1997-07 Gambler 44.pdf

(23980 KB) Pobierz
rzucił
na
redakcję kl~twę
kartograjstwa
l
chciwości
SNE~
l N T ER
Baw
się
• Ucz w magicznym
św·ecie
Disney'a
CD·ROMy
z wcuzyml ulubionymi bohaterami
doattpne
w
alecl OPTIMUJ
®
ACTIVE
~
'
....
W~e1111formoq1
rM11ilU1WPOM
OPlłM~
®
ut
Nowo~ko
118, 33 300 Nowy
Sącz
OPIIMU~
tel.
0·18 43-77
·97
Biuro: WarnGWO
~
Marsza!
ov•ska 9/lS,Id
(0-22) 25 07 03, 25 82 02 25 71
5
Sldepy firmowe
CD
Projekt:
lydgos:ta
ul
Jog
~ka70/3 teł
(0.52)
.46
13 37
Kraków
ul
S!crowiilna 65,
rei
10-12121 26
17,
Warnawa
L
ndyj
~.o
25o.
·
22)672 80 18,
Warnawa
lA
P
ereco
2
teł
(0-22)654 23 65
c
RO. DANIE •
, ,
ZDANIE • ROZDANIE • ROZDANIE • ROZDANIE
Z
'l'~;·
c-i
RO
-~-
:<ł'
...
,..
_!
""-
.•
'
.
.-. . .
.
Na
płycie
.........................-
..........................
str
6
GambJerlada
Gamblonada
.v•osna
97
" ..._........_ ...,_.
str. 28
PSX
Konkurs Gamblora'
f~rmy
Tomado
----
sir. 84
NEWS
......................................
str.
8
·----·--·---Sit
RECENZJE
12
64
~
1
~
m
·
---
''
.
~
·
'
-
~
-
l
21
str
65
..ho..
.
l
T•lan•c
-
Advunluru
O
.•t
of
Ttmo
str
68
l
G-Norno
l
l
14
Escapc -
audtolclc
.._ .................................
si
r
35
PUBLICYSTYKA
Grałem
Battiu
Arena
Tosh10den URA .
Gir 70
rolf
1eza
....
str
36
A
mo~.
str
70
l
l
,
....
..__..a.......- -
TEMAT NUMERU
Zloty W
tek
g
ter
kompolerowych
....- ...- .•
~
...
&lr
38
Outlaws
1
Attua
Socccr Club
l
l.:dt!IOO
NINTENDO 64
TeTe
...................................... atr.
43
Super
Mano
64
ntr
72
15
Ec:f>UIIIca 11 Pl
23
Kupon
l
zasady prenumeraty
..-
.......
sir
57
TtHo
D•nosaur Hunlf!r
sir
73
16
Datl·hghl Confltc.l
INFORMACJE
Dystrybulorzy
o'"'
umeru
07/ 97
Indeks
g•er
w
numerze
Numery
archrwalnc
Oferta spCCJillna:
GAMBLER
CD 2/ 96
&lr
59
:;lr
59
str
59
AMIGA
Brr.. n KtiiOJ
Gir
74
:;11
59
ZdraJCa
.
....... , .....
sir
75
17
REAKCJE REDAKCJI.. atr. 60
INTERNET
Garść
funlurHtum
,
.
lUr
62
.........
sir
75
ctokawo•,trl
OPJSY
18
24
84
92
Alfab
tyczny
p
l
ogłoszeń
PodwóJnO Idopoty
Buda
Tuc.kcra
Mag<c:
Tho Galhonng
1
l
COPr~t
96
88
co
Ptcjolo
OE.f
Ę_t.ITEI<
Plua
'
1939
zo
....__. __
l
••• '
81
~
r~
3.&
97
r
07
Group
' o;
at
77 70
&lt
37
05
87
lllr
43
25
"
~,,
.....
~
·~•'
•••
•"'f
.,.
e•
.
,
-
1
. .
l
l
.
Magc
The Gathcung
T
,.
lSA
~
L K Av.t.LON
oh
Q
MDK
MATl
\~•
r
ago
au 71
,_.u wncct •
Mvll
r•Sł)~
s.tr
()3
QB
.
JotFtghter III
l
1
Polanlll CD
'
.--.'
~
-
io.
.
l
••
.. .
~ ·~1'- -~_.-
j~;~!~l·ti~-~ -
--~-~--~ '.·~~9~NT~
_
KOMENTARZ • KOMENTARZ
~
Zew
krwi
PoJaWieOle
się
drug1ej
częśc1
Phantasmagoni, a wkrótce potem
c1eszacego
s1ę zła sławą
Harvestera
wzbudztło
we mnie uczucia, które w
naJlepszym razte
można
okresltc Jako:
mieszane.
Jednak masa krytyczna
została
przekroczona w chw11t, gdy w
ręce
wpadło
m1 naJnowsze
dzteło
SCI, gra
Carmageddon, o któreJ szerzeJ napi-
szemy w
następnym
numerze Carma-
gaddon to samo-
chodówka, w
któreJ podobno
trzeba
się
z
k1mś
śctgać,
ale tak
nap
rawdę
cała
W
oczach
ła
t
ków
gry komputerowe
uchodzą
za:
krwawe.
głupte
oraz
bezwartosciowe (co Jest konse-
kwencJa dwoch poprzedmch
osądów)
.
Oczyw1scie optnia ta, Jak
większosc
obtcgowych, Jest
zafałszowana
Gry
komputerowe:
bywaJą
krwawe, lecz
me bardzteJ
ntż
f1lmy
bardzo rzadko
są głupie,
są wartościowe
zarówno
pod
względem
edukacyjnym. jak i
rozrywkowym Obiegowa opinta o
grach wyntka z
nteumleJętnośct
zabawa polega na
rozJeżdżantu
Bogu
ducha winnych
przechodntów. Za
szczególnie
efektowne akcje
otrzymujemy
rozmatte bonusy,
np
.
,.za
impresję
artystyczna" albo
.
za
rozchlapanie
goscta~
Przy tym wszyst·
ktm Carmageddon to gra taka sob1c,
w niskteJ
rozdzielczości,
o
przecięt neJ
grywalności,
w dodatku laduje
s1ę
dobre 5 mtnut (l) -
dłużeJ
n1z Dagger·
fali.
to symptomy nowej tendencji do
umieszczania w grach scen coraz
brutalntejszych 1 bardziej krwawych
w celu
zwtększenta popularnośct
gry.
Jakrś
drobny
skandałrk. artykuł
w
codztennej gazecte alarmujacy
oprnię
publiczną,
te rzeczy
...
(alarmuJ<ICY
wstępniak
w
piśmie
o grach
też
...
).
Kultowe
tytuły
ostatnrch lat - Doom,
Ouake czy Mortal Kombat
były
krwawe.
Jednak za
każdym
razem krwawe
sceny
były
tylko elementem (motm
zdaniem uzasadnionym) budowanta
nastroJu Doom
oferował szokująca
grafrkę
30
swretną
grywalnosc
l
zaczątkr
trybu multtplayer Ouake to
rewolucJa w grach stectowych Mortal
Kombat - pierwsza
porządna
biJatyka
z
fotorealistyczną
grafika 1 znakomitym
systemem walki.
Inaczej
mówiąc:
gdyby w Doomte
strzelało stę
n1e rak1etam1 do lmpów a
ztelonym groszk1em do pomtdorów to
i
tak
byłaby
to swietna gra Gdyby zas w
Carmageddon zamtast
rozJeżdżać
ludzt
zb1erało s1ę
gwtazdkr to nawet bela·
testerzy
posnęliby
w drugtcJ minucie
gry. Oto rózntca
między
produkcJa
dobrą
a
słabą.
postrzeganta 1ch
istoty przez
osobntków,
których InterakcJa
z naJszerzeJ
rozumianym
t
.swiatam•
wtrtuał·
nymt" nte wykra·
cza poza nactska·
n1e guzików na
pilocte od
tełewi·
zora.
Niestety,
coraz
częsctef będą stę
traflać
ftrmy
trąbtace
o sworm produk·
cie przez
tubę propagandową
krytyków
gier, aby
sprzedać
go tym, którzy
kuptą
wszystko co publtcznie
napiętnowane
.
Mtmo
ustlnych
poszuktwań (oczywiście
,
powodowanych dz1enn1karsk1m obo·
wtazkiem) nigdy nte
udało
m1
su~
odnaleźć śladow
szeroko optsywanej
swego czasu przez med1a gry
Auschwtlz
Commander, w któreJ Jakoby
prowadz1ło stę
obóz koncentracyJny.
Podcwzewam.
że jeśli
gra taka rzeczy·
wiścte powstała,
to
napisał
JC\ 1akis
chory cziOWIOk
JUŻ
PO
całeJ
dztenmkar-
skieJ aferze która uwazam
za
wyssaną
z palca. Ot
taki
mały
paradoks przyczy-
nowo-skutkowy.
Długotrwałe p•ętnowa­
nte nte
1stntejącego
problemu w koncu
powołuje
go do
życ•a
w wymtarze Jak
naJbardzleJ matenalnym.
P1szę
to
2
obawy,
że
jacys meudacz·
ntcy
będą
nam
zasmiecać p1ękny
swtatek gier komputerowych, ale
też
ku
przestrodze,
abyśmy,
Jak
pisał
guru
Sapkowski,
.
nie mylilt gw1azdz1stego
nteba z Jego odbiciem w stawte".
Bezsensowne epatowanie
brutalnośctą
ntgdy nte
zastąp1
dobreJ
grywalnośc1,
pomysłu
,
engine' u l
całe szczęście
Zgłoś jeśli naruszono regulamin