Wiedza na temat seksualności i reakcje emocjonalne jako wskaźniki wykorzystywania seksualnego u małych dzieci.pdf

(291 KB) Pobierz
S
ONJA
N. B
RILLESLIJPER
–K
ATER
, W
ILLIAM
N. F
RIEDRICH
, D
AVID
L. C
ORWIN
Wiedza na temat seksualności
i reakcje emocjonalne jako wskaźniki
wykorzystywania seksualnego u małych dzieci
wyzwania teoretyczne i badawcze
Można wskazać kilka powodów, z jakich potwierdzenie ujawnień wykorzystywania seksualnego,
sformułowanych przez małe dzieci, jest trudniejsze niż w wypadku dzieci starszych. W niniejszym
artykule opisano pokrótce owe powody i przedstawiono argumenty przemawiające za użytecznością
pośredniej metody diagnostycznej polegającej na ocenie wiedzy seksualnej takich dzieci. Omówiono
opublikowane wcześniej dane, które wskazują,
że
wiedza na temat seksualności jest najczęściej wy-
stępującym i najbardziej użytecznym wskaźnikiem wykorzystywania seksualnego u małych dzieci.
Na zakończenie zaproponowano kilka metod jej oceny.
1. Wykorzystywanie seksualne dzieci w wieku przedszkolnym
yniki badań wskazują,
że
dzie-
ci w wieku poniżej 7 lat stanowią
od 25% do 32% wszystkich ofiar
wykorzystywania seksualnego (Fontanella,
Harrington, Zuravin 2000, za: US General
Accounting Office 1996). Wielu profesjonali-
stów nie jest odpowiednio przygotowanych
do rozpoznawania oznak wykorzystywa-
nia seksualnego u małych dzieci, a co za tym
idzie — liczba dzieci w wieku przedszkol-
nym, które doświadczają tej formy krzyw-
dzenia, może być jeszcze większa (Hewitt
1999). Młodsze dzieci są dużo bardziej za-
leżne od dorosłych — muszą być przewija-
ne i kąpane, potrzebują pomocy w zakresie
nauki korzystania z nocnika i toalety — co
sprawia,
że
są bardziej narażone na wyko-
rzystywanie.
Członkowie rodziny przeważają wśród
sprawców wykorzystywania seksualne-
W
go dzieci w wieku poniżej 5 lat (Fontanel-
la i in. 2000). Niemal we wszystkich przy-
padkach wykorzystywania seksualnego
dzieci w wieku przednastoletnim spraw-
cą jest osoba znana dziecku (Gale, Thom-
pson, Moran, Sack 1988; Lamers–Winkel-
man 1995a).
Prawie wszystkie formy wykorzystywa-
nia seksualnego rozpoznawane u starszych
dzieci dotykają również dzieci w wieku
przedszkolnym. U tych ostatnich wykorzy-
stywanie ma często bardzo poważny cha-
rakter. Na przykład Cupoli i Sewell (1988)
odkryli,
że
u ponad połowy (57%) wykorzy-
stywanych dzieci w wieku poniżej 6 lat do-
szło do jakiejś formy penetracji seksualnej.
Jednakże u najmłodszych ofiar wykorzy-
stywania seksualnego rzadko obserwuje się
medyczne dowody wykorzystywania (Mu-
ram 2003).
70
Dziecko krzywdzone
nr 4 (41) 2012
WIEDZA NA TEMAT SEKSUALNOŚCI I REAKCJE EMOCJONALNE JAKO WSKAŹNIKI...
Rozpoznawanie wykorzystywania seksualnego dzieci w wieku przedszkolnym
Ujawnienie wykorzystywania seksualne-
go jest dla dzieci procesem trudnym. Hewitt
(1999) twierdzi,
że
liczba udowodnionych
przypadków wykorzystywania młodszych
dzieci jest mniejsza niż w wypadku dzie-
ci starszych, ponieważ odsetek potwierdzo-
nych zarzutów odzwierciedla zdolność dzie-
ci do udzielenia informacji na temat takich
faktów związanych z wykorzystywaniem,
jak częstość z jaką powtarzały się incydenty
wykorzystywania, czy też to, kiedy się one
zaczęły.
Aby rozpoznać wykorzystywanie seksu-
alne u dzieci w wieku przedszkolnym, pro-
fesjonaliści muszą zdawać sobie sprawę z ist-
nienia tego zjawiska. Niezbędna jest również
umiejętność przesłuchiwania małych dzieci
w sposób wrażliwy na ich potrzeby i możli-
wości rozwojowe oraz rozpoznawania beha-
wioralnych oznak wykorzystywania, jeśli ta-
kie występują. Z pewnością nie jest to
łatwe
zadanie.
Trudności dzieci w wieku przedszkol-
nym z ujawnianiem doświadczeń wyko-
rzystywania wynikają nie tylko z ich ogra-
niczeń językowych. Są to także trudności
związane z ujawnieniem zawstydzającego
lub słabo rozumianego doświadczenia, któ-
remu towarzyszyły groźby albo dezorien-
tujące komunikaty, takie jak: „To taka zaba-
wa”. Ponadto proces wiktymizacji postępu-
je często stopniowo i dopiero po pewnym
czasie nabiera cech wykorzystywania sek-
sualnego (Berliner, Conte 1990). Kiedy dzie-
cko uświadamia sobie,
że
jest krzywdzone,
może sądzić,
że
jego wcześniejsza współpra-
ca ze sprawcą jest równoznaczna z przyzwo-
leniem, co rodzi w nim poczucie winy (Con-
te, Wolf, Smith 1989).
Do poczucia winy u dzieci przyczynia
się również typowe dla nich myślenie ego-
centryczne. Odwołując się do zasad piage-
towskich, Lamers–Winkelman (1988) zwra-
ca uwagę na fakt,
że
małe dzieci mają prze-
konanie, iż stanowią ośrodek i przyczynę
wszystkiego, co je spotyka (iluzoryczna za-
leżność).
Ponadto u dzieci krzywdzonych częściej
występują problemy z językiem ekspresyw-
nym (Eckenrode, Laird, Doris 1993). Rodzi-
ny dzieci krzywdzonych są często dotknię-
te wieloma problemami (Boney–McCoy,
Finkelhor 1993). W takich rodzinach komu-
nikacja jest zniekształcona, a treść komuni-
katów nieistotna. Członkowie rodziny czę-
sto sobie przerywają, przeskakują z tematu
na temat i nie spodziewają się,
że
inni będą
ich słuchali. Interakcje werbalne między
małżonkami są bardzo ograniczone, a ko-
munikacja werbalna z dziećmi ogranicza się
do zakazów i tłumienia ich aktywności (Mi-
nuchin, Montalvo, Guerney, Rosman, Schu-
mer 1967).
Według Lamers–Winkelman, Lamer-
sa i Brikeslijper–Kater (2004), brak komu-
nikacji w tych rodzinach, zwłaszcza niska
wartość komunikacji werbalnej, musi wy-
wierać istotny wpływ na zdolności dzieci
z takich rodzin do ujawniania wszelkich
doświadczeń — nie tylko ze względu na
opóźnienie rozwoju mowy, ale także (prze-
de wszystkim) z powodu (negatywnych)
uczuć i emocji towarzyszących interak-
cjom werbalnym w ich rodzinach. Te dzie-
ci nie przywykły do wyrażania swoich my-
śli
i uczuć za pomocą słów, a wiele z nich
nauczyło się,
że
nie powinny się odzywać
niepytane.
Nawet jeśli dziecko jest w stanie ujawnić
swoje doświadczenia, może zdawać sobie
sprawę,
że
rodzice nie zapewnią mu ochro-
ny. Zważywszy na trudności małych dzieci
z ujawnianiem wykorzystywania seksualne-
go, bez wątpienia potrzebują one kompeten-
tnych profesjonalistów, którzy podejmą in-
terwencję w ich imieniu.
badania
71
Dziecko krzywdzone
nr 4 (41) 2012
WIEDZA NA TEMAT SEKSUALNOŚCI I REAKCJE EMOCJONALNE JAKO WSKAŹNIKI...
2. Zapotrzebowanie na narzędzia diagnostyczne
Chociaż przesłuchanie dziecka stano-
wi podstawę procesu weryfikacji zarzutów
wykorzystywania seksualnego, wspomnia-
ne wcześniej problemy wskazują na ko-
nieczność zastosowania dodatkowych me-
tod weryfikacji, które mogłyby potwierdzić
lub uzupełnić informacje uzyskane w trak-
cie przesłuchania. Narzędzia takie powinny
być rzetelne i trafne w odniesieniu do każde-
go małego dziecka.
Niestety w chwili obecnej nie dysponuje-
my metodami diagnostycznymi o potwier-
dzonej trafności (Conte, Sorenson, Fogarty,
Dalla Rosa 1991; Lamers–Winkelman 1995b).
Wszystkie dostępne testy lub narzędzia od-
znaczają się niewystarczającym poziomem
czułości (zdolności prawidłowego rozpo-
znawania wyników prawdziwie dodatnich)
lub swoistości (zdolności trafnej identyfika-
cji wyników prawdziwie ujemnych), a co za
tym idzie — nie mogą służyć jako dowód na
to,
że
doszło do wykorzystywania seksual-
nego (Friedrich 1997).
Badania ujawniły rozmaite wskaźniki
wykorzystywania seksualnego. Tylko nie-
liczne spośród nich pozwalają na odróż-
nienie ofiar wykorzystywania seksualnego
od innych dzieci, które mogą trafi
ć
do kli-
nicysty lub do placówki pomocy społecz-
nej (Kednall–Tackett, Williams, Finkelhor
1993). Nieadekwatne do wieku zachowa-
nia seksualne oraz objawy stresu poura-
zowego (PTSD) należą do najczęściej roz-
poznawanych symptomów wykorzysty-
wania. Zdiagnozowanie PTSD jest jednak
trudne u dzieci w wieku przedszkolnym
(Scheeringa, Peebles, Cook, Zeanah 2001),
a zachowania seksualne są powiązane ze
zmiennymi innymi niż wykorzystywanie
seksualne, takimi jak wzorzec seksualności
w rodzinie, poziom stresu
życiowego
czy
przemoc
zyczna (Friedrich, Davies, Feher,
Wrigh 2003).
Nieadekwatna do wieku
wiedza
seksual-
na jest jednym z aspektów niewłaściwych za-
chowań seksualnych. Corwin (1988) wysunął
hipotezę,
że
najważniejszą cechą dzieci wy-
korzystywanych seksualnie jest „nieodpo-
wiednia do wieku, nadmierna
świadomość
oraz zmienione reakcje emocjonalne na neu-
tralne pytania dotyczące anatomii genitaliów
lub zróżnicowanych doświadczeń seksual-
nych” (tamże, s. 254). Aby rozwinąć i wyjaś-
nić tę hipotezę, omówimy symptomy zwią-
zane z wykorzystywaniem seksualnym ma-
łych
dzieci.
badania
3. Wskaźniki wykorzystywania seksualnego
Jakkolwiek dzieci wykorzystywa-
ne seksualnie mogą przejawiać rozmai-
te symptomy behawioralne, nieadekwat-
ne do wieku zachowania seksualne uważa
się za najbardziej trafny wskaźnik wyko-
rzystywania (Kendall–Tackett i in. 1993).
Twierdzenie,
że
nieadekwatne do wieku
zachowania seksualne stanowią najbar-
dziej trafny wskaźnik wykorzystywania
seksualnego, okazuje się prawdziwe, kie-
dy dzieci wykorzystywane seksualnie po-
równuje się z dziećmi, które nie doświad-
czyły wykorzystywania, niezależnie od
tego, czy są to dzieci z grupy normatyw-
nej, czy też dzieci bez doświadczeń krzyw-
dzenia przejawiające symptomy kliniczne
(Friedrich i in. 2001). Jednakże zachowa-
nia seksualne nie są zjawiskiem jednorod-
nym — w kategorii tej mieści się pewien
zakres zachowań.
72
Dziecko krzywdzone
nr 4 (41) 2012
WIEDZA NA TEMAT SEKSUALNOŚCI I REAKCJE EMOCJONALNE JAKO WSKAŹNIKI...
Nieadekwatne do wieku zachowania seksualne
Pojęcie zachowań seksualnych obejmu-
je dość szeroki zakres aktywności i wiedzy.
Nieadekwatne do wieku zachowania sek-
sualne są bardziej trafnym wyróżnikiem
dzieci w wieku przedszkolnym, które do-
świadczyły
wykorzystywania seksualnego,
niż w odniesieniu do którejkolwiek z pozo-
stałych grup wiekowych (Friedrich 1997).
Na przykład w jednym z badań zastosowa-
no analizę dyskryminacyjną, aby sklasyfi-
kować dzieci wykorzystywane seksualnie
(N = 512) i dzieci z grupy normatywnej
(N
=
1114) na podstawie wyników uzyska-
nych w Inwentarzu Dziecięcych Zachowań
Seksualnych (CSBI) — narzędzia wypeł-
nianego przez rodziców, mierzącego zacho-
wania seksualne dzieci w wieku 2–12 lat
w ciągu 6 miesięcy poprzedzających bada-
nie. Trafność klasyfikacji wynosiła od 82,8%
i 77,0% odpowiednio u chłopców i dziew-
czynek w wieku 2–5 lat, przez 80% i 70,9%
u chłopców i dziewczynek w wieku 6–9 lat,
do 82,9% i 68,8% u chłopców i dziewczynek
w wieku 10–12 lat. Współczynniki trafności
klasyfikacji były wyższe, kiedy posłużono
się wybranymi pozycjami CSBI — pozycja-
mi dotyczącymi wykorzystywania seksual-
nego (Sexual Abuse Specific Items — SASI).
W tym wypadku współczynniki trafności
klasyfikacji w tych samych grupach wyod-
rębnionych ze względu na wiek i płeć wy-
nosiły odpowiednio: 86,8% i 81,1%, 80,2%
i 74,4% oraz 85,2% i 71,4%.
Jednym z powodów, z jakich nieade-
kwatne do wieku zachowania seksualne
okazały się bardziej użytecznym wskaź-
nikiem wykorzystywania u dzieci w wie-
ku przedszkolnym, może być fakt,
że
dzie-
ci z tej grupy wiekowej nie przyswoiły so-
bie jeszcze norm społecznych zakazujących
podejmowania jawnych zachowań seksual-
nych, podczas gdy u dzieci w wieku szkol-
nym reguły zabraniające publicznej eks-
presji seksualności są już zinternalizowane.
Hewitt pisze: „Młodsze dzieci przejawiają
więcej zachowań o charakterze seksualnym,
ponieważ nie są wystarczająco dojrzałe, aby
eliminować ze swojego repertuaru nieodpo-
wiednie zachowania, tak więc ich zachowa-
nia mogą stanowić lepsze odzwierciedlenie
zdarzeń, których te dzieci doświadczyły”
(1999, s. 11).
Zachowania seksualne u dzieci moż-
na podzielić na kilka kategorii odznacza-
jących się trafnością fasadową (Friedrich
1997). Należą do nich: problemy z prze-
strzeganiem granic, ekshibicjonizm, za-
chowania związane z rolami płciowymi,
autostymulacja, lęk seksualny, zaintereso-
wanie seksualnością, natarczywość seksu-
alna, wiedza seksualna oraz podglądactwo.
W pewnym wieku zachowania te występu-
ją stosunkowo często. Na przykład prob-
lemy z przestrzeganiem granic (np. przy-
suwa się zbyt blisko), autostymulacja (np.
dotyka intymnych części swojego ciała
w domu) czy podglądactwo (np. przygląda
się ludziom, kiedy są nadzy albo się rozbie-
rają) uważa się za zachowania rozwojowe
u chłopców i dziewczynek w wieku 2–5 lat.
Zachowania takie obserwuje się u co naj-
mniej 20% dzieci w wieku przedszkolnym,
które nie doświadczyły wykorzystywania
seksualnego.
Inne zachowania są jednak nietypowe
i z większym prawdopodobieństwem wią-
żą
się z wykorzystywaniem seksualnym
u dzieci z tej samej grupy wiekowej (Fried-
rich 1997). Są to: zabawy seksualne lalkami,
natarczywe zachowania seksualne wobec
rówieśników, wkładanie sobie przedmiotów
do pochwy lub odbytu, prowokacyjne za-
chowania wobec dorosłych oraz zaawanso-
wana wiedza seksualna.
Przeprowadzono analizę głównych skła-
dowych z rotacją
promax
w odniesieniu do
badania
73
Dziecko krzywdzone
nr 4 (41) 2012
WIEDZA NA TEMAT SEKSUALNOŚCI I REAKCJE EMOCJONALNE JAKO WSKAŹNIKI...
badania
próby (N = 2356) przebadanej przez Friedri-
cha i współpracowników (2001). We wszyst-
kich trzech grupach wiekowych chłopców
i dziewczynek: 2–5 lat, 6–9 lat oraz 10–12 lat,
wyodrębniono 5 czynników. Cztery z tych
pięciu składników okazały się dość podobne
we wszystkich grupach wiekowych. Były to:
zainteresowanie seksualnością/wiedza sek-
sualna, przekraczanie granic, autostymula-
cja i agresja seksualna.
Należy jednak pamiętać,
że
mniej niż
połowa dzieci wykorzystywanych seksual-
nie przejawia zachowania seksualne, które
są problematyczne i nieadekwatne do wie-
ku. Johnson i Friend (1995) przeanalizowali
sześć badań przeprowadzonych wśród dzie-
ci w wieku przedszkolnym. Analiza ta wy-
kazała,
że średnio
tylko 35% dzieci wykorzy-
stywanych seksualnie przejawiało niepoko-
jące zachowania seksualne. Nieadekwatne
do wieku zachowania seksualne — zarówno
u dzieci wykorzystywanych seksualnie, jak
i dzieci bez takich doświadczeń — wydają
się również związane z takimi zmiennymi,
jak wzorzec seksualności w rodzinie, ekster-
Nieadekwatna do wieku wiedza seksualna
Normatywne doświadczenia seksualne,
między innymi zabawy seksualne z rówieś-
nikami, również stanowią
źródło
wiedzy na
temat seksualności. Wykorzystywanie seksu-
alne dostarcza dzieciom wiedzy o seksualno-
ści
i skłania je do podejmowania zachowań
seksualnych. Jeśli dzieci odreagowują nega-
tywne emocje poprzez zachowania seksual-
ne (ang.
acting out),
ich rodzice mogą tłumić
takie zachowania. Inne dzieci nie reagują na
nalizujące zaburzenia zachowania, przemoc
domowa, przemoc
zyczna oraz całkowi-
ty poziom stresu
życiowego
doświadczane-
go przez dziecko (Friedrich i in. 1992, 2001).
Bezpośredni związek między wzorcem sek-
sualności w rodzinie a zachowaniami seksu-
alnymi dzieci może
świadczyć
o modelowa-
niu zachowań seksualnych przez dorosłych
— niezależnie od wykorzystywania seksual-
nego (Friedrich i in. 2003).
Nieadekwatne do wieku zachowania sek-
sualne są także częstsze u dzieci doświad-
czających przemocy
zycznej (Deblinger,
McLeer, Atkins, Ralphe, Foa 1989) i dzieci za-
niedbywanych (Polansky, Chalmers, Butten-
weiser, Williams 1979). Chociaż więc nieade-
kwatne do wieku zachowania seksualne są
najbardziej trafnym wskaźnikiem wykorzy-
stywania seksualnego, to ich całkowita war-
tość diagnostyczna jest obniżona ze względu
na fakt,
że
kilka innych czynników — często
obecnych w
życiu
dzieci wykorzystywanych
seksualnie i tych, które nie doświadczyły
wykorzystywania — jest również powiąza-
na z zachowaniami seksualnymi.
wykorzystywanie zachowaniami typu
acting
out,
ale mogą zdawać sobie sprawę z faktu,
że
ich zachowanie jest niewłaściwe. W obu
wypadkach dzieci nauczyły się czegoś na
podstawie doświadczenia seksualnego. Po-
nadto wiedza seksualna pochodząca z do-
świadczeń
wykorzystywania często wiąże
się z reakcją afektywną, na przykład z lękiem
(Friedrich i in. 2001). Różne
źródła
wiedzy
seksualnej przedstawiono na rycinie 1.
74
Dziecko krzywdzone
nr 4 (41) 2012
Zgłoś jeśli naruszono regulamin