o horyzoncie i perspektywie.pdf
(
4252 KB
)
Pobierz
Spis treści
RO Z D Z I A Ł 1 RO Z D Z I A Ł 2 RO Z D Z I A Ł 3 RO Z D Z I A Ł 4 RO Z D Z I A Ł 5 RO Z D Z I A Ł 6 RO Z D Z I A Ł 7
RYSUNEK
Z NATURY
086
089
094
100
106
110
09. Martwa natura 1
I
10. Martwa natura 2
II
11. Architektura z natury
12. Przyroda z natury
13. Człowiek z natury
14. Martwa natura z popiersiem
ARCHITEKTURA
I KRAJOBRAZ
170
176
189
201
207
214
220
33. Krzewy
34. Drzewa
35. Inna roślinność
36. Niebo
37. Projekt ogrodzenia
38. Projekt skweru
39. Projekt ogrodu
KONSTRUKCJE
PODSTAWOWE
050
055
058
065
071
074
077
081
01. Konstrukcja sześcianu
02. Punkty zbiegu poza kartką
03. Konstrukcja elipsy
04. Inne bryły
05. Kompozycja z taboretów
06. Przystań
07. Szklarnia
08. Alejka parkowa
TROCHĘ
PROJEKTOWANIA
148
151
153
155
157
159
161
163
165
167
23. Wnętrze mieszkania I: Salon
24. Wnętrze mieszkania II: Kuchnia
25. Wnętrze mieszkania III: Łazienka
26. Wnętrze kawiarni
27. Dom marzeń
28. Punkt widokowy
29. Architektura i woda
30. Miejsce do siedzenia
31. Statek kosmiczny
32. Miasto przyszłości
NA POCZĄTEK
TROCHĘ TEORII
008
014
030
034
037
042
048
Skąd się wzięła perspektywa?
Co to jest perspektywa?
Co to jest szraf?
Co to jest kompozycja architektoniczna bryły?
Co to jest kompozycja rysunku?
Co to jest architektura krajobrazu?
Jak zacząć?
DLA
ZAAWANSOWANYCH
PRAKTYCZNE
ZASTOSOWANIE
114
117
121
126
130
134
138
143
15. Kiosk w mieście
16. Altana ogrodowa
17. Chata tradycyjna
18. Dwór murowany
19. Willa Decjusza
20. Wnętrze kościoła
21. Uliczka wielozbiegowa
22. Galeria handlowa
226
40. 3. punkt zbiegu I:
Perspektywa „żabia”
231
41. 3. punkt zbiegu II:
Perspektywa „ptasia”
235
42. Konstrukcja odbicia
243
43. Konstrukcja cienia I: Sześcian
255
44. Konstrukcja cienia II: Bryły złożone
272
45. Pojazdy
284
46. Postać ludzka
293
Spis ilustracji
018
Co to są
punkty zbiegu?
Konstrukcja perspektywy linearnej
opiera się na założeniu, że wszystkie linie
poziome, które widzimy, spotykają się na
linii horyzontu w tzw. punktach zbiegu
(których jest teoretycznie nieskończenie
wiele). Warto podkreślić, że linie poziome
nie spotykają się na horyzoncie
w sposób przypadkowy.
horyzont
punkt zbiegu
Jeśli dwie linie w rzeczywistości
są do siebie równoległe, to w per-
spektywie będą dążyć do jedne-
go wspólnego punktu zbiegu.
Tak jak linię horyzontu, punkty zbiegu
Tak
trudno zauważyć
w
rzeczywistości.
Odle-
głość od obserwatora
do
horyzontu
jest
dość duża i rzadko kiedy spotykamy
dwie
linie proste tak długie, żeby faktycznie
się
„spotkały”.
Ale nawet gdy punkt zbiegu
„spotkały”.
Ale nawet gdy punkt zbiegu nie
jest widoczny, łatwo sobie wyobra-
nie jest widoczny, łatwo sobie wy-
zić, gdzie się znajduje.
obrazić, gdzie się znajduje.
To co widzimy zależy do
do tego, na ja-
To, co widzimy, zależy
tego, na jakiej
wysokości się
się znajdujemy. Zmiana
kiej wysokości
znajdujemy. Zmiana miej-
sca powoduje podniesienie się,
miejsca powoduje podniesienie
lub obni-
żenie
horyzontu oraz zmianę kąta nachyle-
horyzontu oraz zmianę kąta nachy-
nia linii zbiegowych. Mimo to linie równo-
lenia linii zbiegowych. Mimo to linie
ległe zawsze będą
będą dążyć do
równoległe zawsze
dążyć do wspól-
nych punktów zbiegu.
wspólnych punktów zbiegu.
Kiedy obiekt obserwujemy z bardzo
Kiedy obiekt obserwujemy
wysoka, albo z bardzo
wysoka albo z bardzo niska, dodatkowo
p
pojawia się
tzw. 3. punkt zbiegu (porów-
(porów-
naj:
strona 026 oraz Temat 40 i
i
41).
oraz Temat 40 41).
fot. T14
fot. T13
horyzont
punkt zbiegu
fot. T15
Co to jest perspektywa?
horyzont
horyzont
horyzont
fot. T16
fot. T12
025
Co to są układy
wielozbiegowe?
Do
tej pory omawialiśmy układy pers-
pory omawialiśmy układy per-
pektywiczne, których założeniem był
po-
spektywiczne, których założeniem
rządek. To znaczy elementy,
które się
w nich pojawiały,
stały w stosunku do sie-
pojawiały
stały w
bie równolegle.
Układ wielozbiegowy to taki,
w którym elementy nie stoją do
siebie równolegle, a to znaczy,
że mają indywidualne punkty
zbiegu.
W rzeczywistości ten układ spotyka-
W rzeczywistości jest to układ, który
my najczęściej, bo porządek jest nienatu-
spotykamy najczęściej, bo porządek jest
ralny. Na rysunku daje nam on możliwość
nienaturalny. Na rysunku daje nam on mo-
łączenia perspektywy prostej z uko-
żliwość łączenia perspektywy pro-
śną lub kilku ukośnych.
stej z ukośną lub kilku ukośnych.
Łączenie układów nie zwalnia nas jed-
Łączenie układów nie zwalnia nas jed-
stosowania odpowiednich
nak z obowiązku stosowania odpowiednich
perspektywicznych, prostowania
skrótów perspektywicznych, prostowania
pionów (chyba, że
to ujęcie z 3. punktem
to ujęcie z 3. punktem
zbiegu)
oraz
wszyst-
zbiegu),
oraz umieszczania
wszyst-
kich punktów zbiegu na
horyzoncie.
horyzoncie.
Oczywiście taki układ powoduje, że
Oczywiście taki układ powoduje, że
konstrukcyjnych rośnie, co nie-
ilość linii konstrukcyjnych rośnie, co nie-
doświadczonego rysownika może przytła-
doświadczonego rysownika może przytła-
czać.
Jednak po nabyciu pewnej wprawy,
Dopiero po nabyciu pewnej wprawy,
tworzenie złożonych konstrukcji nie spra-
tworzenie złożonych konstrukcji nie spra-
wia większych
problemów, a rysunki zys-
problemów, a rysunki zys-
kują na
atrakcyjności. Nie dość, że wyglą-
atrakcyjności. Nie dość, że wyglą-
realistycznie, to równocześ-
dają bardziej realistycznie, to równocześ-
tworzyć bardzo efektow-
nie mogą tworzyć bardzo efektow-
ne,
dynamiczne kompozycje.
dynamiczne kompozycje.
fot. T39
fot. T37
horyzont
fot. T40
fot. T38
horyzont
horyzont
Co to jest perspektywa?
042
Co to jest architektura
krajobrazu?
Zacznijmy
Zacznijmy
od definicji
od definicji
przykład B
1. KRAJOBRAZ
NATURALNY
To krajobraz z przewagą naturalnych
To krajobraz z przewagą naturalnych
przykład C przyrodniczych nad elemen-
elementów
przyrodniczych nad elemen-
wynikającymi z działalności czło-
tami wynikającymi z działalności czło-
wieka. Może to być krajobraz leśny, gór-
wieka. Może to być krajobraz leśny, górski,
ski, pasterski, rolniczy. Dzięki niewielkiej
pasterski, rolniczy. Z powodu niewielkiej
im wyższy
przyroda żyje roz-
człowieka,
przyroda żyje i
i
ho-
ingerencji człowieka,jest obiekt, tym roz-
ryzont na kartce powinien być niżej
tu harmonijnie.
wija się tu harmonijnie.
3. KRAJOBRAZ
ZIELONY
Jest
określenie terenów związa-
Jest to określenie terenów związa-
przyrodą, z domina-
nych z szeroko pojętą przyrodą, z domina-
elementów zielonych (tworzywa roślin-
cją elementów zielonych (las, drzewa, łąki,
nego - las, drzewa,
w powiązaniu z
także
krzewy), ale także
łąki, krzewy), ale
wodą,
w powiązaniu
górami etc.
z wodą, górami etc.
4. TEREN ZURBANIZOWANY
kategoriach plastycznych
to
W kategoriach plastycznych, jest to
elementów urbanis-
obszar z dominacją elementów urbanis-
architektonicznych, technicz-
tycznych, architektonicznych, technicz-
przemysłowych.
nych, a nawet częściowo przemysłowych.
zurbanizowany” bywa
Nazwa „krajobraz zurbanizowany” bywa
określenia stref pod-
często używana do określenia stref pod-
obejmując, np. tereny przej-
miejskich, obejmując np. tereny przej-
między miastem a wsią.
ściowe między miastem a wsią.
5. TEREN ZIELONY
To pojęcie używane jest do określenia
szeroko pojętej zieleni planowanej, np.
parki, ogrody, skwery, bulwary, promenady
i inne formy związane ze sztuką ogrodową.
Określenie to najczęściej bywa stosowane
i używane w odniesieniu do terenów miej-
skich. Mówimy wówczas ogólnie o „tere-
nie zielonym” w mieście.
fot. T69
Architektura krajobrazu, jako dzie-
dzina wiedzy i twórczości artystycznej, wy-
wodzi się od architektury i urbanistyki.
Łączy problematykę projektowania kraj-
obrazu z szeroko pojętymi zagadnieniami
nauk przyrodniczych. Na kompozycję kraj-
obrazową składają się rozmaite bryły
w konkretnym układzie przestrzennym. Są
to twory przyrody, dzieła inżynierii, miasta,
wsie, pola uprawne, ogrody, ele-
menty małej architektury.
• KOMPOZYCJA STATYCZNA.
W niniejszym podręczniku przedsta-
W niniejszym podręczniku przedsta-
wiamy zagadnienia
postrzegania krajob-
wiamy zagadnienia
postrzegania krajobra-
najszersza jej część znajduje
zu z
z punktu widzenia architekta –
razu
punktu widzenia architekta–rysow-
się na spodzie
nika (więcej w: Rozdział 6:
6: Architek-
rysownika (więcej w: Rozdział
Architektura
w
Środki
2. KRAJOBRAZ OTWARTY
2.
i Krajobraz).
tura i Krajobraz).
Rodzaj obszaru (krajobrazu) odzna-
Rodzaj obszaru (krajobrazu) odzna-
wyrazu
czającego się naturalnym, szerokim wid-
czającego się naturalnym, szerokim wid-
Co to jest
nokręgiem.
Dobrymi przykładami krajo-
przykładami kraj-
nokręgiem.
• SKALA.
krajobraz?
obrazu otwartego
są, np.:
osiedla wiejskie,
brazu otwartego
są np.
osiedla wiejskie,
uprawy rolnicze, łąki, zbiorniki wodne,
uprawy rolnicze, łąki, zbiorniki wodne,
Krajobraz to fizjonomia środowiska
drogi, zabytki architektoniczne w krajob-
drogi, zabytki architektoniczne w krajob-
danego obszaru, na którą składają się na-
razie, etc.
razie, etc.
przykład A
stępujące czynniki: ukształtowanie te-
renu, woda (morza, rzeki, jeziora, stawy)
i rodzaj ich wizualnego wpływu na otocze-
nie. Obejmuje również rodzaj pokrycia, za-
równo naturalnego, jak i antropogenicz-
nego, czyli powstałego w wyniku działal-
ności człowieka. Charakter krajobrazu jest
ściśle związany z szerokością geograficz-
związany szerokością geograficz-
ną a także z
z
wysokością nad poziomem
ną, a także wysokością nad poziomem
morza.
Te dwa czynniki mają wpływ na sza-
Te dwa czynniki mają wpływ na
szatę roślinną,
również na niektóre cechy
tę roślinną, ale
ale również na niektóre
cechy architektoniczne obszaru
architektoniczne obszaru (np. wy-
(np.: wysokość i
dachów).
dachów).
sokość i kształt
kształt
Krajobraz jest traktowany jako żywy
organizm całości środowiska (jego wi-
dzialna postać), które nas otacza. Poniż-
szy rozdział ukazuje jego zróżnicowanie
głównie pod względem graficznym.
W niniejszym zestawieniu wybranych
zostało pięć głównych odmian krajobra-
zów, które rysownik znać powinien:
Co to jest architektura krajobrazu?
ROZDZIAŁ 1: Na początek trochę teorii
rys. T35
TEMAT 02:
Punkty zbiegu
poza kartką
rys. 009
055
Pole widzenia ludzkich oczu nie pozwala nam widzieć
równocześnie dwóch punktów zbiegu (dla jednej bryły o ką-
tach prostych). W perspektywie ukośnej jeden punkt zbiegu
może pojawić na kartce, ale najczęściej oba wyjdą poza jej
krawędzie. Jak wtedy rysować zbiegi?
ROZDZIAŁ 2: Konstrukcje podstawowe
Plik z chomika:
nashea1
Inne pliki z tego folderu:
Historia Sztuki Tom 3 Renesans i Barok(1).pdf
(457465 KB)
Sztuka Świata ARKADY - Tom 3.pdf
(207234 KB)
Andrew Loomis - Creative.Illustration rysunek i kompozycja.pdf
(37354 KB)
o horyzoncie i perspektywie.pdf
(4252 KB)
A-04_Szpakowska architektura miasta idealnego.pdf
(1163 KB)
Inne foldery tego chomika:
2D 3D
akwarele
Alexander Speltz - Styles of ornament [1906]
Andrew Loomis
ARCHITEKTURA
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin