Arystoteles Retoryka.pdf
(
9469 KB
)
Pobierz
ARYSTOTELES
RETORYKA
Przełożył,
wstępem i komentarzem opatrzył
Henryk Podbielski
Wydawnictwo Naukowe PWN
Warszawa 2004
Arystoteles
Wizerunek w rękopisie
Biblioteka Jagiellońska BJ 507, f. 161 r.,
Kraków
RETORYKA
TEXNH PHTOPIKH
RHETORICA
WSTĘP
TEORIA WYMOWY PRZED ARYSTOTELESEM
1. Retoryka sycylijska
K ulturze starogreckiej od sam ego zarania jej dziejów tow arzyszy szczególna w iara
w m oc słow a m ów ionego. Z tą w łaśnie w iarą w iąże się ściśle troska o um iejętność
pięknego i przekonyw ającego przem aw iania. W praktyce sztuka w ym ow y kw itnie
w ięc w G recji na długo przed jej teoretycznym opracow aniem . Już najstarsze
zachow ane zabytki literackie,
Iliada
i
Odyseja
, zaskakują nas jej w ysoko
rozw iniętym kształtem , a zw łaszcza w yrafinow anym sposobem argum entacji
i piękną form ą w ypow iedzi bohaterów . H om er zna przy tym w yróżniających się
m ów ców zarów no w św iecie boskim (np. H erm es), ja k w św iecie bohaterów
(N estor, O dyseusz), zna sposób przem aw iania podczas narad w odzów , na zgrom a
dzeniach w ojska i ludu, a także przed sądem . Z nane są m u ju ż w ięc w szystkie
w yodrębnione później przez A rystotelesa gatunki w ym ow y.
S pontanicznie stosują zasady w ym ow y rów nież inni poeci. D ostrzegam y je
w utw orach H ezjoda, w hym nach hom eryckich, u poetów lirycznych (Solon,
Safona), a zw łaszcza w tragediach A jschylosa (np. w
Eumenidach
), Sofoklesa (np.
w
Antygonie
,
Królu Edypie)
i E urypidesa (np. w
Hippolicie, Medei).
W szyscy ci
poeci na dużą skalę w ykorzystują zasadę praw dopodobieństw a oraz retoryczne
środki przekonyw ania. W sposób naturalny stosują też zalecaną później przez
nauczycieli retoryki kom pozycję przem ów ień i um iejętnie posługują się odpow ied
nimi do przedm iotu m ow y środkam i stylistycznym i. M ożna zatem pow iedzieć, że
w yrastająca z naturalnego zam iłow ania do piękna słow a m ów ionego praktyka
retoryczna nie tylko stała się bezpośrednim im pulsem dla refleksji teoretycznej,
lecz że dostarczyła jej rów nież odpow iedniego m ateriału do uogólnień w form ie
obow iązujących zasad i reguł. Nic w ięc dziw nego, że zasady te są często
ilustrow ane przez późniejszych nauczycieli w ym ow y i jej teoretyków przykładam i
zaczerpniętym i z poezji H om era, poetów lirycznych i dram atycznych.
Rozwój w ym ow y jak o odrębnej sztuki, podbudow anej refleksją teoretyczną,
w iąże się bezpośrednio z w prow adzeniem ustroju dem okratycznego w koloniach
greckich na Sycylii (w A kragas w 472 r. p.n.e. i w Syrakuzach w 466 r. p.n.e.)
i w A tenach. D em okracja zaktyw izow ała bow iem życie polityczne i społeczne
obyw ateli, um ożliw iając im rozstrzyganie w iększości spraw natury politycznej
i społecznej. Zgrom adzenia ludowe, na których w ażyły się losy polityki w ew nętrznej
8
Plik z chomika:
ligagm
Inne pliki z tego folderu:
Arystoteles Leśniak K.pdf
(6908 KB)
Etyka Eudemejska Arystoteles.pdf
(944 KB)
Polityka Arystoteles.pdf
(1248 KB)
Arystoteles Etyka wielka Etyka Eudemejska (tł. W. Wróblewski)1.pdf
(8937 KB)
Arystoteles Etyka wielka Etyka Eudemejska (tł. W. Wróblewski).pdf
(10042 KB)
Inne foldery tego chomika:
0.Filozofowie
1901, Kazimierz Twardowski, Zasadnicze pojęcia dydaktyki i logiki
1986, Waldenfels, Religie odpowiedzia na pytanie o sens istnienia człowieka
A History of Western Philosophy - Bertrand Russell
AH
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin