przeglad_seks_41.pdf

(14150 KB) Pobierz
ISSN 2353-8988
PRZEGLĄD
SEKSUOLOGICZNY
SEXOLOGICAL REVIEW
KWARTALNIK • styczeń/marzec 2015 • TOM XI • ZESZYT 1 • NR 41
Psychospołeczne następstwa wczesnej inicjacji
seksualnej
Psychosocial Consequences of Early Sexual Initiation
mgr Aleksandra Bartnik, mgr Agnieszka Cichowska
Zachowania autoerotyczne u kobiet a wybrane
zmienne psychologiczne
Autoerotic Behaviours of Women and Selected Psychological
Variables
mgr Monika Szymańska, mgr Joanna Katarzyna Szmyd,
prof. dr hab. n. med. Zbigniew Lew-Starowicz
Historia i teraźniejszość – przełom w seksuologii
spowodowany wprowadzeniem sildenafilu –
pierwszego inhibitora PDE-5
History and the Present – a Breakthrough in Sexology
Due to Introduction of Sildenafil Citrate – the First PDE-5 Inhibitor
prof. dr hab. n. med. Zbigniew Lew-Starowicz
Aparaty próżniowe w leczeniu zaburzeń erekcji
Vacuum Constriction Devices in the Therapy of Erectile Dysfunction
prof. dr hab. n. med. Zbigniew Lew-Starowicz
www.przeglad-seksuologiczny.pl
PRZEGLĄD
SEKSUOLOGICZNY
SEXOLOGICAL REVIEW
KWARTALNIK  •  styczeń/marzec 2015  • 
TOM XI 
• 
ZESZYT 1 
•  nr 41
Komitet redakcyjny
Redaktor naczelny
dr hab. n. med. Michał Lew-Starowicz, FECSM
Rada naukowa
Przewodniczący Rady naukowej
prof. dr hab. n. med. Zbigniew Lew-Starowicz (Warszawa)
Członkowie Rady naukowej
prof. Michaela Bayerle-Eder MD, PhD, FECSM, MBA (Wiedeń,
Austria)
prof. Eli Coleman (Minneapolis, USA)
prof. Giovanni Corona MD, PhD (Bolonia, Włochy)
prof. dr hab. n. med. Barbara Darewicz (Białystok)
prof. dr hab. n. med. Romuald Dębski (Warszawa)
prof. dr hab. n. med. Sławomir A. Dutkiewicz (Kielce)
prof. dr hab. Tadeusz Gałkowski (Warszawa)
prof. dr hab. n. med. Ryszard Gellert (Warszawa)
prof. Louis Joseph Ignarro (Los Angeles, USA)
prof. dr hab. n. med. Kazimierz Krajka (Gdańsk)
prof. dr hab. n. hum. Stanislav Kratochvíl (Brno, Rep. Czeska)
prof. Tillmann Kruger MD, FECSM (Hannover, Niemcy)
prof. dr hab. n. med. Ryszard Piotrowicz (Warszawa)
prof. dr hab. n. med. Tomasz Pertyński (Łódź)
prof. dr hab. Aleksander Ronikier (Warszawa)
dr n. med. Ronny Shtarkshall (Jeruzalem, Izrael)
prof. dr n. psych. Petr Weiss (Praga, Rep. Czeska)
prof. Beverly Whipple (New Jersey, USA)
prof. Kevan Wylie, MD, PhD, FECSM (Sheffield, UK)
prof. dr n. med. Jaroslav Zverina (Praga, Rep. Czeska)
Zespół redakcyjny
Redaktor prowadzący
mgr Agnieszka Bereźnicka-Serafin
redakcja@przeglad-seksuologiczny.pl
tel. + 48 608 354 777
Redaktorzy tematyczni
dr hab. n. med. Krzysztof Nowosielski
– Redaktor działu „Seksuologia medyczna”
dr n. społ., mgr psych. Filip Szumski
– Redaktor działu „Psychoseksuologia”
dr n. hum. Alicja Długołęcka
– Redaktor działu „Edukacja seksualna”
Redaktor statystyczny
dr n. hum. Konrad S. Jankowski
Członkowie zespołu
mgr Aleksandra Bartnik
mgr Magdalena Linke
mgr Jonasz Wethacz
Patronat naukowy
Zakład Seksuologii Medycznej i Psychoterapii Centrum
Medycznego Kształcenia Podyplomowego w Warszawie
Rada recenzentów
Shalini Andrews MD, MRCP, dipGUM, dipHIV, DFSRH, dipIPM,
FECSM (Guilford, Wlk. Brytania)
dr n. med. Goran Arbanas MD, FECSM (Karlovac, Chorwacja)
dr hab. n. med. Agnieszka Drosdzol-Cop (Katowice)
dr n. med. Bertrand Janota (Cottbus, Niemcy)
dr n. hum. Hercules Eli Joubert, ECPS (Guilford, Wlk. Brytania)
dr n. med. Robert Kowalczyk (Kraków, Warszawa)
Boris Milkin MD, FECSM (Yarolsavl, Rosja)
dr n. hum. Marta Rawińska (Warszawa)
dr n. med. Piotr Świniarski, FECSM (Bydgoszcz)
MaiaTchavtchanidze MD, FECSM (Tbilisi, Gruzja)
Wersja pierwotna czasopisma
Wersja elektroniczna czasopisma jest wersją pierwotną
Opracowanie graficzne
DTP Service
Wydawca
Wydawnictwo Leo Media
Dzielna 21 m. 5
01-029 Warszawa
tel. + 48 608 439 026
www.leomedia.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie w części lub w całości
bez uzyskania zezwolenia wydawcy jest zabronione.
Szanowni Czytelnicy,
Po 10 latach sprawowania funkcji
Redaktora Naczelnego
Przeglądu
Seksualnego
podjąłem decyzję prze-
kazania tej roli następcy. Cieszy mnie
fakt, że pismo przetrwało trudne lata,
budzi zainteresowanie, opublikowa-
no w nim wiele wartościowych arty-
kułów z szeroko rozumianej seksu-
ologii, głównie medycznej, a w składzie Rady Naukowej
znajdują się cenieni eksperci, w tym również zagraniczni.
Dziękuję wszystkim autorom, czytelnikom i współpra-
cownikom za okazywaną życzliwość, zainteresowanie
i zaangażowanie. To były piękne lata w mojej działalności
naukowej.
prof. dr hab. n. med. Zbigniew Lew-Starowicz
Spis treści
Psychospołeczne następstwa wczesnej inicjacji
seksualnej
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Psychosocial Consequences of Early Sexual Initiation . . . . . . . . .
mgr Aleksandra Bartnik, mgr Agnieszka Cichowska
2
7
Zachowania autoerotyczne u kobiet a wybrane
zmienne psychologiczne
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
Autoerotic Behaviours of Women and Selected Psychological
Variables . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
mgr Monika Szymańska, mgr Joanna Katarzyna Szmyd,
prof. dr hab. n. med. Zbigniew Lew-Starowicz
25
Historia i teraźniejszość – przełom w seksuologii
spowodowany wprowadzeniem sildenafilu –
pierwszego inhibitora PDE-5
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
History and the Present – a Breakthrough in Sexology
Due to Introduction of Sildenafil Citrate – the First PDE-5
Inhibitor . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
prof. dr hab. n. med. Zbigniew Lew-Starowicz
41
Aparaty próżniowe w leczeniu zaburzeń erekcji
. . . . . . 46
Vacuum Constriction Devices in the Therapy of Erectile
Dysfunction . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
prof. dr hab. n. med. Zbigniew Lew-Starowicz
Drodzy Czytelnicy,
Redakcję
Przeglądu Seksuologicz-
nego
obejmuję z nadzieją na kon-
tynuację dobrych tradycji pisma
i jego dalszy rozwój. Podtrzymany
zostanie interdyscyplinarny cha-
rakter czasopisma i wolny dostęp
do pełnotekstowych publikacji tak,
żeby wiedza na tematy związane
z seksualnością docierała do jak
najszerszego kręgu odbiorców. Kierunkiem dalszego roz-
woju będzie ustawiczne podnoszenie jakości i walorów
naukowych. Do Rady Naukowej i Zespołu Redakcyjne-
go dołączyli nowi członkowie tworzący zaangażowaną
grupę wysokiej klasy specjalistów, w tym międzynaro-
dowe autorytety w dziedzinie medycyny i psychologii.
Od 2015 r. wszystkie artykuły będą publikowane także
w języku angielskim, co pozwoli na rozszerzenie zasię-
gu
Przeglądu Seksuologicznego
i nadanie mu charakte-
ru międzynarodowego czasopisma specjalistycznego.
Zachęcam do czytania, przesyłania oryginalnych prac
badawczych i poglądowych, cytowania artykułów pub-
likowanych w czasopiśmie, wspieranie dalszego rozwoju
pisma dla wspólnego celu, jakim jest wieloaspektowy
rozwój wiedzy na temat seksualności człowieka.
dr hab. n. med. Michał Lew-Starowicz
www.przeglad-seksuologiczny.pl
Psychospołeczne następstwa
wczesnej inicjacji seksualnej
Psychosocial Consequences of Early Sexual Initiation
X
mgr Aleksandra Bartnik
1
, mgr Agnieszka Cichowska
2
1
2
Zakład Seksuologii Medycznej i Psychoterapii, Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego w Warszawie
Wydział Psychologii, Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Warszawie
Streszczenie
W badaniu porównano osoby po inicjacji seksualnej z osobami, które takiego doświadczenie nie posiada-
ją. Za pomocą testu t-Studenta zanalizowano różnice w zakresie następujących zmiennych: lęku, gniewu,
satysfakcji z życia, samooceny oraz wyników szkolnych. Wykorzystano Inwentarz Stanu i Cechy Lęku (STAI),
Skalę Ekspresji Gniewu (SEG), Skalę Samooceny Rosenberga (SES) oraz Skalę Satysfakcji z Życia – SWLS.
Zbadano również wpływ jaki wywiera wiek inicjacji seksualnej i liczba partnerów seksualnych na jakość
życia i wyniki szkolne.
Abstract
In the research, persons past sexual initiation were compared to those before the initiation. Using the t-Student
test, differences in the following variables were analysed: fear, anger, satisfaction with life, self-esteem and
school results. State-Trait Anxiety Inventory (STAI), Anger Expression Scale (AES), Rosenberg’s Self-esteem
(SES) and Satisfaction with Life Scale (SWLS) were used. Also, influence of the age of sexual initiation and of
the number of partners on the quality of life and results achieved at school were investigated.
Słowa kluczowe:
inicjacja seksualna, młodzież, skutki
Keywords:
sexual initiation, adolescents, consequences
praca oryginalna, praca recenzowana
Przegl Seks 2015; 1(41): 2–6
Psychospołeczne następstwa wczesnej inicjacji seksualnej
3
Problemy badawcze
Celem badania było określenie psychospołecznych
konsekwencji wczesnej inicjacji seksualnej, obejmu-
jących różnice w zakresie doświadczanych stanów
emocjonalnych, jakości życia i uzyskiwanych przez
badanych wyników szkolnych. Poszukiwano odpo-
wiedzi na pytanie, czy młodzież przed i po inicjacji
seksualnej różni się pod względem wymienionych
czynników oraz czy płeć pełni rolę istotnej zmiennej.
Ponadto zbadano związek między wiekiem inicjacji
seksualnej, liczbą partnerów seksualnych, a jakością
życia i wynikami szkolnymi.
Odnośnie do różnic między osobami przed i po
inicjacji seksualnej postawiono następujące hipotezy:
1. Osoby po inicjacji seksualnej różnią się pod wzglę-
dem lęku i gniewu w porównaniu do osób przed
inicjacją seksualną;
2. Osoby mające doświadczenia seksualne różnią się
pod względem satysfakcji z życia oraz samooceny
od osób, które takich kontaktów nie miały;
3. Osoby, które postanowiły powstrzymać się od
podejmowania kontaktów seksualnych różnią się
pod względem wyników w nauce od osób, które
takie kontakty podjęły.
Odnośnie do różnic międzypłciowych postawiono
hipotezę, że istnieją różnice w zakresie poziomu lęku,
gniewu, satysfakcji z życia, samooceny oraz wyników
szkolnych w grupie osób przed i po inicjacji seksualnej.
Odnośnie do związku między wiekiem inicjacji
seksualnej, liczbą partnerów seksualnych a jakością
życia i wynikami szkolnymi przewidywano, że:
1. im wyższy wiek inicjacji seksualnej tym wyższa
samoocena i zadowolenie z życia,
2. im większa liczba partnerów seksualnych tym niż-
sza samoocena i zadowolenie z życia.
2.
3.
4.
5.
Zmienne oraz narzędzia badawcze
W badaniu zmienną niezależną było przejście ini-
cjacji seksualnej. Do zmiennych zależnych należały:
częstość występowania stanów emocjonalnych (lęku
jako cechy i lęku jako stanu, a także gniewu kierowa-
nego do zewnątrz i do wewnątrz), jakość życia (ro-
zumiana jako całościowy poziom satysfakcji z życia
oraz poziom samooceny), wyniki szkolne mierzone
średnią arytmetyczną ocen na świadectwie rocznym
oraz płeć badanych.
Do weryfikacji hipotez zastosowano następujące
narzędzia:
1. Inwentarz Stanu i Cechy Lęku (STAI)
Inwentarz Stanu i Cechy Lęku Spielbergera składa
się z dwóch dwudziestoitemowych skal samooceny
mierzących następujące rodzaje niepokoju: lęk ro-
zumiany jako stan oraz lęk pojmowany jako cecha.
Lęk rozumiany jako stan jest zależnym od postrze-
ganego przez jednostkę zagrożenia subiektywnym
odczuciem napięcia i obaw, którym towarzyszą
objawy wzmożonej aktywności autonomicznego
układu nerwowego. Lęk jako cecha oznacza dys-
pozycję do przeżywania stanów lękowych wynika-
jącą z cech osobowościowych jednostki. Im więcej
punktów badana osoba uzyska na określonej skali
tym silniejsze jest natężenie danej odmiany lęku;
Skala Ekspresji Gniewu (SEG)
Samoopisowa Skala Ekspresji Gniewu autorstwa
Ogińskiej-Bulik i Juczyńskiego to narzędzie prze-
znaczone do badania dzieci od 11 roku życia i mło-
dzieży. Służy ono do pomiaru sposobu wyrażania
gniewu. Składa się z 20 twierdzeń tworzących dwie
skale o równej liczbie itemów: gniewu kierowane-
go na zewnątrz jednostki i gniewu kierowanego do
wewnątrz. Ogólny wynik stanowi suma punktów
uzyskanych z obu skal;
Skala Satysfakcji z Życia (SWLS)
Skala Satysfakcji z Życia autorstwa Dienera
i współpracowników jest pięcioitemową skalą sa-
moopisową służącą do pomiaru stopnia satysfakcji
z życia. Wynikiem jest ogólny wskaźnik poczucia
zadowolenia z życia;
Skala Samooceny Rosenberga (SES)
Skala Samooceny Rosenberga to dziesięcioitemo-
we samoopisowe narzędzie do pomiaru ogólnej
samooceny rozumianej jako względnie stała dys-
pozycja wyrażająca się świadomą postawą (pozy-
tywną lub negatywną) wobec Ja;
Autorski kwestionariusz do badania wybranych
zmiennych socjodemograficznych i biografii sek-
sualnej
Narzędzie to zostało skonstruowane na potrzeby
badania, w celu określenia charakterystyki socjo-
demograficznej i zachowań seksualnych badanej
grupy.
Osoby badane i procedura badania
Uczestnikami badania były 52 pełnoletnie osoby,
uczniowie (N=22) i uczennice (N=30) warszawskich
szkół średnich. Średnia wieku badanych wyniosła
18,53 lat (SD=0,67). Uczestnicy zostali podzieleni
na dwie równoliczne grupy w zależności od tego, czy
doświadczyli inicjacji seksualnej.
Badanie przeprowadzono wiosną 2014 r. po udzie-
leniu informacji o celu i naukowym charakterze bada-
nia oraz po uzyskaniu indywidualnej zgody każdego
z uczestników. Zapewniono całkowitą anonimowość
Przegl Seks 2015; 1(41): 2–6
Zgłoś jeśli naruszono regulamin