Sam naprawiam - OPEL OMEGA A.pdf

(28256 KB) Pobierz
WSTÊP
~
s
-
1.1.
DANE TECHNICZNE
~
Opis samochodów
Wprowadzony
na rynek w sierpniu 1986 roku samochód Opel Omega jest
nastêpc¹ modelu Opel Rekord, którego wyprodukowano
ponad 7,6 mln sztuk.
w ci¹gu 33 lat
~.
.
Omega jest samochodem klasy wy¿szej, wystêpuj¹cym w dwóch pod-
stawowych typach nadwozi: kareta (limuzyna) oraz kombi o nazwie Caravan.
Omega kareta ma baga¿niko pojemnoœci
520 dm3,która po z³o¿eniutylnego
oparcia wzrasta do 870 dm3. Pojemnoœæprzestrzeni ³adunkowej dla Omegi
Caravan po z³o¿eniu tylnego siedzenia wynosi 1850 dm3.
Omega ma klasyczny uk³ad napêdowy z silnikiem umieszczonym pod³u¿nie.
W samochodzie mo¿e byæ montowany jeden z silników benzynowych
o pojemnoœciach 1,8 dm3, 2,0 dm3, 2,4 dm3, 2,6 dm3 oraz 3,0 dm3 (silniki
2,4 dm3, 2,6 dm3 oraz 3,0 dm3 nie s¹ omówione w ksi¹¿ce) lub silników
wysokoprê¿nych o pojemnoœci 2,3 dm3. Silniki o zap³onie iskrowym wy-
stêpuj¹ w wersji z uk³adem zasilania gaŸnikowym lub wtryskowym. Nato-
miast .silniki o zap³onie sam?czynnym mo¿na otrzymaæ w wersji standar-
dowej lub turbodo³adowanej.
We wszystkich odmianach samochodu silnik jest zblokowany ze skrzyni¹
biegów o piêciu prze³o¿eniach. Na ¿yczenie mo¿e byæ zamontowana
czterostopniowa skrzynia automatyczna. Ze skrzyni¹ biegów wspó³pracuje
suche, jednotar~zowe
sprzêg³o, z bezazbes.towymi
ok³adzinami
ci.ernymi oraz
.-
1
t
:1
~"
z centraln¹ sprêzyn¹ talerzow¹ typu BalievIII. Moment obrotowy jest przeno-
szony na ko³a tylne przez dwuczêœciowy wa³ napêdowy, podparty na jednym
³o¿ysku poœrednim. Mechanizm ró¿nicowy jest wyposa¿ony w dwa sprzêg³a
p³ytkowe o ograniczonym poœlizgu. Zawieszenie przednie jest typu McPher-
son, pochylone do œrodka i wsparte na wahaczach poprzecznych. Wahacze
,
1
'
I
j
.i
J
s¹ mocowane do ramy poœredniej, ta przykrêcona do nadwozia w dwóch
a
punktach. Przednie zawieszenie ma ujemny promieñ zataczania. Ko³a tylne
zosta³y równie¿ zawieszone niezale¿nie na wahaczach skoœnych wspó³-
pracuj¹cych z krótkimi sprê¿ynami œrubowymi, amortyzatorami i stabilizato-
rem. Wahacze s¹ mocowane do belki poprzecznej, która stanowi równie¿
mocowanie dla przek³adni g³ównej. Na ¿yczenie samochód mo¿e byæ
wyposa¿ony w elektroniczny uk³ad kontroli jazdy, który dostosowuje poziom
i t³umienie zawieszenia do prêdkoœci i warunków jazdy oraz obci¹¿enia.
W uk³adzie kierowniczym zastosowano przek³adniê typu kulkowego (mo¿e
byæ ze wspomaganiem). Prze³o¿enie przek³adni wynosi 14,7:1.
We wszystkich modelach zastosowano dwuobwodowy uk³ad hamulcowy ze
I
~
.j
wspomaganiem. Hamulce przednie i tylne s¹ tarczowe. Opoi Omega z sil-
nikami 2,0 dm3 oraz wiêkszymi ma tarcze hamulców przednich wentylowane.
10
;:A,;~
.'
"'"
,~~
-
, cæ'
;
1.1. DANE TECHNICZNE
OPIS SAMOCHODÓW
~
f.~
"J
f
I;'
:
;'~
ABS
H
I
.
.
. k³ d h
I
.
.
Na zyczenle u a amu cowy Jestwyposazony w
. amu ec awaryjny
dzia³a na bêbny kó³ tylnych.
Opel Omega zosta³ samochodem roku 1987. Na jesieni 1990 roku nadwozie
zm?dern~zowano: zmie,niono kszta³t wlotu powietrza z .przodu, zwiê~szono
œwiat³akierunkowskazoworaz wprowadzono nowe spoilery z przodu I z ty³u.
:'
ic
I~,
,~
Oznaczeniemodelu
Oznaczeniesilnika
PojemnoϾ
silnika
$rednica cylindra
Skok t³oka
Moc maksymalna
- przy prêdkoœci
obrotowej
cm3
mm
mm
kW (KM)
obr/min
1.8
18NV
1796
84,8
79,5
60 (82)
5400
1.8S
18SV
1796
84,8
79,5
66 (90)
5200
1.8
E18NVR
1796
84,8
79,5
65 (88)
5200
1.8i
18SEH
1796
84,8
79,5
85 (115)
5600
+
,
Momentmaksymalny
-
przy prêdkoœci
obrotowej
Stopieñ sprê¿ania
Zasilanie
Paliwo
Katalizator
Okres produkcji
N.m
obr/min
3000
9,2
gaŸnik
2E3
benzyna
95 b.o.
+
9.86 - 8.87
135
3400
10,0
gaŸnik
2E3
benzyna
95
-
9.86 - 8.87
148
3200
9,2
gaŸnik
2EE
benzyna
95
-
8.87 - 4.90
143
4600
10,0
wtrysk
L3-Jetronic
benzyna
98
-
9.86 - 7.92
160
Oznaczeniemodelu
Oznaczeniesilnika
PojemnoϾ
silnika
$rednica cylindra
Skok
t³oka
Moc maksymalna
- przy prêdkoœci
obrotowej
Moment maksymalny
- przy prêdkoœci
obrotowej
Stopieñ sprê¿ania
Zasilanie
,
cm3
mm,
2.0i
20SE
1998
86,0
2.0i
C20NE
1998
86,0
2.3D
23YD
2260
92,0
2.3TD
23YDT
2260
92,0
2.3TD
23DTR
2260
92,0
mm
kW (KM)
obr/min
N
.m
obr/min
86,0
90 (122)
5400
175
2600
10,0
wtrysk
Motronic
M L4.11)
benzyna
98
-
9.86 - 8.87
86,0
85 (115)
5400
170
2600
9,2
wtrysk
Motronic
M L4.11)
benzyna
95 b.o.
+
9.86 -
85,0
54 (73)
4400
138
2400
23
pompa
wtryskowa
Bosch VE4
olej
napêdowy
_2)
9.86 -
85,0
66 (90)
4200
190
2200
23
pompa
wtryskowa
Bosch VE4
olej
napêdowy
-
9.86 - 8.88
85,0
74 (100)
4200
218
2000
23
pompa
wtryskowa
Bosch VE4
olej
napêdowy
_2)
9.88 -
11
Paliwo
Katalizator
Okres produkcji
,) Od 9.89 Motronic
M1.5.
2)
Od 9.92 katalizator nieregulowany.
~::~
~~
...~4',
1. WSTÊP
Dane identyfikacyjne
Dane identyfikacyjne samochodu s¹ umieszczonena tabliczce umocowanej
na pasie przednim nadwozia (rys. 1.1). Numer fabryczny samochodu jest
dodatkowo wybity na pod³odze miêdzy progiem a fotelem przednim pasa¿era
(rys. 1.2). Oznaczenie i numer silnika s¹ wybite na kad³ubie silnika z lewej
strony.
I
~-
f
f
f
³
!
i
'
=~:::====:~~~~~7/
-
====:==:::=====:=::==~1~~~~~~~~~~~~~
"'
#r~
t
~C~~~~~71
--
3::::
I
³
:.r
--~::~====::=
IDENTYFIKACYJNEJ
Rys. 1.1.
MIEJSCE UMIESZCZENIA
-=:::
NUMERU
J
TABLICZKI
FABRYCZNEGO'
Rys. 1.2.
MIEJSCE UMIESZCZENIA
j
';'
,
t
Oznaczenie silnika zawiera nastêpuj¹ce informacje:
f
E 18 N V
R
1
2
3
4
5
1 - spe³nianie norm czystoœci
spalin: C = katalizator regulowany, E- normy
l
l
europejskie, - na Austriê,S - na Szwecjê;
A
sprê¿ani~: G -
'..
~.
'-'0
i:f
2
-
pojemnoϾ
silnika: 18 - 1,8 dm3, 20 - 2,0 dm3;
poni¿ej 8,5,
~ .- 8,5:,,9,0,
N -
9,0...9,5,
3 - st~ieñ
S 9,5...10,0, X 10,0...11,5, Y - powyzej 11,5,
4 - uk³ad zasilania: D - diesel, E - wtrysk wielopunktowy, V - gaŸnik,
Z - wtrysk jednopunktowy;
5 - wykonanie: H - wysoka moc, J - moc d³awiona, R - moc podwy¿szona,
T - sprê¿arkado³adowuj¹ca
Oznaczenia wersji nadwozia s¹ nastêpuj¹ce.
Kod GM
Kod Opel
Oznaczenie
Wersjanadwozia
literowe
F19
16
LV, LS
kareta, 4-drzwiowa, standard
M19
17
LV, GL
kareta,4-drzwiowa,lux
F35
66
KF, LS
kombi, 5-drzwiowe, standard
M35
67
KF, GL
kombi, 5-drzwiowe, lux
Podczas zamawiania czêœc.i
zamiennych nale¿y podawaænumer fabryczny
samochodu, rok produkcji oraz wersjê nadwozia i wykonanie.
,
12
1.1. DANE TECHNICZNE
CHARAKTERYSTYKA TECHNICZNA
~j
..
Charakterystyka techniczna
Typ silnika
SILNIK
PojemnoϾ
Œrednica
cylindra
Skok t³oka
Liczba cylindrów
Liczba ³o¿yskwa³u korbowego
Ciœnienie
sprê¿ania
- graniczne
Kad³ub
Odchy³ka p³askoœci
powierzchni styku
z g³owic¹
Odchy³ka ko³owoœcicylindra
Odchy³ka sto¿kowatoœci
cylindra
WysokoϾ
kad³uba
Œrednica
cylindra
Wystawanie t³oka ponad kad³ub
Luz t³oka w cylindrze
- nominalny
-
po naprawie
cm3
mm
mm
bar
bar
~
'
"
J
,..
.c
1.8/1.8i
1796
84,8
79,5
4
5
2.0i
1998
86,0
86,0
4
5
2.3 Diesel
2260
92,0
85,0
4
5
20...30
17
f
"
³
.
.
mm maksymalnie 0,04
mm
0,013
mm
0,013
mm
patrz s. 41
mm
0,40
mm
mm
0,02
0,02...0,04
0,013
0,013
patrz s. 41
0,33
0,02
0,02...0,04
maksymalnie 0,05
0,013
0,013
256
patrz s. 99
0,40...0,70
0,02
0,03...0,05 (23YD)
0,05...0,07
(23YDT/23DTR)
³
T³oki i korbowody
Œrednica
t³oka
- uszczelniaj¹cych 1/2
- zgarniaj¹cego 3
Luz w zamku pierœcieni
- uszczelniaj¹cych 1/2
- zgarniaj¹cego 3
Sworzeñ t³okowy
- d³ugoœæ
- œrednica
- luz w t³oku
- luz w korbowodzie
Dopuszczalna ró¿nica masy
-
t³oków
- korbowodów
Wa³ korbowy
Wymiary nominalne
-
patrz s. 41
mm
mm
mm
mm
mm
mm
mm
mm
g
g
1,5
3,0
0,30...0,50
0,40...1,40
61,5
21,0
0,011...0,014
zaciœniêcie
4
8
patrz s. 41
1,5
3,0
0,30...0,50
0,40...1,40
61,5
21,0
0,007...0,010
zaciœniêcie
8
patrz s. 99
2-0:22
4,0=g:~~
0,20...0,45
0,20...0,45
74-0,3
30-0,004
0,003...0,012
0,014...0,025
8
-o 01
WysokoϾ
pierœcieni
t³okowych
œrednica
czopag³ównego
mm 57,982...57,995 57,972...57,995 57,987...58,000
mm
mm
mm
mm
mm
mm
mm
mm
mm
mm
mm
mm
mm
mm
25,950...26,002
26,460...26,580
57,732...57,745
26,150...26,202
26,460...26,580
57,482...57,495
26,350...26,402
26,460...26,580
0,07...0,30
0,015...0,040
0,019...0,063
57,482...57,495
26,350...26,402
48,471...48,487
26,460...26,580
0,07...0,30
0,015...0,040
0,019...0,063
25,950...26,002
48,971...48,987
26,460...26,580
29,45...29,49
53,971...53,987
32,00...32,08
57,737...57,750
29,70...29,74
53,721...53,737
32,00...32,08
- szerokoϾ
czopa ustalaj¹cego
- œrednica
czopa korbowego
- szerokoϾ
czopa korbowego
Podwymiary naprawcze (-0,25)
- œrednica
czopa g³ównego
- szerokoϾ
czopa ustalaj¹cego
- œrednica
czopa korbowego
- szerokoϾ
czopa korbowego
Podwymiary naprawcze (- 0,50)
- œrednica
czopa g³ównego
- szerokoϾ
czopa ustalaj¹cego
- œrednicaczopa korbowego
- szerokoϾ
czopa korbowego
Dopuszczalny luz osiowy
Dopuszczalny luz ³o¿yskg³ównych
Dopuszczalny luz ³o¿yskkorbowych
0,03...0,130
0,02...0,07
0,03...0,08
13
!):~§",c,;'"r'.
~~-..
~
Zgłoś jeśli naruszono regulamin