Korzystanie z internetu przez polską młodzież – studium metodą teorii ugruntowanej.pdf

(446 KB) Pobierz
Korzystanie z internetu przez polską młodzież
– studium metodą teorii ugruntowanej
Wyniki badania EU NET ADB
1
S
ZYMON
W
ÓJCIK
Fundacja Dzieci Niczyje, Uniwersytet Warszawski
Artykuł przedstawia wyniki polskiej części badania jakościowego przeprowadzonego w ramach pro-
jektu EU NET ADB. Celem badania było poznanie kontekstu korzystania z internetu przez młodych
ludzi będących intensywnymi użytkownikami sieci, i odkrycie, w jaki sposób może rozwinąć się u nich
patologiczny wzór nadużywania internetu. Analiza metodą teorii ugruntowanej wyłoniła kluczową
kategorię „bycia zawsze online” jako centralny temat badania. Opisano kontekst, przyczyny i możliwe
konsekwencje tego zjawiska. Artykuł przedstawia także strategie adaptacyjne i dezadaptacyjne, jakie
stosują młodzi ludzie,
żeby
pogodzić swoje funkcjonowanie online i offline. Na koniec stworzono ty-
pologię czterech wzorców bycia intensywnym użytkownikiem internetu, która wychodzi poza prosty
model dychotomicznego podziału na „nadużywających” i „funkcjonalnych” internautów oraz podkreśla
konieczność uwzględnienia różnych wymiarów przy ocenie sytuacji młodych ludzi, w szczególności
tego, jak godzą oni zaangażowanie w internecie i w
świecie
pozainternetowym.
S
ŁOWA
KLUCZOWE
:
INTERNET
,
MŁODZIEŻ
,
NADUŻYWANIE INTERNETU
,
UZALEŻNIENIE OD INTERNETU
,
TEORIA UGRUNTOWANA
1. Wstęp
W
1
ydaje się,
że
o korzystaniu i nad-
używaniu internetu przez mło-
dzież powiedziano już bardzo
wiele. Temat jest obecny w mediach, publi-
cystyce i opracowaniach naukowych. Cią-
gle brakuje jednak rzetelnej wiedzy, czym
tak naprawdę jest dla
żyjących
obecnie mło-
dych ludzi internet i na czym może polegać
problem z jego nadużywaniem. Zadowala-
my się frazesami w rodzaju: „młodzi są co-
raz bardziej uzależnieni od internetu”, „rze-
czywistość wirtualna wypiera rzeczywistość
realną” itp. Tymczasem, jeśli faktycznie uzna-
my,
że
internet stał się częścią kulturowej co-
dzienności współczesnej młodzieży, potrzeb-
na jest głębsza analiza tego, w jaki sposób sieć
jest w tej codzienności obecna i jakie może to
nieść korzyści i zagrożenia dla młodych.
Niniejszy artykuł bazuje w części teoretycznej na ustaleniach zawartych w raporcie jakościowym z badania EU
NET ADB: Dreier i in., 2012.
Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka Vol. 12 Nr 1 (2013)
13
KORZYSTANIE Z INTERNETU PRZEZ POLSKĄ MŁODZIEŻ – STUDIUM METODĄ TEORII UGRUNTOWANEJ
badania
Niniejszy artykuł ma za zadanie zapre-
zentować wyniki badania jakościowego
przeprowadzonego w Polsce w ramach mię-
dzynarodowego projektu EU NET ADB, po-
święconego
problemowi nadużywania in-
ternetu przez młodzież. Główne pytanie ba-
dawcze części jakościowej dotyczyło tego,
w jaki sposób intensywne korzystanie z sie-
ci przez młodego człowieka może rozwinąć
się w patologiczny wzór nadużywania inter-
netu. Był to cel szczególnie ważny ze wzglę-
du na to,
że
dotychczas w literaturze napisa-
no bardzo wiele o rozpoznawaniu i symp-
tomach nadużywania internetu, bardzo
niewiele, zaś o genezie i sposobie, w jaki ten
problem może rozwijać się w
życiu
jednost-
ki. Jednym z wyjątków jest model zapropo-
nowany przez Davisa (2001). Jest on jednak
ściśle
związany z perspektywą psycholo-
gii poznawczo–behawioralnej i ma w dużej
mierze charakter propozycji teoretycznej bez
odpowiedniego umocowania w empirii.
W tym kontekście bardzo istotne wy-
dawało się przeprowadzenie badań o cha-
rakterze eksploracyjnym, bez przyjmowa-
nia
a priori
sztywnych założeń teoretycz-
nych i gotowych hipotez. Postanowiono
oprzeć się na metodologii teorii ugruntowa-
nej, która szczególnie dobrze nadaje się do
teoretycznego uporządkowania słabo zba-
danego obszaru rzeczywistości społecznej.
Ten paradygmat badawczy pozwala też na
przeformułowywanie problemu badawcze-
go w trakcie badań. Tak też stało się w tym
przypadku. Okazało się,
że
młodzi ludzie
intensywnie korzystający z internetu wy-
kazują różne wzory zachowania, które nie
zawsze da się jednoznacznie zakwalifiko-
wać jako „nadużywanie”. Z tego względu
ostatecznie problem badawczy został ujęty
znacznie szerzej: zbadano rozwój korzysta-
nia z internetu przez młodzież narażoną na
nadużywanie.
W tym miejscu warto wspomnieć o in-
nym dużym badaniu jakościowym dotyczą-
cym korzystania z internetu przez młodzież
— raport
Młodzi i media
(Filiciak, Danielewicz,
Halawa, Mazurek, Nowotny, 2010) przedsta-
wiał w sposób pogłębiony obecność nowych
mediów w
życiu
młodych ludzi oraz podkre-
ślał
kluczową rolę sieci w codzienności na-
stolatków. Wydaje się jednak,
że
całkowicie
pomijał ważny aspekt, jakim jest możliwość
utraty kontroli nad intensywnością korzy-
stania z sieci. Wyniki badania EU NET ADB
mogą wypełnić tę lukę, przyczyniając się
nie tylko do poszerzenia wiedzy o tym, jak
wygląda korzystanie z internetu przez mło-
dzież, ale też jak różne mogą być trajektorie
intensywnych użytkowników internetu.
2. Metoda
Niniejszy artykuł bazuje na jakościowym
materiale badawczym w postaci 20 wywia-
dów pogłębionych z piętnasto- i szesnastolat-
kami, którzy zostali wstępnie zdiagnozowani
jako osoby zagrożone nadużywaniem inter-
netu
2
. Analiza zgromadzonego materiału od-
bywała się z zastosowaniem metodologii teorii
ugruntowanej, pierwszy raz zaproponowanej
przez Glasera i Straussa, a następnie rozwi-
2
niętej m.in. przez Straussa i Corbina (Konecki,
2000). Nazwę metody należy rozumieć w tym
sensie,
że
jest ona
ugruntowana,
czy też
za-
korzeniona
w zebranym materiale empirycz-
nym — w tym przypadku, w opowieściach
nastoletnich użytkowników internetu. Na-
leży więc pamiętać,
że
badanie prowadzone
zgodnie z tą metodologią przedstawia prob-
lem przede wszystkim z perspektywy sa-
Szczegółowe informacje dotyczące metodologii i procedury badawczej można znaleźć w osobnej nocie metodolo-
gicznej badania EU NET ADB w bieżącym numerze kwartalnika, s. 7–11.
14
www.dzieckokrzywdzone.fdn.pl
S
ZYMON
W
ÓJCIK
mych aktorów społecznych i odnosi się prze-
de wszystkim do ich doświadczenia i ich spo-
sobu rozumienia rzeczywistości.
Przejście od materiału empirycznego do
utworzenia teorii odbywa się poprzez kilku-
stopniowy proces kodowania, które w tym
ujęciu jest przede wszystkim wyszukiwa-
niem znaczeń. Pierwszym etapem jest ko-
dowanie otwarte. Poszczególnym zdaniom
bądź fragmentom materiału przypisuje się
etykiety konceptualne, przy czym jeden kon-
cept może odnosić się do kilku fragmentów.
Koncepty te
łączą
się następnie w szersze ka-
tegorie otwarte. Następnymi etapami jest ko-
dowanie zogniskowane i selektywne, w któ-
rym wybiera się te kategorie, które odnoszą
się do centralnego problemu i porządkuje się
je tak, aby otrzymać spójny model teoretycz-
ny. W naszym badaniu model teoretyczny zo-
stał wypracowany na poziomie międzynaro-
dowym. W niniejszym artykule zostanie on
szczegółowo przedstawiony i zilustrowany
materiałem pochodzącym wyłącznie z wy-
wiadów z polskimi respondentami.
3. Wyniki
badania
Analiza z użyciem teorii ugruntowanej
pozwoliła na całościowe spojrzenie na inten-
sywne korzystanie z internetu przez mło-
dzież. Zgodnie z metodą zaproponowaną
przez Straussa i Corbina, w wyniku kodowa-
nia selektywnego i zogniskowanego wyróż-
niono sześć głównych kategorii zwanych ka-
tegoriami osiowymi (axial
categories),
którym
przypisano odpowiednie role w badanym
Tabela 2.
Paradygmat kodowania.
1
Kategoria osiowa
Stawanie się aktywnym
użytkownikiem
4
5
6
Ułatwianie nastoletniego
życia
i wzmocnienie jednostki
Radzenie sobie ze zmieniającą się
rzeczywistością
Wzorce korzystania z sieci
procesie (por. Konecki, 2000). Powstałe w ten
sposób kategorie osiowe (por. tabela 2) two-
rzą razem jeden paradygmat będący całościo-
wym przedstawieniem problemu, wyłaniają-
cym się z opowieści respondentów. Każda
z tych kategorii pełni w paradygmacie inną
rolę, razem tworząc pewien model teoretycz-
ny. Każda z nich ma także zestaw własności
charakteryzujących dana kategorię.
Rola w paradygmacie
Kontekst
2
Potrzeby wieku dorastania
3
Zawsze online
Własności
Internetowa inicjacja
Rówieśnicy i rodzice określają sposób bycia online
Zmieniająca się rola rodzica: kontrola i strategie
wychowawcze
Nowe obowiązki: nuda i obciążenie
Potrzeba kontaktu z rówieśnikami i ze
światem
Głód wiedzy
Potrzeba samookreślenia
Potrzeba akcji
Permanentne zaangażowanie
Podtrzymywanie kontaktu: ciągłe sprawdzanie
nowości
Wielozadaniowość i podzielność uwagi
Internet jako element codzienności: automatyzm
i habituacja
Ułatwianie nastoletniego
życia
Wzmocnienie jednostki
Postawa względem zmiany: gotowość i opór
Stopień samokontroli
Potrzeba bycia online
Zaangażowanie offline
Warunki
przyczynowe
Zjawisko
(kategoria centralna)
Warunki
interweniujące
Działania, strategie
i techniki interakcji
Konsekwencje
Źródło:
Dreier i in., 2012, s. 22, tłumaczenie własne.
Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka Vol. 12 Nr 1 (2013)
15
KORZYSTANIE Z INTERNETU PRZEZ POLSKĄ MŁODZIEŻ – STUDIUM METODĄ TEORII UGRUNTOWANEJ
W okresie adolescencji młodzi ludzie od-
krywają coraz więcej możliwości wykorzy-
stania internetu i w rezultacie korzystają
z niego coraz bardziej regularnie i aktywnie.
Proces ten został ujęty w kategorii
stawanie
się aktywnym użytkownikiem
3
,
która sta-
nowi kontekst całego paradygmatu. Na prze-
bieg tego procesu wpływa wiele czynników.
Przede wszystkim są to
rówieśnicy i rodzice,
którzy pośrednio
określają sposób bycia online
jednostki.
W przypadku rodziców ważna jest
ich zmieniająca się rola, związana z
kontro-
lą i strategiami wychowawczymi.
W tym okre-
sie młodym ludziom przybywają także
nowe
obowiązki odbierane często jako nudne i obciążają-
ce.
Ciekawe jest także spojrzenie na wpływ
różnorodnych
inicjacji internetowych,
rozu-
mianych jako wprowadzanie młodych ludzi
w
świat
bardziej zaawansowanych funkcji
i możliwości korzystania z internetu.
Co sprawia,
że
w omawianym okresie
rozwojowym młodzi ludzie tak chętnie an-
gażują się w aktywności online? Jako kluczo-
we warunki przyczynowe w opracowanym
modelu uznano
potrzeby wieku dorastania.
Na pierwsze miejsce wysuwa się tu
potrzeba
utrzymywania kontaktu z rówieśnikami,
gdzie
internet jest narzędziem do budowania i za-
cieśniania relacji w grupie rówieśniczej. Sieć
może także zaspokajać nastoletni
głód wiedzy
przynosi odpowiedzi na rozmaite pyta-
nia i to w sposób błyskawiczny. Współczes-
ny internet daje także ogromne możliwości
realizacji
potrzeby samookreślenia
(np. poprzez
budowę własnego wizerunku online). War-
to tu przypomnieć,
że
w klasycznych kon-
cepcjach Ericksona i innych psychologów
rozwojowych, określenie własnej tożsamo-
ści
jest jednym z podstawowych zadań roz-
wojowych tego okresu (Birch, Malim, 2002).
W narracjach uczestników badania pojawia
3
się także
potrzeba akcji,
rozumianej szeroko,
jako chęć przeżycia czegoś ciekawego i do-
starczania sobie nowych wrażeń.
Ponieważ internet zaspokaja wiele po-
trzeb nastolatków, jak również z przyczyn
dostępności technologicznej, wiele nastolat-
ków wchodzi w tryb bycia
zawsze online,
który w przyjętym paradygmacie zyskał sta-
tus centralnego badanego zjawiska (katego-
rii centralnej). Młodzi ludzie nie rozdzielają
czasu na bycie
online
i
offline.
Permanentne
zaangażowanie online jest zazwyczaj uza-
sadniane chęcią bycia w ciągłym kontak-
cie ze znajomymi i możliwością natychmia-
stowego dowiedzenia się o różnego rodzaju
nowościach. Manifestuje się to poprzez nie-
ustanne
sprawdzanie nowości.
Ponieważ jed-
nocześnie młodzi ludzie mają do wykonania
inne zadania, wymusza to niejako
wielozada-
niowość i podzielność uwagi.
Bycie
zawsze onli-
ne
prowadzi także w konsekwencji do pew-
nego
automatyzmu
korzystania z internetu
i
habituacji
do internetowych narzędzi, które
stają się „normalnymi” elementami codzien-
nej rzeczywistości.
Bardzo ważną kategorią naszego mode-
lu była kategoria nazwana „od
ułatwianie
życia
do wzmocnienia jednostki”
opisują-
ca role, jakie może pełnić internet w
życiu
jednostki. Nastolatki uczestniczące w bada-
niu, niemal jednogłośnie przyznawały,
że
internet na różne sposoby
ułatwia
życie,
przy
czym chodziło zarówno o różne praktyczne
aspekty codziennego
życia,
jak i relacje inter-
personalne. Dla niektórych jednostek inter-
net może być jednak nie tylko ułatwieniem,
ale też swego rodzaju
wzmocnieniem
4
, w sy-
tuacji, gdy za jego pomocą mogli wzmocnić
swoje poczucie wartości, np. poprzez osiąga-
nie sukcesów w grach online lub aktywność
w społeczności online. Efekt ten był szcze-
badania
16
Dla ułatwienia orientacji w tekście, nazwy kategorii osiowych są oznaczone przez
pogrubienie,
zaś ich własno-
ści
przez zastosowanie
kursywy.
4
Po angielsku zostało to ujęte jako „empowerment”. Jest to używany w naukach społecznych termin nastręczający
trudności w tłumaczeniu. Dosłownie chodzi tu o posiadanie poczucia siły sprawczej oraz poczucia podmiotowo-
ści,
ale też o wzmocnienie rozumiane jako zwiększenie możliwości działania.
www.dzieckokrzywdzone.fdn.pl
S
ZYMON
W
ÓJCIK
gólnie silny w przypadkach kiedy internet
pozwalał pokonać osobiste ograniczenia,
takie jak nieśmiałość, przeżywanie proble-
mów w rodzinie lub z rówieśnikami. Kate-
goria ta została potraktowana jako opisująca
warunki interweniujące, mające wpływ na
to, jakie strategie działania obierze jednost-
ka i — w rezultacie — jaki będzie wzorzec jej
zachowań online.
Rzeczywistość nastolatków ciągle się
zmienia. W kontekście badanego zagad-
nienia, występować może konfl ikt pomię-
dzy różnymi obowiązkami i intensywnym
korzystaniem z sieci. Powoduje to koniecz-
ność
radzenia sobie ze zmieniającą się rze-
czywistością.
W tym celu młodzi ludzie
stosowali różne działania i strategie mają-
ce na celu pogodzenie wielu aktywności na
raz. Ważna przy tym była
postawa względem
zmiany,
jak również
stopień samokontroli
ma-
jący wpływ na to, w jakim stopniu młodzi
ludzie byli w stanie kontrolować swoje za-
chowania i wprowadzać do niego korekty
i zmiany.
W konsekwencji doświadczenia by-
cia zawsze online i w wyniku stosowania
zróżnicowanych strategii radzenia sobie ze
zmieniającą się rzeczywistością młodzi lu-
dzie przyjmują określone
wzorce korzysta-
nia z sieci,
które w ujęciu teorii ugruntowa-
nej są konsekwencjami wynikającymi ze
wszystkich poprzednich kategorii. Wzorce
te są przede wszystkim wypadkową rela-
cji pomiędzy odczuwaną
potrzebą bycia onli-
ne
oraz
zaangażowaniem offline,
czyli aktyw-
nością w
świecie
pozainternetowym. Na
podstawie różnych relacji pomiędzy tymi
dwoma wymiarami w badaniu wyróżniono
cztery różne wzory korzystania z sieci. Wzo-
ry te nazwano:
1) Wciągnięci w sieć
2) Pełny krąg
3) Wszystko naraz
4) Zabijanie czasu
Szczegółowy opis tych wzorów zosta-
nie przedstawiony w dalszej części arty-
kułu, w tym momencie warto zaznaczyć,
że
choć wszystkie cztery wiążą się z inten-
sywnym korzystaniem z sieci, nie wszyst-
kie stanowią tak samo duże zagrożenie dla
nastolatków.
badania
4. Kategorie osiowe – szczegółowe omówienie
Sześć kategorii osiowych zostało już
przedstawionych w charakterze składni-
ków tworzących całościowy paradygmat.
Poniżej każda z nich zostanie omówio-
na dokładniej oraz zilustrowana cytatami
z wywiadów przeprowadzonych z polski-
mi nastolatkami w ramach badania EU NET
ADB.
4.1. Stawanie się aktywnym użytkownikiem
Początek przygody z internetem przypa-
dał u naszych respondentów zazwyczaj na
okres uczęszczania do wczesnych klas szkoły
podstawowej. Stosunkowo często responden-
ci przyznawali też,
że
nie mogą sobie dokład-
nie przypomnieć pierwszych kontaktów z sie-
cią. Jest to bardzo istotna konstatacja, gdyż
nasi respondenci — dzisiejsi piętnasto- i szes-
nastolatkowie — reprezentują pierwsze poko-
lenie, w których
świadomości
internet istnieje
„od zawsze”, czego obrazem mogą być poniż-
sze wypowiedzi naszych respondentów:
Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka Vol. 12 Nr 1 (2013)
17
Zgłoś jeśli naruszono regulamin