwem w psychoterapii.
Ponadto w przypadku wielu zaburzeń — na
przykład zaburzeń antyspołecznych — me-
tody leczenia i zmiany ich są aktualnie rela-
tywnie mało skuteczne.
116
Dziecko krzywdzone
nr 2 (39) 2012
A
GNIESZKA
I
ZDEBSKA
, K
AROLINA
L
EWANDOWSKA
• CZYNNIKI RYZYKA KRZYWDZENIA DZIECI
Pomoc osobom, które doświadczyły
krzywdzenia — zarówno tym młodym, jak
i dorosłym — jest bez wątpienia konieczna
i ważna. Niemniej jednak istotne jest skupie-
nie się na zapobieganiu problemowi, podej-
mowaniu działań interwencyjnych zanim
jeszcze do krzywdzenia dziecka dojdzie. Na
wartość takich działań wskazują zarówno
dotyczące zjawiska analizy teoretyczne, jak
i doświadczenia z istniejącej już w tym za-
kresie praktyki. Pozytywne skutki takich
inicjatyw nie dotyczą jedynie sytuacji dzie-
cka, ale również jego rodziny, a także całego
społeczeństwa (por. Hosking, Walsh 2001).
Należą do nich:
zmniejszenie przypadków urazów
-
zycznych i psychicznych dzieci, a w kon-
sekwencji tego polepszenie ich
zycznego
i psychicznego funkcjonowania zarówno
w okresie dzieciństwa, jak i dorosłości;
zwiększenie odporności
zycznej i psy-
chicznej dzieci — dzieci, które otrzymu-
ją odpowiednią opiekę, nie doświadcza-
ją w początkowych okresach swego
ży-
cia nadmiernego stanu stresu są zarówno
zdrowsze
zycznie, jak i budują zaso-
by psychiczne pomagające im radzić so-
bie z przyszłymi wyzwaniami, a nawet
ewentualnymi urazami;
zapobieganie rozwojowi predyspozycji
do przejawiania zaburzeń antyspołecz-
nych i podejmowania aktów przemocy
— wyniki badań wskazują, iż predyspo-
zycje do podejmowania działań o cha-
rakterze przemocy, a także rozwijania się
zaburzeń o charakterze antyspołecznym
kształtują się do 3. roku
życia
w wyniku
niewłaściwego traktowania dzieci przez
rodziców;
redukcja kosztów, które ponosi społe-
czeństwo — w związku z działaniem
takich instytucji, jak instytucje pomocy
medycznej, społecznej, a także wymiaru
sprawiedliwości — tj. obniżenie kosztów
pomocy medycznej dla ofiar, terapii ofiar
i sprawców, pomocy społecznej i psycho-
logicznej, a także opieki publicznej. Sku-
teczna profilaktyka obniża także koszty
związane z kosztami pracy organów
ści-
gania i koszty sądowe.
Aby działania profilaktyczne były jak naj-
bardziej skuteczne, powinny być realizowa-
ne z uwzględnieniem trzech poziomów od-
działywania:
1) profilaktyki pierwszorzędowej — obej-
mującej wszystkie rodziny z dziećmi, np.
kampanie społeczne;
2) profilaktyki drugorzędowej — adresowa-
nej do tych rodzin, w których występu-
ją czynniki ryzyka krzywdzenia dziecka,
ale w których nie doszło jeszcze do prze-
mocy wobec dziecka, np. różne formy
wsparcia psychospołecznego (warsztaty,
konsultacje, monitorowanie funkcjono-
wania takich rodzin);
3) profilaktyki trzeciorzędowej — skiero-
wanej do tych rodzin, w których doszło
do krzywdzenia dziecka, a celem podej-
mowanych działań jest
łagodzenie
jego
skutków i zapobieganie powtórzeniu
przemocy w przyszłości. Są to oddziały-
wania interwencyjne, terapeutyczne, re-
habilitacyjne.
Zarówno wyodrębnianie rodzin, w któ-
rych występują czynniki ryzyka krzyw-
dzenia dzieci, jak i kierowanie wobec nich
wspierających oddziaływań, należy do za-
kresu działań profilaktyki drugorzędowej, tj.
działań kierowanych do rodzin należących
do tzw. grup ryzyka. Programy przygotowa-
ne w ramach profilaktyki drugorzędowej są
skierowane do tych rodzin, które nie krzyw-
dzą swoich dzieci. Jednakże w związku
z występującymi w nich czynnikami ryzy-
ka krzywdzenia rodziny te powinny otrzy-
mać wsparcie, które pomoże im radzić sobie
z przeżywanymi problemami. Takie progra-
my profilaktyczne mają na celu wzmocnie-
nie rodziny i zapobieganie przemocy wobec
dziecka. Ich rola polega ponadto na zmniej-
Dziecko krzywdzone
nr 2 (39) 2012
117
A
GNIESZKA
I
ZDEBSKA
, K
AROLINA
L
EWANDOWSKA
• CZYNNIKI RYZYKA KRZYWDZENIA DZIECI
szaniu częstości podejmowania bardziej za-
awansowanych interwencji służb zewnętrz-
nych związanych z koniecznością reagowa-
nia na przemoc, jeśli ona wystąpi.
Nie ma jednej przyczyny, która sprawia,
że
dane dziecko pada ofiarą krzywdzenia.
Nie można wyróżnić także jednej cechy,
charakteryzującej rodziny, w których doszło
do takiej przemocy. Zjawisko to jest obecne
w rodzinach o różnym statusie ekonomicz-
nym, niezależnie od religii, narodowości,
kultury czy pochodzenia etnicznego. Cho-
ciaż nie możemy wyszczególnić jednej przy-
czyny, której stwierdzenie pozwoliłoby na
zdiagnozowanie rodziny jako potencjalnie
krzywdzącej, prowadzone są badania, któ-
re pozwalają na wyodrębnienie czynników
ryzyka krzywdzenia dzieci. Dzieci
żyjące
w rodzinach czy w
środowisku,
w którym te
czynniki występują, są w większym stopniu
narażone na doświadczenie przemocy niż
dzieci
żyjące
w rodzinach bez tych czynni-
ków.
Fakt częstszego stwierdzania określo-
nych czynników w rodzinach, w których do-
chodzi do krzywdzenia dzieci, nie oznacza
jednocześnie,
że
w każdej rodzinnie, w któ-
rej je zdiagnozowano, dojdzie do przemo-
cy. Czynniki ryzyka występujące w danej
rodzinie nie sprawiają,
że
należy traktować
ją jako rodzinę krzywdzącą. Wskazują one
natomiast,
że
prawdopodobieństwo wystą-
pienia w niej przemocy wobec dziecka jest
większe, niż w innych rodzinach, w których
te czynniki nie występują, a co za tym idzie
że
rodzina ta wymaga zwiększonej uwa-
gi i wsparcia ze strony profesjonalistów. Na
prawdopodobieństwo zaistnienia krzyw-
dzenia dziecka wpływ ma nie tylko obec-
ność czynników ryzyka, ale także brak czyn-
ników ochronnych, wspierających daną ro-
dzinę i dziecko. Do przemocy wobec dzieci
dochodzi zatem głownie wtedy, gdy siła od-
działywania czynników ryzyka nie może
być zrównoważona przez wpływ czynni-
ków ochronnych.
Badania prowadzone w zakresie tema-
tyki czynników ryzyka krzywdzenia dzie-
ci zmierzają nie tylko w kierunku ich wyod-
rębniania, ale i systematyzacji w ramach mo-
deli służących wyjaśnianiu mechanizmów
krzywdzenia dzieci. Modele te zawierają ka-
tegoryzacje czynników ryzyka i opisują ich
wzajemne oddziaływanie na siebie. Przykła-
dowo model ekologiczny oraz ekologiczno–
rozwojowy, opisany przez Jamesa Garbarino
(1977) oraz Jay’a Belsky’ego (1993), cechuje
twierdzenie, iż nie tylko nie ma jednej przy-
czyny krzywdzenia dzieci, ale też niemożli-
we jest wyróżnienie czynnika koniecznego
lub nawet wystarczającego, by krzywdzenie
wystąpiło (Belsky 1993). W modelach tych
proponuje się natomiast wyróżnienie grup
czynników ryzyka obejmujących czynniki
związane z dzieckiem, rodzicem, interakcją
między rodzicem i dzieckiem, sytuację
ży-
ciową rodziny, a także szeroko rozumiane
czynniki
środowiskowe.
2. Rodzaje czynników ryzyka krzywdzenia dzieci
Zarówno dzięki doświadczeniu prakty-
ków specjalizujących się w pracy z rodziną
i z dzieckiem, jak i prowadzonym w tym ob-
szarze badaniom naukowym, możliwe jest
wyodrębnianie czynników, których wystę-
powanie w danej rodzinie zwiększa ryzyko
zaistnienia w niej krzywdzenia dziecka. Jak
podaje Barth (2011) spośród różnych istot-
nych czynników ryzyka krzywdzenia dzie-
ci udało się wyodrębnić cztery najpowszech-
niej współwystępujące i potencjalnie pro-
wadzące do przemocy. Są to: uzależnienia,
choroba psychiczna rodzica, przemoc domo-
wa oraz problemowe zachowania dziecka.
Do wymienionych czterech głównych czyn-
ników, kolejne badania dodają znaczenie
118
Dziecko krzywdzone
nr 2 (39) 2012
A
GNIESZKA
I
ZDEBSKA
, K
AROLINA
L
EWANDOWSKA
• CZYNNIKI RYZYKA KRZYWDZENIA DZIECI
kolejnych i pozwalają na rozszerzanie listy.
Wszystkie one dotyczą różnych aspektów
życia
rodzinny i w różnym stopniu oddzia-
łują
na sposób jej funkcjonowania. Czynniki
te są zatem bardzo zróżnicowane. Odnosząc
się do wymienionych wcześniej modeli Ja-
mesa Garbarino (1977) oraz Jay’a Belsky’ego
(1993), możliwe jest pogrupowanie ich w kil-
ka głównych kategorii:
czynniki związane z dzieckiem
— cechy
charakteryzujące
zyczne i psychiczne
funkcjonowanie dziecka mogące wpły-
wać na sposób wchodzenia przez nie
w interakcje z najbliższym otoczeniem
i tworzone przez nie relacje, np. niepeł-
nosprawność dziecka;
czynniki rodzinne
— cechy charaktery-
zujące funkcjonowanie systemu rodzin-
nego dziecka, np. konflikty czy uzależ-
nienia w rodzinie;
czynniki
środowiskowe
— odnoszą się
one do sytuacji społecznej rodziny, a tak-
że
cech
środowiska
w którym ona funk-
cjonuje.
2.1. Czynniki ryzyka związane z dzieckiem
Dziecko, funkcjonując w relacji z rodzi-
cami, nie przyjmuje roli biernej, polegającej
wyłącznie na poddawaniu się ich oddziały-
waniom. Dziecko nie funkcjonuje niczym
„biała karta”, której osobowość i sposób by-
cia zostają dopiero „nadrukowane” w toku
oddziaływań rodzicielskich. Już nowo na-
rodzone dziecko jest aktywnym współtwór-
cą swojej relacji z rodzicami. Potrafi komu-
nikować się z nimi uśmiechem, płaczem, ma
określony temperament warunkujący m.in.
poziom jego aktywności, a także wyrazistość
i częstość wysyłanych do rodziców sygna-
łów.
W związku z tym istotnym przedmio-
tem analiz jest to, w jaki sposób różne cechy
dziecka mogą wpływać na wywoływanie
określonych zachowań ze strony rodziców,
w szczególności, czy są takie cechy określa-
jące dziecko, które korelują ze zwiększonym
poziomem ryzyka doświadczenia przez nie
krzywdzenia.
Okoliczności dotyczące narodzin
W badaniach prowadzonych w grupie
4 351 noworodków przez Browne i współ-
pracowników (2006) wykazano, iż do cech
dziecka zwiększających prawdopodobień-
stwo doświadczenia przez nie krzywdzenia
należały m.in. już takie cechy, jak jego przed-
wczesne narodziny i/lub niska waga urodze-
niowa, narodziny bliźniąt lub urodzenie się
po upływie mniej niż 18 miesięcy od po-
przedniego porodu matki.
Wiek
Wyniki wielu badań (Benedict, White
Cornely 1985; Powers, Eckenrode 1988) wska-
zują, iż ilość zgłoszeń dotyczących krzyw-
dzenia dzieci spada wraz ze wzrostem ich
wieku. Prawidłowość tę tłumaczy się, wska-
zując kilka czynników: młodsze dzieci spę-
dzają więcej czasu z opiekunami, są od nich
w większym stopniu zależne, są bardziej po-
datne na urazy, mają mniejszą zdolność do-
stosowania się do oczekiwań opiekunów,
słabiej regulując swoje emocje i zachowanie.
Jednocześnie niektórzy badacze (por. Belsky
1993) sugerują, iż w przypadku adolescen-
tów liczba odnotowywanych przypadków
krzywdzenia może być zaniżona.
Płeć
Płeć dziecka stanowi czynnik ryzyka do-
świadczenia
specyficznego typu krzywdze-
nia, tj. wykorzystania seksualnego. Tej formy
przemocy częściej doświadczają dziewczyn-
ki niż chłopcy (Finkelhor 1986). W przy-
padku dziewczynek wyniki badań wskazu-
ją na skalę zjawiska wahającą się od 5–62%,
w przypadku chłopców 5–31%. Prawidło-
Dziecko krzywdzone
nr 2 (39) 2012
119
A
GNIESZKA
I
ZDEBSKA
, K
AROLINA
L
EWANDOWSKA
• CZYNNIKI RYZYKA KRZYWDZENIA DZIECI
wość ta wynika z faktu, iż większość spraw-
ców przemocy seksualnej jest płci męskiej,
a z kolei wśród nich odsetek osób heterosek-
sualnych w zasadzie odpowiada odsetkowi
tych osób w całej populacji. Jednocześnie
podkreślić należy, iż ilość chłopców–ofiar
przemocy seksualnej może być bardziej niż
w przypadku dziewcząt niedoszacowana.
Fakt ten związany jest z mniejszą gotowoś-
cią chłopców do ujawniania doznanej prze-
mocy mającą swe
źródło
m.in. w obecnym
w większości kultur wzorcu socjalizacyj-
nym, zgodnie z którym chłopcy powinni być
silni, radzić sobie samodzielnie, a nie powin-
ni identyfikować się z rolą ofiary (Beisert, Iz-
debska 2012).
Niepełnosprawność
Badania prowadzone przez Sulivan i Knut-
son (1998 i 2000) pokazały,
że
dzieci niepeł-
nosprawne doznają maltretowania przez ro-
dziców 3,4 razy częściej niż dzieci zdrowe.
Z kolei badania prowadzone przez Westat
Inc. (1993) nad przypadkami zgłoszonymi do
CPS (Child Protective Services) pokazały,
że
dzieci niepełnosprawne są 1,7 razy częściej
reprezentowane w tej populacji niż dzieci
zdrowe.
Niepełnosprawność dziecka okazuje się
być ponadto istotnym czynnikiem ryzyka
doświadczenia przez nie przemocy seksu-
alnej. Dotyczy to między innymi niepełno-
sprawności intelektualnej (por. Izdebska,
Pieńkowska 2008). Osoby z niepełnospraw-
nością intelektualną są narażone na naduży-
cia własnej seksualności ze strony innych
osób częściej niż ich rówieśnicy. Osoby nie-
pełnosprawne intelektualnie zazwyczaj po-
siadają niewystarczającą (nieadekwatną lub
żadną)
wiedzę z zakresu prawidłowości roz-
woju seksualnego i ekspresji seksualnej oraz
wiedzę dotyczącą tego, jakie zachowania ze
strony osób dorosłych są dopuszczalne, a ja-
kie nie. Ponadto na zwiększone ryzyko sta-
nia się ofiarą przemocy seksualnej przez
dzieci niepełnosprawne wpływ ma ich ob-
niżony poziom umiejętności komunikacyj-
nych oraz mniejsza umiejętność przejawia-
nia zachowań asertywnych — wyrażania
niezgody, odmowy.
Dzieci niepełnosprawne zarówno rucho-
wo, jak i intelektualnie, wymagają większej
opieki i uwagi ze strony rodziców. Sytuacja,
w której rodzice dowiadują się,
że
ich dzie-
cko jest niepełnosprawne jest w większości
przypadków trudna dla rodziny i rodzi stres
oraz wiele emocji, z którymi rodzice mu-
szą sobie radzić. W części sytuacji diagno-
za dziecka jest rozciągnięta w czasie i rodzi-
ce przeżywają niepewność związaną z bra-
kiem diagnozy i wskazówek, jak postępować
z dzieckiem. Muszą oni zatem stawić czoła
nie tylko opiece i wychowaniu dziecka, ale
także radzeniu sobie z dodatkowym stresem
związanym z nową sytuacją w rodzinie.
Choroby chroniczne
Podobne sugestie, dotyczące związku
chorób dzieci oraz ryzyka doświadczenia
przez nie przemocy ze strony rodziców, po-
daje Ossowska (2003), odnosząc się z kolei do
chorób przewlekłych. Wskazuje ona, iż cho-
roba przewlekła dziecka jest sytuacją trwale
i silnie zmieniającą
życie
całej rodziny oraz
zagrożeniem dla jej prawidłowego funkcjo-
nowania. Choroba taka jest dla wszystkich
członków rodziny silnym stresorem mogą-
cym potencjalnie być przyczyną konfliktów
oraz ujawniania się niewłaściwych postaw
wobec dzieci. Do najczęściej opisywanych
zalicza się aktywne odrzucenie dziecka i/lub
jego bierne zaniedbywanie (Iwaniec, Szma-
galski 2002). Do przejawów aktywnego od-
rzucenia należą takie zachowania, jak: rea-
gowanie złością na przejawy dystresu u dzie-
cka, wrogi stosunek do niego — obwinianie
go za chorobę,
zyczne dystansowanie się
wobec niego, brak zadowolenia z jego osiąg-
nięć, brak pozytywnych wzmocnień za czy-
nione przez nie postępy, stosowanie suro-
wej dyscypliny, niebawienie się z dzieckiem
i niewłączanie go do różnych aktywności,
120
Dziecko krzywdzone
nr 2 (39) 2012
Zgłoś jeśli naruszono regulamin