Jesień-przewodnik metodyczny.pdf
(
1426 KB
)
Pobierz
TEMAT KOMPLEKSOWY: JESTEM W PRZEDSZKOLU
I dzień
Temat dnia: MOJA SALA
RANEK
Swobodne zabawy dowolnie wybraną zabawką.
Próby nawiązania kontaktu z dzieckiem,
Zapoznanie dzieci z zabawkami znajdującymi się w sali.
„Powiedz, jak masz na imię!” – zabawa integracyjna z piłką.
Poznanie imion dzieci, zwrócenie uwagi na wyraźne wypowiadanie swojego
imienia.
Dzieci siedzą w kole lub w szeregu. Nauczyciel toczy kolejno piłkę, a dzieci mówią swoje
imię.
„Czy potrafisz?”- zabawa ruchowa.
Dzieci poruszają się po sali w rytm muzyki, na przerwę wykonują polecenia nauczyciela,
np. - Czy potrafisz stanąć na jednej nodze?
- Czy potrafisz podskoczyć wysoko do góry?
- Czy potrafisz kucnąć, usiąść na podłodze, położyć się, itp.
ZAJĘCIE DYDAKTYCZNE -
ROZWIJANIE MOWY I MYŚLENIA
Temat: „Nasza sala i nasze zabawki” – zabawa dydaktyczna, segregowanie zabawek,
układanie ich na właściwym miejscu.
Zapoznanie dzieci z wyglądem własnej sali, rozmieszczeniem kącików
tematycznych,
Zapoznanie ze słowami określającymi położenia wybranej zabawki
w przestrzeni: wyżej, niżej, między,
Rozwijanie umiejętności właściwego segregowania zabawek i odkładania ich
na swoje miejsce.
Pomoce:
Tablica demonstracyjna nr 1,
po kilka zabawek z różnych kącików
tematycznych (np. 2 samochody, 3 klocki, 1 lalka…).
„W sali” – opowiadanie nauczyciela na podstawie ilustracji,
Tablica demonstracyjna.
Nauczyciel opowiada o przedszkolu ze zwróceniem uwagi na salę – zapoznanie dzieci
z wyglądem sali, miejscem do pracy i zabawy, łazienką.
Wskazanie stałych miejsc zabawek, gier, układanek. Omówienie sposobu korzystania
z nich, zwrócenie szczególnej uwagi na dbanie o nie, odkładanie na właściwe miejsce.
1
„Nasze zabawki” - zabawa dydaktyczna, segregowanie zabawek.
Na dywanie leżą różne zabawki, zadaniem dzieci jest posegregowanie ich wg nazw
(samochody, klocki, lalki…). Nazywanie zabawek. Przeliczanie.
„Gdzie jest miejsce zabawki?”- układanie zabawek na właściwym miejscu.
Dzieci określają miejsce położenia wybranej zabawki w przestrzeni: wyżej, niżej, między
i odkładają ją na właściwe miejsce.
„Piłeczki”
– zabawa ruchowa z elementem podskoku.
Dzieci podskakują nisko lub wysoko naśladując piłeczki małe lub duże. Na hasło:
piłeczki
leżą na ziemi,
dzieci kładą się na dywanie.
ZABAWY ZGODNE Z ZAINTERESOWANIAMI DZIECI
„Budujemy z klocków” - zabawy konstrukcyjne.
Zapoznanie dzieci z różnymi rodzajami klocków w sali (drewniane, plastikowe).
Zabawa powinna być poprzedzona rozmową na temat zabawy klockami, zwrócenie uwagi
żeby dzieci zgodnie bawiły się, a po skończonej zabawie sprzątnęły.
„Idziemy na podwórko” – omówienie zasad jakie należy przestrzegać na podwórku
na podstawie ilustracji,
Tablica demonstracyjna nr 3.
Uświadomienie konieczności przestrzegania zasad bezpieczeństwa w szatni
i na podwórku.
Przed wyjściem omawiamy z dziećmi zasady jakie należy stosować podczas wyjścia
i podczas zabaw na podwórku na podstawie ilustracji.
Wyjście na podwórko
- zabawy na placu przedszkolnym w piaskownicy.
Pomoce: wiaderka, foremki, łopatki, grabki.
Szanowanie sprzętów i zabawek jako wspólnej własności.
POPOŁUDNIE
„Szybko- wolno” – zabawa ruchowa.
Nauczyciel gra na tamburynie, a dzieci poruszają się zgodnie z tempem
(szybkie – bieg, wolne – spacer).
„Moja sala” – zabawy dowolne.
Zwrócenie uwagi na odkładanie zabawek na swoje miejsce.
Rysowanie kredkami – temat dowolny.
Zachęcenie dzieci do podejmowania twórczości plastycznej.
Zaproszenie chętnych dzieci do stolika i zaproponowanie rysowania kredkami. Zwrócenie
uwagi na odkładanie ich do pojemnika.
2
II dzień
Temat dnia: NASZE ZABAWKI
RANEK
„Kto mnie woła?” – zabawa słuchowa.
Utrwalenie imion kolegów i koleżanek z grupy.
Dzieci siedzą w kole, każde dziecko przedstawia się – mówi swoje imię. Wybrane dziecko
siedzi w środku z zamkniętymi oczami. Wskazana przez nauczyciela osoba woła
siedzącego w środku po imieniu. Zabawa kończy się gdy każde dziecko będzie w środku
koła.
„Przedszkolak” – słuchanie wiersza Anny Surowiec (można wiersz nauczyć
na pamięć).
Do przedszkola przyszedł dziś
zapłakany mały Krzyś,
mama Krzysia przytuliła
i do sali wprowadziła.
Tam go dzieci przywitały,
wszystkie rękę mu podały
do zabawy zaprosiły
i wesoło się bawiły.
Czas ciekawie wszystkim płynął
dzień w przedszkolu szybko minął.
Krzyś nie płakał więcej, gdy
do przedszkola musiał iść.
Omówienie treści wiersza.
„Moja ulubiona zabawka” – nazywanie zabawek, dokończenie kolorowania tej,
którą dziecko lubi się bawić.
Karty pracy przedszkolaka, Jesień, s. 1.
Rozwijanie umiejętności samodzielnego wyboru swojej ulubionej zabawki
i kolorowanie jej.
„Czy potrafisz?”- zabawa ruchowa.
ZAJĘCIE DYDAKTYCZNE –
PLASTYKA
Temat: „Kolorowa piłka” – malowanie farbą plakatową.
Zwrócenie uwagi na właściwe trzymanie pędzla,
Różnicowanie wielkości: mała - duża i właściwe określanie dwóch wielkości
względem siebie,
Rozwijanie zainteresowań plastycznych dzieci.
Pomoce:
dwie piłki: mała i duża, wycięte z papieru koła, farby plakatowe, pędzle.
3
Przebieg:
„Do kogo potoczysz piłkę?” – zabawa ruchowa z elementem toczenia.
Dzieci siedzą w kole, mówią imię kolegi lub koleżanki z grupy i toczą do tej osoby piłkę.
„Mała i duża piłka”- określanie wielkości i różnicowanie wielkości.
Nauczyciel pokazuje dwie piłki: małą i dużą.
Dzieci określają wielkość i opisują jakiego jest koloru, porównują.
„Jak poruszają się piłki?” – obserwacja piłek w ruchu.
Nauczyciel uderza piłką małą o podłogę, a następnie dużą. Dzieci określają jak skacze
piłka mała, a jak duża. Następnie dzieci dobierają się parami i toczą piłki, omawiając,
która potoczył się szybciej, a która wolniej.
„Kolorowa piłka” – malowanie farbami plakatowymi.
Omówienie i pokaz sposobu malowania farbami plakatowymi.
Dzieci otrzymują koła – to piłeczki. Mają za zadanie pomalować je.
Przejście do stolików, praca indywidualna.
Wystawa prac dzieci.
„Piłeczki” – zabawa ruchowa z elementem podskoku.
ZABAWY ZGODNE Z ZAINTERESOWANIAMI DZIECI
Zabawy dowolnie wybraną zabawką.
Obserwacja dzieci i ich zachowań wobec kolegów i koleżanek z grupy,
Odkładanie zabawek na swoje miejsce.
„Moja szafka w szatni” – rozmowa w szatni, wyszukiwanie swojej szafki wśród
innych.
Zapoznanie z szatnią, jako miejscem pozostawiania okryć i butów.
Wyjście na podwórko – zabawy dowolne w piaskownicy.
Zwrócenie uwagi na nieoddalanie się dzieci od swojej grupy.
POPOŁUDNIE
„Pajacyki” – zabawa ruchowa.
„Gdzie się ukrył uśmiech”- zabawa ruchowa z elementem spostrzegawczości.
Rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej.
Nauczyciel wcześniej wycina uśmiechnięte usta i przykleja w różnych miejscach.
Dzieci pokazują różne miny: wesołą, smutną, zdziwioną, przestraszoną…
4
Dzieci przy dowolnej, spokojnej muzyce poruszają się po sali i szukają wcześniej
ukrytych przez nauczyciela nalepek z uśmiechniętą buzią, określają gdzie znalazły
i przyklejają sobie na bluzkę.
„Jaś i Małgosia” – słuchanie bajki czytanej przez nauczyciela.
Kształcenie umiejętności dłuższego skupienia uwagi.
III dzień
Temat dnia: MOI KOLEDZY
RANEK
„Kolorowe obrazki” -
zabawa dydaktyczna, wyszukiwanie takich samych
obrazków.
Rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej, poprzez wyszukiwanie takich samych
obrazków.
Pomoce: po dwa takie same obrazki przedstawiające różne zabawki.
Dzieci siedzą w kole. Na środku leżą po dwa takie same obrazki przedstawiające zabawki.
Zadaniem dzieci jest je odnaleźć i połączyć w pary.
„Zabawki” – kolorowanie obrazków.
Rozwijanie zainteresowań plastycznych dzieci.
Dzieci wybierają dowolny obrazek i kolorują kredkami.
„Jak wygląda nasza sala”
- liczenie przedmiotów znajdujących się w sali, określanie ich
położenia.
Rozwijanie umiejętności liczenia.
Dzieci mówią co znajduje się w sali, a następnie razem przeliczają np. stoliki, wózki,
okna, drzwi, kwiatki…
„Czy potrafisz?”- zabawa ruchowa.
ZAJĘCIE DYDAKTYCZNE –
MUZYKA
Temat: „W przedszkolu”– zabawy rytmiczne do piosenki „Ale kolego” słowa
B. A. Wygnowska, muzyka A. Marchel z wykorzystaniem klocków drewnianych.
Zapoznanie dzieci ze słowami i melodią piosenki,
Rozwijanie poczucia rytmu,
Wdrażanie do właściwego zachowania się w przedszkolu i zgodnej zabawy
z kolegami.
Pomoce:
płyta z piosenką „Ale kolego”, drewniane klocki.
5
Plik z chomika:
lilia.em
Inne pliki z tego folderu:
Zima-przewodnik metodyczny.pdf
(1370 KB)
Wiosna-przewodnik metodyczny.pdf
(1428 KB)
Jesień-przewodnik metodyczny.pdf
(1426 KB)
Przewodnik metodyczny - część 1.pdf
(2855 KB)
przewodnik_1.pdf
(3391 KB)
Inne foldery tego chomika:
ANALIZA WZROKOWA
ARKUSZE OBSERWACJI
AUDIOBOOK - BAJKI SAMOGRAJKI
AUTYZM
AWANS ZAWODOWY
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin