Kajzar - Samoobrona(1).pdf

(133 KB) Pobierz
HELMUT KAJZAR
SAMOOBRONA
Magiczny manifest
Wejście, które jest wyjściem.
Białe ściany.
Czworobok sceny.
Stalowa lina przecina scenę po przekątnej.
W górze dwa lustra bez ram.
Osoby:
NUDA ŚMIERCI
NUDA MIŁOŚCI
KRÓLOWA MAAB
AUTOR
LINOSKOCZEK
Aktorzy w wieczorowych sukniach. W pełnym makijażu. Doklejone rzęsy. Tłuste czerwone
wargi. Peruki. Twarze-maski. Elegancja. Takt. Gust. Dążenie do ideału. Do piękna. Aktorzy
powinni zapomnieć o swym przebraniu. Strój jest atrybutem, to ochronny znak, to
potwierdzenie z trudem zdobytego miejsca w społeczeństwie. To gala, to akademia, to raut, to
przyjęcie, to przesłuchanie, procesja, to kwestia czasu.
W górze na linie łapie równowagę nagi Linoskoczek.
1 on powinien zapomnieć o swojej nagości.
Światła bardzo silne i kolorowe.
Aktorzy mówią do mikrofonów.
Ich gesty nie ilustrują tego, co mówią.
Aktorzy nie utożsamiają się z postaciami. Są cali z życia czy wyobraźni. Jak kukły.
Walczą z letargiem. Bezwładem. Chodzą po scenie „stąd dotąd”. Przyglądają się sobie.
Usiłują rozpoznać się. Słuchają się nawzajem. Budzą się. Zasypiają. Palą papierosy. Piją
kawę. Alkohole. Zamykają oczy. Oszołomieni. Opętani. Nie mają zaufania do siebie.
Prowokują się wzajemnie. Boją się. Ale to wszystko dzieje się pod powierzchnią stroju i
maski. Ukradkiem,
A widzowie? Widz jest sobowtórem aktora.
Czas spektaklu jest z góry wszystkim znany. Spektakl trwać będzie półtorej godziny albo dwie
godziny, a tekstu jest na godzinę. I właśnie o te minuty ciszy idzie gra.
O miejscach ciszy decydują wykonawcy.
O przyspieszeniach rytmu również.
Nie sposób przewidzieć dokładnie oddechu tej sztuki, trwającej 90 minut. Aktorom nie wolno
zejść ze sceny prędzej.
Linoskoczek przechodzi nad sceną tam i z powrotem. Czasem spada. Upadłszy mówi:
zazdrość zabija mnie
zły uśmiech czarownika
z pierwszej strony gazety
Po tych słowach gaśnie światło i słychać muzykę.
Scena rozjaśnia się na powrót, gdy Linoskoczek jest znowu na swym miejscu.
1
PROLOG
W ciszy ceremoniał wejścia.
EPEISODION I
NUDA MIŁOŚCI
głos znany
z dzieciństwa
melodią powrotu
biała miękka wilgotna
zakamarki zapachu
ciała
na miłość rodzenie
AUTOR
wyobrazić sobie brzeg morza
słońce i wiatr
wiatr odpływ i przypływ
KRÓLOWA MAAB
za żadną cenę
nie wzięłabym
ani suszonej ani gotowanej
NUDA ŚMIERCI
i tak raz na zawsze
w pętli alfabetu
w nienasyceniu
NUDA MIŁOŚCI
słodkiej podległości
KRÓLOWA MAAB
od ust do buzi
AUTOR
zatem wychyleni ku źródłu
odnowy w tańcu
w równowadze
poczujesz wtedy radość
w ciele
i oddasz ją
młodość zresztą zawsze
KRÓLOWA MAAB
pająk na komży
w trakcie wieczerzy
NUDA MIŁOŚCI
ciała tak białe
ciała na
miłość rodzenie
AUTOR
piasek drobny i ciepły
oddech pustyni różowy
sirocco
KRÓLOWA MAĄB
to był po prostu znak
czasu
2
AUTOR
ponadto należy pamiętać aby
uśmiech w sprzeczności
przepraszam
lekkiej sprzeczności nie ma
sprzeczności w radości
NUDA ŚMIERCI
w piasku porzucona
KRÓLOWA MAAB
przywiana przez wiatr
AUTOR
fotografia Einsteina z wysuniętym
językiem
pali fotografię, rozrzuca popiół
KRÓLOWA MAAB
on prochy swe kazał
na cztery strony świata
na wiatr
NUDA MIŁOŚCI
jak dziecko złośliwe
z wysuniętym językiem
AUTOR
młodość która jest
być nie może inaczej
jest jest jest optymizmem
NUDA ŚMIERCI
bez słów najlepiej
KRÓLOWA MAAB
w słońcach Azji Afryki
NUDA ŚMIERCI
twarz
KRÓLOWA MAAB
o Europie lepiej nie wspominać
NUDA MIŁOŚCI
twarz ludzka najbardziej
AUTOR
zresztą grymas rozpaczy byłby
artystycznym fałszem zaprzeczeniem
dojrzałej estetycznej zgody gdy destylacją obrazu
słowem
NUDA MIŁOŚCI
widziałem w zielonej wodzie
basenu uda i brzuch dziewczyny
KRÓLOWA MAAB
studentki teologii
AUTOR
przeciw metaforze w radosnej
sprzeczności odnowy
rzeczywistości żywiołów
stopami tancerza
3
KRÓLOWA MAAB
z ogonem i bez
w żadnym przypadku
nie wzięłabym
NUDA MIŁOŚCI
odkupienie
oczyszczenie
KRÓLOWA MAAB
w poniedziałek
wtorek
w środę
AUTOR
w imię zrozumiałości
NUDA ŚMIERCI
a w słońcu sny
przemieszczenia gwałtowne
rozpacz nie śpij
KRÓLOWA MAAB
bez powodu zupełnie
NUDA ŚMIERCI
gdy cisza absolutna
KRÓLOWA MAAB
jak w muzeum albo w kościele
AUTOR
bez anegdoty wewnątrz
NUDA ŚMIERCI
w piecach sierpnia gdy sny
AUTOR
jeszcze mam oczy otwarte
STASIMON: MODLITWA – SEN
NUDA MIŁOŚCI
ucieczki we śnie
gdy tajemnica drzwi
drzwi najmniejszych w największych
wystarczy nacisnąć guzik
aby otwarły się spiżowe
największy człowiek
Namiestnik
w najmniejszych
a ja za nim
„mamo mamusiu”
mam komara w uchu
i ból ten
dlaczego mnie urodziłaś
ktoś nas ściga
gniew ludu kłamstwa
nasza prawda nasza
ale udało się jesteśmy
za bramą wiary jak myszy
4
w dziurze w norze
ale i tu sąd ostateczny
wycieczki wdzierają się z okrzykami
zachwytu i przerażenia
oniemieli
zbrodniarze
wszyscy wyrażą zdumienie
i rozpacz mimiką
zakonnice grożą zebranym
palcami ostrzegają
naród przed porażką
drużyny piłkarskiej
jestem w ciąży
musimy więc na siebie
uważać na języku
rośnie wrzód
za oknami defilada druga w tym
tygodniu widziałem w telewizji za oknem płynęły czołgi: motocykle wyrzutnie rakietowe
sztuka tygrysy szkoły zakłady pracy twórcy sportowcy autobusy ludność wszyscy
tratowali się wzajemnie trzymając się za ręce za transparenty bowiem DEFILADA JEST
WSTĘGĄ EPOKI – pouczył mnie zastępca przewodniczącego ma nalaną twarz i żółte
oczy rysia – a my jesteśmy – mówił – dziełem sztuki przewodniczącego jeden ruch
kolorowych gałganków które trzymacie w rękach – mówił – a powstanie obraz twarzy
przewodniczącego myśl bitewna w której zadamy decydujący cios i nie ma zapamiętaj to
sobie nie ma przebudzenia
EPEISODION II
AUTOR
oszustwo
bezwzględnie
nieudana
oda
NUDA MIŁOŚCI
już nie pamiętam o czym mówiłem
KRÓLOWA MAAB
głos cesarskiego słowika
w zegarze cenzury
AUTOR
choć z drugiej strony
KRÓLOWA MAAB
z lekkością najwyższej trudności
AUTOR
oszustwo
NUDA ŚMIERCI
niepotrzebne słowa
AUTOR
nie ma niepotrzebnych
weźmy na przykład
NUDA ŚMIERCI
tego pismaka
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin