Bezpośrednie konsekwencje wykorzystywania seksualnego dzieci.pdf

(234 KB) Pobierz
W
ILLIAM
N. F
RIEDRICH
Bezpośrednie konsekwencje
wykorzystywania seksualnego dzieci
Objawy stwierdzane u dzieci i nastolatków, ofiar wykorzystywania seksualnego, często mają charakter
ogólny i nie różnią się od objawów innych traumatycznych przeżyć, powodujących u dziecka napięcie
i niepokój. Ale istnieją też objawy specyficzne, takie jak nietypowe zachowania seksualne i przejawy
stresu pourazowego (PTSD). W tym artykule przedstawione zostaną pokrótce najnowsze ustalenia
badawcze na temat bezpośrednich (short-term) konsekwencji wykorzystywania seksualnego dzieci.
1. Wprowadzenie
Najbardziej wyczerpujący przegląd li-
teratury naukowej na temat bezpośrednich
konsekwencji wykorzystywania seksual-
nego dzieci ukazał się w 1993 roku (Ken-
dall–Tackett, Williams, Finkelhor 1993). Od
tej pory pojawiło się bardzo wiele publika-
cji na ten temat. Zaczęto dociekać, dlaczego
u jednych dzieci pojawiają się objawy, będą-
ce następstwem wykorzystywania, a u in-
nych nie. Co ważniejsze, pojawiły się suge-
stie,
że
większość objawów uznawanych do
tej pory za konsekwencje wykorzystywa-
nia seksualnego można wyjaśnić wpływem
innych zmiennych niż przemoc seksualna,
której doświadczyło dziecko (Rind, Tromo-
vitch, Bauserman 1998). Niektórzy autorzy
przypuszczają,
że
objawy te można wyjaśnić
takimi czynnikami, jak konflikty rodzinne,
wcześniejsze traumatyczne zdarzenia i/lub
płeć dziecka.
Przed omówieniem najnowszych badań,
warto streścić najważniejsze zagadnienia, na
które zwrócili uwagę w swoim przeglądzie
Kendall–Tackett i in. (1993). W opracowaniu
tym zajmowano się osobami do 18. roku
ży-
cia i koncentrowano się na badaniach, w któ-
rych ofiary wykorzystywania seksualnego
(dzieci lub młodzież) porównywano z osoba-
mi, wobec których nie dopuszczono się wy-
korzystywania. Tylko dwa objawy ujawniły
się istotnie częściej u dzieci wykorzystywa-
nych seksualnie niż w klinicznych grupach
badanych: objawy stresu pourazowego
(PTSD) i seksualizacja zachowań. General-
nie, poza tymi dwoma zespołami objawów,
grupa dzieci–ofiar wykorzystywania seksu-
alnego miała mniej objawów niż ci badani,
którzy byli leczeni psychiatrycznie. Powo-
dów tego ogólnie mniejszego natężenia ob-
jawów jest kilka. Po pierwsze, wiele dzieci–
ofiar wykorzystywania seksualnego objęto
badaniami nie dlatego,
że
miały objawy (jak
to miało miejsce w grupach klinicznych), ale
z powodu tego, co im się przytrafi
ło.
Po dru-
gie, jest prawdopodobne,
że
w grupach kli-
nicznych znalazły się niezdiagnozowane
ofiary wykorzystywania seksualnego.
Bycie ofiarą wykorzystywania seksualne-
go wiązało się z takimi specyficznymi obja-
wami, jak seksualizacja zachowań, a także
z wieloma objawami o bardziej ogólnym cha-
rakterze, takimi jak depresja, agresja i skłon-
Dziecko krzywdzone
nr 4 (41) 2012
41
W
ILLIAM
N. F
RIEDRICH
• BEZPOŚREDNIE KONSEKWENCJE WYKORZYSTYWANIA SEKSUALNEGO DZIECI
ność do wycofywania się z kontaktów spo-
łecznych.
Ten zespół objawów, choć zwią-
zany z doświadczeniem wykorzystywania
seksualnego, nie wystepował jedynie u ofiar
tego typu nadużyć.
Odsetek ofiar wykorzytywania seksu-
alnego, u których wystąpiły objawy różnił
się znacznie w zależności od badania. Na
przykład, udział osób przejawiających takie
symptomy, jak lęk, depresja, objawy stresu
pourazowego, problemy szkolne, problemy
z nauką, zachowania autodestrukcyjne czy
objawy somatyczne, wahał się wśród ofiar
w granicach 20–30%. W analizowanych
badaniach 30–40% ofiar wykorzystywa-
nia seksualnego nie miało
żadnych
obja-
wów w chwili badania. Ten względnie wy-
soki procent ofiar „bezobjawowych” można
tłumaczyć na kilka sposobów. Po pierwsze,
dzieci oceniano jedynie pod względem de-
monstrowanych zachowań i być może za-
stosowane techniki pomiaru były zbyt mało
czułe, by uchwycić całe spektrum objawów.
Po drugie, u niektórych dzieci symptomy nie
pojawiają się natychmiast. Możliwe,
że
nie-
które objawy ujawniają się dopiero po pew-
nym czasie, na przykład na początku adole-
scencji. I wreszcie niewykluczone,
że
dzieci
„bezobjawowe” rzeczywiście mniej przeży-
ły
to,
że
zostały seksualnie wykorzystane lub
sam akt wykorzystania był mniej poważny.
Kendall–Tackett i in. (1993) przyjrzeli się
również badaniom, w których starano się od-
powiedzieć na pytanie, dlaczego poziom ob-
jawów u dzieci, które doznały wykorzysty-
wania seksualnego, jest tak zróżnicowany.
Okazało się na przykład,
że
więcej objawów
miały dzieci starsze niż młodsze, a układ ob-
jawów był inny u chłopców niż u dziewczy-
nek. Niektóre parametry charakteryzujące
wykorzystanie seksualne dziecka, takie jak
wystapienie bądź nie penetracji, użycie siły,
częstość kontaktów seksualnych z dzieckiem
i czas ich trwania, korelowały z większą licz-
bą objawów u dziecka. Więcej objawów
przejawiały również dzieci, którym matki
nie udzieliły wsparcia. Natomiast w czasie,
w którym powstał omawiany przegląd nie
badano wpływu takich zmiennych pośred-
niczących, jak dokonywana przez dziecko
atrybucja przyczyn doznanej krzywdy czy
stosowane przez nie strategie radzenia sobie
z sytuacją.
Autorzy tego niezwykle ważnego prze-
glądu odnotowali też,
że
u
dzieci–ofiar wy-
korzystywania seksualnego objawy ustąpiły
w ciągu 12–18 miesięcy od zdarzenia. Auto-
rzy byli zgodni,
że
nie ma jednego syndromu
charakterystycznego dla dziecka–ofiary wy-
korzystywania seksualnego i
że
traumatycz-
ny wpływ wykorzystania prawdopodobnie
ma charakter wieloczynnikowy. W analizo-
wanym opracowaniu uderza jednak brak te-
orii wyjaśniających tak wpływ wykorzysty-
wania seksualnego na dziecko, jak i mecha-
nizmy cofania się objawów wykorzystania.
Autorzy zakończyli swój przegląd apelem
o udoskonalenie metod pomiaru wpływu
wykorzystania seksualnego na dziecko,
analizę wpływu uwzględniającą zróżnico-
wanie ze względu na płeć i wiek i zwróce-
nie uwagi na rolę zmiennych pośredniczą-
cych/moderujących, zwłaszcza w badaniach
podłużnych.
badania
2. Badania po roku 1993
W tym artykule zaprezentowane zosta-
ną te empiryczne badania porównawcze do-
tyczące bezpośrednich konsekswencji wy-
korzystania seksualnego dzieci, które były
prowadzone na próbach dzieci lub mło-
dzieży o dużej liczebności oraz stosowano
w nich trafne narzędzia pomiaru. Przegląd
ten ma charakter selektywny i nie wyczer-
puje tematu. Omówione zostaną następu-
jące zagadnienia: seksualizacja zachowań
42
Dziecko krzywdzone
nr 4 (41) 2012
W
ILLIAM
N. F
RIEDRICH
• BEZPOŚREDNIE KONSEKWENCJE WYKORZYSTYWANIA SEKSUALNEGO DZIECI
dziecka, objawy stresu pourazowego i obja-
wy pokrewne, treści poznawcze i atrybucje
odnoszące się do sytuacji wykorzystywania
seksualnego. Zaprezentowane zostaną rów-
nież ustalenia dotyczące wpływu zmien-
nych pośredniczących pomiędzy doświad-
czeniem wykorzystania seksualnego a tymi
objawami.
2.1. Seksualizacja zachowań
W tej dziedzinie przeprowadzono kilka
znakomitych badań porównawczych, które
znacznie ułatwiły powstanie specyficznych
narzędzi do oceny zachowań seksualnych
u dzieci. I tak, w badaniach korzystano mię-
dzy innymi z Listy Zachowań Dziecięcych
(Child Behavior Checklist — CBCL), wybiera-
jąc z niej sześć zachowań seksualnych i pro-
sząc rodziców o ocenę ich występowania
u dziecka (Achenbach 1991), a także z Inwen-
tarza Dziecięcych Zachowań Seksualnych
(Child Sexual Behavior Inventory — CSBI),
składającego się z 38 pytań (Friedrich 1997).
Do badań młodzieży metodą
self-report
moż-
na użyć dwóch kwestionariuszy: Kwestiona-
riusza Problemów Seksualnych Młodzieży
Dzieci
Gdy porównano dziewczynki–ofiary
wykorzystywania seksualnego z dwiema
grupami kontrolnymi dziewczynek w wie-
ku 6–12 lat, okazało się,
że
całkowita liczba
zachowań seksualnych (mierzonych za po-
mocą CSBI) jest istotnie wyższa w pierw-
szej grupie (Cosentino, Meyer–Bahlburg
i in. 1995). Istotne różnice w liczbie zacho-
wań mierzonych CSBI i CBCL uzyskano
też, gdy porównano dzieci–ofiary wykorzy-
stywania seksualnego z dziećmi niebędący-
mi ofiarami, uczestniczącymi w dwóch róż-
nych programach psychiatrycznych (Frie-
drich, Jaworski i in. 1997).
CSBI wykorzystano także w obszernym
badaniu dzieci w wieku 2–12 lat (Friedrich,
Fisher, Dittner i in. 2001), którym objęto
1 114 dzieci zdrowych, niebędących ofia-
rami, 620 dzieci–ofiar wykorzystywania
seksualnego i 577 dzieci–pacjentów porad-
ni zdrowia psychicznego. Ponieważ bada-
ne próby znacznie różniły się pod wzglę-
dem takich zmiennych demograficznych,
jak wiek, płeć, poziom wykształcenia matek
i dochody rodziny, zmienne te kontrolowa-
no podczas porównań międzygrupowych.
Dzieci–ofiary przejawiały więcej zacho-
wań seksualnych niż dzieci zdrowe i dzieci
z zaburzeniami psychicznymi. Okazało się
też,
że
dzieci leczące się w poradni zdrowia
psychicznego przejawiały więcej zachowań
seksualnych niż dzieci zdrowe i
że
zachodzi
korelacja między liczbą zachowań seksual-
nych a problemami z zachowaniem mierzo-
nymi za pomocą CBCL (Achenbach 1991).
W dodatku, gdy wszystkie próby połączo-
(Adolescent Sexual Concerns Questionnai-
re) (Hussey, Singer 1993) oraz Inwentarza Za-
chowań Seksualnych Młodzieży (Adolescent
Sexual Behavior Inventory) (Friedrich, Lys-
ne, Shamos, w druku). Badanie tego ważne-
go wymiaru zarówno u dzieci, jak i u mło-
dzieży jest też możliwe przy pomocy Listy
Objawów Traumatycznych u Dzieci (Trauma
Symptom Checklist Children — TSCC) (Brie-
re 1996). Większość opublikowanych po roku
1993 badań zachowań seksualnych ujawniła,
że
dzieci, które miały doświadczenia wyko-
rzystywania seksualnego przejawiają więk-
szą seksualizację zachowań niż dzieci z grup
kontrolnych. Prawidłowość tę zaobserwowa-
no tak u dzieci, jak i u młodzieży.
badania
43
Dziecko krzywdzone
nr 4 (41) 2012
W
ILLIAM
N. F
RIEDRICH
• BEZPOŚREDNIE KONSEKWENCJE WYKORZYSTYWANIA SEKSUALNEGO DZIECI
no i zbadano wpływ stresu
życiowego
i sek-
sualności w rodzinie, okazało się,
że
obie te
zmienne odpowiadały za istotną część wa-
riancji całkowitej liczby zachowań seksual-
nych u dzieci.
Przewidywanie,
że
dzieci–ofiary wyko-
rzystywania seksualnego będą bardziej oba-
wiać się o swoje bezpieczeństwo, a zwłasz-
cza o bezpieczeństwo swoich narządów
płciowych, nie jest bezpodstawne. Prawid-
łowość
ta powinna się ujawnić silniej u tych
dzieci, u których doszło do penetracji odby-
tu lub pochwy. Stwierdzono,
że
dzieci skie-
rowane na badanie pediatryczne z powodu
podejrzeń o to,
że
padły ofiarą przemocy
seksualnej, u których badanie lekarskie po-
dejrzenia te potwierdziło, przejawiały wyż-
szy poziom niepokoju i napięcia (distress)
(Gully, Britton i in. 1999).
Inni z kolei badacze starali się odpowie-
dzieć na pytanie, dlaczego u jednych dzie-
ci–ofiar wykorzystania seksualnego poja-
wiają się problemy z zachowaniami o cha-
rakterze seksualnym, a u innych nie. Ten
nurt badań jest ważny nie tylko dlatego,
że
rzuca
światło
na obecność zmiennych po-
średniczących,
ale także dlatego,
że
bycie
ofiarą wykorzystywania seksualnego może
być czynnikiem ryzyka przestępczości sek-
sualnej w przyszłości. Hall i współpracow-
nicy zbadali 100 dzieci w wieku od 3 do 7
lat (Hall, Mathews, Pearce 1998). Wszyst-
kie dzieci uczestniczyły w dwóch różnych
programach terapeutycznych dla dzieci–
ofiar wykorzystywania seksualnego. Ob-
szerną dokumentację z terapii zakodowa-
no i wszystkie dzieci poza jednym zakwa-
lifi kowano do jednej z trzech grup: grupy
przejawiającej prawidłowe rozwojowo za-
chowania seksualne (N = 22), grupy prze-
jawiającej nieprawidłowe rozwojowo za-
chowania seksualne (N = 15) i grupy prze-
jawiającej nieprawidłowe interpersonalnie
zachowania seksualne (N = 62). Udało się
wyodrębnić 20 zmiennych dobrze różnicu-
jących dzieci z problemami i bez. Zmien-
ne te podzielono na pięć kategorii: rodzaj
wykorzystania seksualnego doświadczo-
nego przez dziecko, cechy dziecka, biogra-
a dziecka, jakość relacji dziecka z rodzi-
cami, cechy opiekunów. Oto kilka przykła-
dów tych zmiennych: doświadczenie przez
dziecko podniecenia seksualnego podczas
wykorzystania, nadmierna masturbacja,
przemoc
zyczna wobec dziecka, zamiana
ról między dzieckiem a jednym z rodziców
oraz obecność objawów stresu pourazowe-
go w wywiadzie matki.
Wyniki badań udowadniały zwiazek
wykorzystania seksualnego dziecka i towa-
rzyszących temu doświadczeniu czynni-
ków z problemowymi zachowaniami seksu-
alnymi dziecka. Im więcej towarzyszących
czynników dodatkowych, tym problemów
tych jest więcej. Problemy mogą mieć cha-
rakter interpersonalny i polegać między in-
nymi na przejawianiu zachowań seksual-
nych wobec innych dzieci.
W badaniu przeprowadzonym w Que-
bec (Wright i in. 1998) stwierdzono istot-
nie wyższy poziom seksualizacji zachowań
u 43–67% dzieci–ofiar wykorzystywania
seksualnego.
Jednakże doświadczenie wykorzystania
seksualnego wpływa nie tylko na zachowa-
nie dziecka. Zwiększa też poziom seksuali-
zacji relacji interpersonalnych. I tak, w po-
równaniu z innymi dziećmi, dzieci–ofiary
wykorzystywania seksualnego wprowadzi-
ły
najwięcej wątków seksualnych do histo-
ryjek, które miały ułożyć na temat pokaza-
nego obrazka (Friedrich, Share 1998). Gul-
ly (2000) uzyskał podobne wyniki. Prosił
dzieci o ułożenie historyjek do wieloznacz-
nych obrazków. Opowiadania dzieci, które
doświadczyły wykorzystywnia, zawierały
więcej negatywnych uczuć i wątki wskazu-
jące na antycypację przemocy seksualnej.
badania
44
Dziecko krzywdzone
nr 4 (41) 2012
W
ILLIAM
N. F
RIEDRICH
• BEZPOŚREDNIE KONSEKWENCJE WYKORZYSTYWANIA SEKSUALNEGO DZIECI
Młodzież
W badaniu podłużnym przeprowadzo-
nym w Nowej Zelandii (Fergusson i in. 1997)
porównano młodzież, która doznała wyko-
rzystywania seksualnego i młodzież, która
nie miała takich doświadczeń. Ta pierwsza
przejawiała o wiele więcej ryzykownych za-
chowań seksualnych. Najwięcej wczesnych
inicjacji seksualnych, ciąż nieletnich, nie-
zabezpieczonych stosunków seksualnych
i chorób przekazywanych droga płciową
stwierdzono u osób, u których podczas aktu
przemocy seksualnej doszło do stosunku lub
próby odbycia stosunku seksualnego. Oso-
by te znacząco częściej doświadczyły póź-
niej napaści seksualnych, prób gwałtu lub
gwałtu. Wyniki te znalazły potwierdzenie
w innym badaniu przeprowadzonym na 125
dziewczętach w wieku dorastania, ofiarach
wykorzystywania seksualnego (Cinq–Mars
i in. w druku). Dziewczęta, u których doszło
do penetracji wcześniej zachodziły w ciążę
niż dziewczęta, u których nie doszło do pe-
netracji. Negatywny wpływ wykorzystania
seksualnego wiązał się z takimi czynnika-
mi, jak przemoc w rodzinie i inne rodzinne
czynniki ryzyka.
Istnieją dwie różne skale, specjalnie skon-
struowane do badań typu
self-repor,t
dotyczą-
ce zachowań seksualnych nastolatków i obie
stosowane były w badaniach nad młodzie-
żą,
która doświadczyła wykorzystywania
seksualnego. Jedna to Kwestionariusz Prob-
lemów Seksualnych Młodzieży (Adolescent
Sexual Concerns Questionnaire). Kwestio-
nariusza tego użyto do badania problemów
i zachowań seksualnych młodzieży hospita-
lizowanej (Hussey, Singer 1993). Sześć pytań
w kwestionariuszu poświęconych tematyce
seksualnej trafnie różnicowało młodych lu-
dzi, którzy doświadczyli wykorzystywania
seksualnego i tych, którzy nie mieli takich
doświadczeń: pierwsza z tych grup wska-
zała większą liczbę problemów i zachowań
seksualnych.
Druga, dłuższa skala, Inwentarz Zachowań
Seksualnych Młodzieży (Adolescent Sexual
Behavior Inventory), użyta została w badaniu
nastolatków–ofiar wykorzystywania seksual-
nego lub chorych psychicznie (Friedrich i in.,
w druku). Zastosowano dwie wersje Inwenta-
rza. Jedną wypełniała sama młodzież, drugą
rodzice. Obie wersje badają te same czynniki:
niepokój związany z seksem, zainteresowa-
na seksualne, ryzykowne zachowania seksu-
alne, zaburzony obraz własnego ciała oraz za-
chowania agresywne i aspołeczne. Uzyskano
silną dodatnią korelację między ocenami ro-
dziców i młodzieży. Uzyskano również silną
korelację między zaburzeniem zachowań sek-
sualnych u młodzieży a doświadczoną prze-
mocą seksualną. Ale okazało się również,
że
z zaburzeniem zachowań seksualnych mło-
dzieży silnie korelują przemoc
zyczna, stres
życiowy
i zaburzone relacje rodzinne.
Młodzież, która doznała wykorzystywa-
nia seksualnego, zwłaszcza starsza, na skali
TSCC częściej udzielała odpowiedzi
świad-
czących o przeżywanych problemach sek-
sualnych (Friedrich, Jaworski i in. 1997).
Młodzież w wieku 15–18 lat, która doznała
wykorzystywania, istotnie częściej rozmy-
śla
o seksie i przeżywa niepokoje seksualne
niż rówieśnicy z zaburzeniami psychiczny-
mi, którzy nie doznali przemocy seksualnej.
Różnic takich nie stwierdzono u nastolat-
ków w wieku 12–14 lat. Być może brak różnic
wynika z większych trudności w samoopisie
w młodszych grupach wiekowych.
Zaburzenia zachowań seksualnych
u nastolatków budzą większy niepokój niż
u młodszych dzieci, ponieważ pociągają za
sobą poważniejsze konsekwencje, zarów-
no doraźne (ciąża), jak i odroczone (proble-
my zdrowotne, zwłaszcza przewlekłe choro-
by układu moczowo–płciowego i narządów
rodnych) (Springs, Friedrich 1992). Ten arty-
kuł poświęcony jest konsekwencjom bezpo-
średnim,
ale nie można zapominać,
że
wiele
badania
45
Dziecko krzywdzone
nr 4 (41) 2012
Zgłoś jeśli naruszono regulamin