221 - PSX Extreme.pdf

(62712 KB) Pobierz
MOOTANTZ
G
łównymi bohaterami gry
są Mootki. Sympatyczne
stworki stworzone przez
doktora Browna, których zadaniem
jest odnalezienie zbiegłych Mootków
i... rywalizacja.
Najciekawszym elementem całej
zabawy jest mieszanie postaci. Każda z nich składa się z trzech części
– tułowia, głowy i nóg – które możemy swobodnie pomiędzy sobą
wymieniać. O ile wszystkie należą do tej samej postaci, tworzą sensowną
całość. Wraz ze zdobywaniem doświadczenia można jednak poszerzyć
bestiarusz postaci, którymi możemy grać i nic nie staje na przeszkodzie,
żeby głowę pandy wrzucić do postaci robota czy też mechaniczne
nogi robota przetransferować do szopa. Możliwości jest praktycznie
nieskończenie wiele. Każdy element Mootka posiada przypisaną do niego
moc. Po odkryciu wszystkich trzech rodzajów mocy każdej z postaci, po
zdobyciu dużego doświadczenia, nasze Mootki mogą zmienić się nie
do poznania. Na każdą dyscyplinę
można wybrać osobną ekipę, która
dysponuje określonym zestawem
mocy. Co prawda mocy na mecz nie
możemy użyć więcej niż 3 razy, ale
przy dobrym zestawie ofensywnym
możemy przeszkodzić przeciwnikowi,
zanim ten zdąży strzelić nam gola czy
też nawet ruszyć się. Pomijamy już oczywiście fakt, że przesympatyczne
Mootki, pomieszane, wyglądają jeszcze sympatyczniej!
Oprócz trybu multiplayer, gra w wersji na urządzenia mobilne oferuję
bonusową rozgrywkę, która wykorzystuje w pełni multidotyk. Takie za-
bawy jak Twister czy Kret to doskonały przerywnik pomiędzy sieciowymi
zmaganiami.
Zabawę można rozpocząć wchodząc na stronę
www.mootantz.pl
NIE LEKCEWAŻ MOCY
W
BUTCHER
Drabik
Grzegorz
Redaktor Naczelny
butcher@psxextreme.pl
iem, o czym mogliście pomyśleć w pierw-
szej chwili. „Butcher, maniak Star Wars, zro-
bił okładki pod siebie i jeszcze numer tym
wypchał”. Fakt, gdybym miał wybrać jeden film
czy serię, która odcisnęła na mojej młodej psychice
najbardziej trwały ślad, nie byłby to „Obcy”, „India-
na Jones” czy „Terminator”, ale właśnie oryginal-
na trylogia „Gwiezdne wojny”. Poczytacie zresztą
o tym na dalszych stronach. Co ważniejsze jednak,
tak samo jak ja czują miliony ludzi na świecie. Star
Wars to jeden z największych fenomenów popkultu-
ry naszych czasów – o ile nie największy. Fenomen,
który właśnie obchodzi swoje święto z okazji kinowej
premiery „Przebudzenia Mocy” – na kontynuację
sagi i jednocześnie początek nowej trylogii czeka-
liśmy ponad 10 lat, więc celebracje są jak najbar-
dziej na miejscu. To marka, którą zna każdy z nas, od
lat przenikająca nie tylko na pole komiksów czy ga-
dżetów, ale także gier wideo. Niezależnie od tego,
który jej wymiar kochacie, znajdziecie coś dla siebie
w „galaktycznym” Temacie Numeru, który wieńczy
nasza recenzja kinowego epizodu VII.
Jeśli mimo wszystko to nie Wasza bajka (dosłow-
nie i w przenośni), mamy mnóstwo innego mięcha,
w którym z przyjemnością zatopicie zęby. Tradycyj-
nie na start nowego roku dajemy Wam zestawie-
nie premier planowanych na najbliższe 12 miesięcy.
Tym razem jednak dokonaliśmy selekcji według gło-
sów redakcji, wybierając Top 50 najbardziej oczeki-
wanych przez nas produkcji. Sprawdźcie, czy są tam
również Wasi faworyci, których wypatrujecie na ho-
ryzoncie w 2016 roku. Odwiedziliśmy specjalistów od
lokalizacji gier – firmę Roboto – aby przybliżyć Wam
tajniki ich ciężkiej pracy, a nawet samemu spróbo-
wać sił w temacie. Jeżeli wydaje Wam się, że w tej
dziedzinie branży wystarczy znać gry i języki obce,
to... przeczytajcie nasz materiał czym prędzej. Ko-
modo i Zax pochylają się nad zjawiskiem hejtu, jaki
dotyka chyba wszystkich współczesnych gier AAA,
co niejako łączy się z drugą dyskusją w szerszym
gronie – o Falloucie 4. Natomiast jeżeli macie wra-
żenie, że współcześnie wiele gier dostajemy nie-
dokończonych lub niepełnych, to... macie rację,
a Dżujo ma dla Was wyjaśnienie tego zjawiska. Zja-
wiskiem jest także Yokai Watch – ten „pogromca Po-
kemonów” podbił już Azję i szykuje atak na Zachód.
Przygotuje Was na niego raport Mazziego z Japonii.
Za miesiąc tradycyjnie spodziewajcie się rzeczy nie-
spodziewanych oraz redakcyjnego Podsumowania
Roku 2015 – tym razem w nowej formule.
Przed nami kolejne 365 dni ósmej generacji konsol
– życzymy Wam, żeby branża nie zwalniała tempa,
kreatywność deweloperów buzowała, gry AAA
przestały się spóźniać, a sobie – żebyście byli z nami
jak najdłużej. Do Siego Roku!
88
DOSTAWA
Z TAJWANU
Na pierwszy rzut oka to znana historia sukcesu
Pegasusa. Ale śledztwo Rogera sięga głębiej.
Czasów, gdy rodzima prasa dostrzegła zalety
konsol, bazarowych piratów zaczęła uwierać
ustawa o prawie autorskim, producentowi klona
Famicoma wyrosła konkurencja, a polscy gracze
poznali konsolki kieszonkowe. Mówi Wam coś
nazwa Pegasus Game Boy? Ano właśnie.
Retro / Historia gier wideo w Polsce
facebook.com/PPEpl
4
PSX EXTREME
youtube.com/user/PPEPOLSKA
twitter.com/PSXExtremePL
SPIS TREŚCI
TEMATY NUMERU
16
STAR WARS
– FENOMEN
ŚWIATOWEJ
POPKULTURY
i Star Wars Battlefront – koń-
cówka roku zdecydowanie należy
do Gwiezdnej Sagi. Kult narodził
się prawie 40 lat temu i szybko
opanował wszystkie gałęzie
kultury masowej, znajdując rzesze
wyznawców na całym świecie.
Filmy stare i nowe, komiksy,
gadżety, edycje domowe, gry naj-
ważniejsze i wiecznie żywe – 12
stron nie tylko dla hardkorowych
fanów sagi.
Star Wars – fenomen światowej popkultury
Top 50 gier na 2016 rok
Trudna sztuka lokalizacji
CO NOWEGO
16
28
36
Temat Numeru
„Przebudzenie Mocy”
EA Sports UFC 2
NieR: Automata
The Legend of Zelda: Twilight Princess HD
PlayStation Experience 2015
RECENZJE
13
12
14
15
Beyond: Dwie dusze
Bloodborne: The Old Hunters
Deadpool
FAST Racing Neo
Fat Princess Adventures
Game of Thrones: Episode 6
Just Cause 3
Mario & Luigi: Paper Jam
Minecraft: Story Mode Episode 3
SteamWorld Heist
The Crew: Wild Run
The Elder Scrolls Online: Tamriel Unlimited – Orsinium
Tom Clancy’s Rainbow Six Siege
Typoman
Xenoblade Chronicles X
Yakuza 5
PORADNIK
56
52
59
61
60
57
54
58
57
61
53
60
50
59
44
48
28
TOP 50
GIER NA 2016 ROK
nadchodzące w nowym roku i wyszło
nam ponad 100 pozycji. Odsialiśmy
jednak te, o których zapomnielibyście
po przewróceniu strony. Pozostałe
poddaliśmy głosowaniu zgRedów
i oto wynik: 50 najbardziej oczekiwa-
nych przez nas gier najbliższych 12
miesięcy. Trzymajmy kciuki, żeby za
rok nie pisać ponownie o paru z nich.
Star Wars Battlefront – porady z placu boju
HARDKOR
62
Temat Numeru
Zliczyliśmy premiery
Mieszkańcy Dziwnego Świata
Japonia kontratakuje
Star Wars Battlefront – najlepsze easter eggs
Styliści branży – Sucker Punch Productions
Licencja na hejtowanie
Minimum Viable Product
Zgrentgen – Fallout 4: wojna się zmieniła?
Yokai Watch – gra, która podbiła Japonię
Kartoteka – David Cage
Video Games Live – relacja
34
47
64
65
66
70
72
76
78
92
66
LICENCJA
NA HEJTOWANIE
kroku, nikt nie jest bezpieczny, nic
nie jest pewne. Gdy kolejna pro-
dukcja AAA wskakuje do sklepów
i konsol graczy na całym świecie,
zaczyna się nagonka. Powód do
bicia zawsze się znajdzie. Dlacze-
go przestaliśmy po prostu cieszyć
się grami, a coraz częściej wolimy
obrzydzać sobie doznania i wyle-
wać żale w Sieci?
RETRO
Hardkor
Agresja czyha na każdym
Trzeba znać
Moje retro – Mariusz Borkowski
Pegasus zone – Alien 3
Kult plastiku – Atari Stick Station
Historia gier wideo w Polsce (cz. XIII)
FELIETONY
86
86
87
87
88
Z dziennika gracza [Dżujo]
Fabularna tawerna [Zax]
Od gracza dla graczy [Mazzi]
Savepoint [Michał Walkiewicz]
Dwóch zgryźliwych tetryków [Zooltar / Marcellus]
New Game Plus [Mielu]
Okiem maniaka [Butcher]
STAŁE RUBRYKI
11
79
81
83
84
85
98
36
TRUDNA SZTUKA LOKALIZACJI
Temat Numeru
Krytykować łatwo – ale co tak naprawdę wiemy o kulisach
pracy ludzi odpowiedzialnych za rodzime lokalizacje gier? Na pewno
za mało – i ten materiał ma szansę to zmienić. Miliony słów tekstu,
napięte terminy, problemy małe i duże, lokalne i transgraniczne.
Po tej lekturze inaczej spojrzycie na język polski w grach.
Co nowego
Ohayo Nippon
Testy
Hyde Park
Graczpospolita
Region Filmowy
Głos ludu
Listy
06
08
10
42
80
82
93
94
PRENUMERATA I E-WYDANIE PSX EXTREME – ppe.pl/prenumerata
/
ppe.pl/ewydanie
PSX EXTREME
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin