SSP465_PL 1,2 TDI.pdf
(
2596 KB
)
Pobierz
Szkolenia techniczne
Zeszyt do samodzielnego kształcenia nr 465
Silnik wysokoprężny 3-cylindrowy 1,2 l TDI
z układem wtryskowym Common Rail
Budowa i zasada działania
Wyjątkowo mały silnk
Silnik TDI 1,2 l z układem wtryskowym Common Rail
zaliczyć można do nowej generacji efektywnych,
oszczędnych i dynamicznych silników
wysokoprężnych firmy Volkswagen.
Jest to nowy silnik wysokoprężny, o trzech
cylindrach, opracowany na bazie wprowadzonego
na początku 2009 roku czterocylindrowego silnika
wysokoprężnego TDI 1,6 l i zastępuje udany silnik TDI
o pojemnoci 1,4 l z pompowtryskiwaczami.
Nowy silnik TDI 1,2 l idealnie spełnia wzrastające
wymagania w zakresie dynamiki i komfortu przy
najniższym zużyciu paliwa i nieznacznej emisji
substancji szkodliwych.
VW Polo Blue Motion z tym silnikiem osiąga czołowe
wartości w zakresie minimalnego zużycia paliwa
3,3 l/100 km i emisji CO
2
wynoszącej 87 g/km.
S465_002
Zeszyt do samodzielnego kształcenia
przedstawia budowę i zasadę działania
nowych rozwiązań.
Treść niniejszego zeszytu nie podlega
aktualizacji.
Aktualne informacje na temat diagnozy, regulacji
i wykonywania napraw należy czerpać
z odpowiedniej literatury serwisowej.
Uwaga
Wskazówka
2
O czym będzie mowa
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
Silnik TDI 1,2 l - 55 kW . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
Mechaniczne elementy silnika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
Kadłub silnika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
Wał korbowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
Głowica silnika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Pokrywa głowicy silnika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Moduł wałka wyrównoważającego. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
Napęd paskiem zębatym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Napęd urządzeń pomocniczych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Obieg oleju . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
Pompa oleju . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Miska olejowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Obieg układu chłodzenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Niskotemperaturowy układ recyrkulacji spalin . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Kolektor ssący z klapami zawirowującymi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
Układ paliwowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16
Układ wtryskowy Common Rail . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Układ sterowania silnika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Schemat układu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Sterownik silnika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Turbosprężarka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Jednostka sterująca przepustnicą J338 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Czujniki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Układ recyrkulacji spalin . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
System filtra cząstek stałych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Układ rozgrzewania świec żarowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Układ start-stop . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
38
38
40
40
42
43
46
48
50
52
Serwis . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
Narzędzia specjalne i urządzenia warsztatowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
Sprawdź swoją wiedzę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54
3
Wprowadzenie
Silnik TDI 1,2 l - 55 kW
Na bazie wprowadzonego w samochodzie Polo na początku roku 2009 silnika TDI 1,6 l opracowano nowy
wysokoprężny silnik 3-cylindrowy.
Przy konstruowaniu tego silnika wzorowo zastosowano koncepcję Down-Sizing (minimalizacji wielkości). Termin
Down-Sizing określa zmniejszenie pojemności skokowej silnika przy zachowaniu takiej samej mocy i takiego
samego momentu obrotowego. Zmniejszenie pojemności skokowej można osiągnąć przez mniejszą pojemność
skokową cylindrów, mniejszą liczbę cylindrów lub przez połączenie obu tych metod. Dzięki temu obniżona zostaje
masa silnika oraz jego wewnętrzne tarcie, a przez to zużycie paliwa.
W przypadku silnika TDI 1,2 l CR liczba cylindrów przy takiej samej pojemności skokowej, w porównaniu do silnika
TDI 1,6 l CR, została zmniejszona z 4 do 3.
Oprócz rozwiązań prowadzących do zmniejszenia masy i tarcia, silnik ten wyposażony jest w nowy układ
wtryskowy Common Rail, który za pomocą wysokiego, maksymalnego ciśnienia wtrysku oraz precyzyjnego
sterowania przyczynia się do zmniejszenia emisji substancji szkodliwych.
Polo Blue Motion dzięki nowemu silnikowi TDI 1,2 l 55 kW i innym rozwiązaniom, jak układ start-stop,
aerodynamicznie zmodyfikowany przód, boki, podłoga i tył, opony o mniejszych oporach toczenia na obręczach
ze stopów lekkich, osiąga szczytowo małe wartości zużycia paliwa 3,3 l/100 km i emisję CO
2
87 g/km.
S465_025
Budowę i działanie silnika wysokoprężnego TDI 1,6 l opisano w Zeszycie do samodzielnego
kształcenia nr 442 pt. „Silnik wysokoprężny TDI 1,6 l z układem wtryskowym Common Rail”.
4
Cechy konstrukcyjne
●
●
●
●
●
układ wtryskowy Common Rail z wtryskiwaczami sterowanymi elektromagnetycznie
turbosprężarka ze zmienną geometrią
moduł recyrkulacji spalin składający się z zaworu recyrkulacji spalin i przełączanej chłodnicy układu
recyrkulacji spalin
katalizator utleniający
moduł wałka wyrównoważającego
Dane techniczne
Kod literowy silnika
Rodzaj budowy
Pojemność skokowa
Średnica cylindra
Skok tłoka
Liczba zaworów na cylinder
Stopień sprężania
Moc maksymalna
Maksymalny moment obrotowy
Układ sterowania silnika
Paliwo
Układ oczyszczania spalin
Norma emisji spalin
CFWA
3-cylindrowy, rzędowy
1199 cm
3
79,5 mm
80,5 mm
4
16,5 : 1
55 kW przy 4200 obr./min
180 Nm przy 2000 obr./min
Delphi DCM 3.7
olej napędowy wg DIN EN590
układ recyrkulacji spalin, katalizator utleniający, filtr
cząstek stałych
EU5
Charakterystyka silnika (moc i moment obrotowy)
moment obrotowy (Nm)
moc (kW)
S465_024
prędkość obrotowa (obr./min)
5
Plik z chomika:
adamrex
Inne pliki z tego folderu:
ADAPTACJE VCDS.pdf
(7585 KB)
Analiza logów.pdf
(519 KB)
Błędy VAG opis PL.pdf
(63 KB)
CAN (wszystko na temat magistrali CAN).pdf
(159 KB)
czysta-energia-ogniwo-paliwowe-na-slona-wode.pdf
(120 KB)
Inne foldery tego chomika:
Audi
Audi Manuals
Audi-VW
Seat
Silniki 1.9 TDI 96kW
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin